Skeiserenn

For noen dager siden ba jeg om hjelp i bloggen med å finne fram til et dikt. Og i går fikk jeg epost fra ei hyggelig dame som hadde lest innlegget. Jeg ble så glad, for diktet var som jeg hadde håpet… og det passer veldig godt til hvordan livet med M.E. arter seg for meg. Enjoy.

Skeiserenn

Du startar i lag med storskridaren.
Du veit du ikkje kan fylgja han,
men du legg i veg
og brukar all di kraft
og held lag ei stund.
Men han glid ifrå deg –

glid ifrå deg, glid ifrå deg –

Snart er han heile runden fyre.

Det kjennest litt skamfullt med det same.
Til det kjem ei merkeleg ro yver deg,
kan ikkje storskridaren fara!
Og du fell inn i di eigi takt
og kappestrid med deg sjølv.
Meir kan ingen gjera.

Olav H. Hauge

9 tanker om “Skeiserenn”

  1. Ahhh! Så flott at du fant diktet. Det var dessuten veldig fint, og beskrivende for ME.

    Muligens legger jeg det ut i MEblogg, for det var veldig bra. Er det ok?

  2. Godt dikt – som kan passe til mye og mangt i livet!
    Å konkurere med seg selv er vel det det handler om, å kunne «slå seg selv» og komme litt lengere for hver gang – som med selvinnsikt for eksempel 🙂

  3. Tilbaketråkk: Skeiserenn : MEblogg
  4. Randi: Ja, jeg oppfatter også diktet sånn… at det bare er seg selv man kan konkurrere med. 🙂 Fint du likte det!

    Ulme: Ja, ikke sant! 😀

  5. Hei lothiane !

    Helt tilfeldig var det kanskje ikke, at jeg kom inn på bloggen din. Sitter og leser Dagbladet for idag – Magasinet – , og der ser jeg bl.a. at i et av departementene leser de dikt for hverandre hver fredag morgen. Og så er det en som nevner at han skal lese «Skeiserenn» av Olav H. Hauge. Jeg har alltid omgitt meg med dikt og annen litteratur – alltid, og så måtte jeg bare se hva som fantes rundt dette diktet på nettet. Og slik ble jeg ledet til bologgen din. Det er et fantastisk dikt, men det er alle diktene til Olav H. Hauge, etter min mening. Han måtte være like dyp som Sognefjorden er lang (den er Norges lengste fjord!).

    Jeg fikk lyst til å sende deg noen ord, og jeg gjør alltid det jeg får lyst til – så sant det er gjennomførbart da – på en forsvarlig måte! Ha det riktig godt lothiane – mye lys fra Turid.

  6. Hei Turid og tusen takk for veldig hyggelig kommentar! 🙂 Fine dikt får folk sammen, det er bra. 🙂 Jeg er glad du la igjen kommentaren, den fikk smilet fram hos meg!

  7. Hei Lothiane!

    Livet med M.E. er et sidespor, som du har gått inn på for å få erfaring om noe viktig i ditt liv akkurat nå, slik vi alle er inne på forskjellige sidespor på vår vandring gjennom evigheten. Alle er vi på samme ‘skøytebane’. Mye lys til deg. Turid

    “Who Are We?”

    Body, Mind, Spirit and Soul,
    we occupy Time in Space,
    yet we belong to Eternity.
    Experiential meets Existential.
    Such complex products of Creation and Evolution.

    As if caught up in an avalanche of psychic events,
    spinning head over heels and out of control,
    down a never-ending mountain slope,
    surrounded by the ever-present powdered snow of the elusive Spirit World.
    Bruised and beaten creatures,
    and their victorious Spirit Selves.
    He is the heir of our expanding universes.
    She is rich beyond her wildest dreams.

    And still, so many must ask the question,

    “Who Are We?”
    ~~~~~~~

    George Barnard

Det er stengt for kommentarer.