Desemberbildet – Nu faller dagg och nu stiger sol

vinterutsikt-009

Jeg er syk og litt tyst, men tenkte dele nok et desemberbilde med dere. Og da måtte jeg bare ta med ‘Grimasch om morgonen’ i samme slengen. Hør sangen med Cornelis Vreeswijk. Vakre, vakre melodien.

Grimasch om morgonen

Nu faller dagg och nu stiger sol
Men det kan du inte höra
Du ligger utan blus och kjol
Med läpparna mot mitt öra
Tala nu allvar ber du bestämt
Du skrattar visor, du sjunger skämt
Du kan men vill inte göra
en sång om lyckan den sköra

Nu stiger sol och nu faller dagg
För fattigt folk och för rika
Men lyckan har en förgiftad tagg
Som man bör noga undvika
Hon stannar gärna i några dar
Men när du vill hålla henne kvar
Blir hennes ögon iskalla
och du blir bitter som galla

Nu faller daggen för utan ljud
Och gräs och blader blir våta
Och varje morgon står solen brud
Fast inga brudpsalmer låta
Ann-Katarin du ska veta att
Det finns en lycka som dör av skratt
Men den vill smekas om natten
och den är stilla som vatten

Stig upp ur sängen Ann-Katarin
Och lyssna på något viktigt
Det finns ett särskillt slags ädelt vin
Som man bör njuta försiktigt
För om man dricker det utan sans
Förlorar det sin forna glans
Och du får kvar en tom flaska
och bittra tårar och aska

tekst: Cornelis Vreeswijk
melodi: svensk folketone?

24 tanker på “Desemberbildet – Nu faller dagg och nu stiger sol”

  1. hoppeslottdronninga: Ja, ikke sant. 🙂 En av mine favorittmelodier. Og teksten er merkelig vond og fin på en gang. «Det finns en lycka som dör av skratt» mmm…..

    Irini: Takk! og ja, jeg forter meg alt jeg kan, men jeg kan ikke love noe. Det blir sikkert jul uansett. 🙂 *klem tilbake*

  2. Utrolig flott bilde – kulde som gløder.

    Og ved første strofe lest av Grimaschen, startet ord og lyd i hodet mitt. Gode, småsåre minner.

    Stell fint med deg selv – slik du gjør med dine gjester!

  3. Wow, den Wreeswijk-visen har jeg ikke hørt før. Nå har jeg lest teksten, utrolig bra! Jeg liker den mannen så godt, det er sånn fandenivoldsk og likefremt vakkert, det han gjør. Kan nesten ikke vente med å høre sangen, men kjæresten min driver og musiserer, så jeg får nok komme tilbake senere:)

  4. Titta: Takk skal du ha! Og … uffda, håper minnene var mest gode selv om de var litt såre også. Det er en fin sang som jeg har en lang historie med. 🙂 Jeg lover å stelle pent med meg selv! 🙂

    Fnugg: Håper du fikk hørt melodien etterhvert, den er veldig fin. Og ja, teksten er bra og Vreeswijk var veldig bra! 🙂

    Geir: «Hakkapelita» var nytt ord for meg, så morsomt! 🙂 Sola står opp på bildet, men det gir omtrent samme følelse kanskje? 🙂 Takk for kommentar!

  5. Nyyydelig! Jeg elsker både Vreeswijk og bilde ditt!! Masse god bedring fra en til som sliter med baseluskene *klem*

  6. Du har så god smak, Løven! 😀
    Masse god bedring til deg og, det er kjedelig det her – men forhåpentligvis varer det ikke så lenge. Har jo stadig mye jeg skulle ha gjort… argh. 🙂 *klem*

  7. Ja, ikke sant vel! 😀 Tusen takk, er litt bedre i dag, men har hanglet lenge nå. Hvorfor kan vi ikke heller ha jul på sommeren hvor alle har mer energi, er mer sosiale og nesten ikke sykdom?? Den mørkeste tiden på året, da skal man sprette rundt i butikker, avslutninger, være sosial og imøtekommen!!! Og til alle de som klager over at alle kroker, tak og vegger skal skinne; hvorfor ville seg selv så vondt!! Det er jo så mørkt, så ingen ser møkka uansett!
    Sånn! Puh! 😀

  8. Vaske rundt til jul er jo bare tøv. Vaske tilstrekkelig, som ellers. Og så få juleukt ved hjelp av malt nellik og kanel i (ellers ren) støvsugerpose (kjerringråd fra meg!).

  9. Jeg ‘søler’ en halv krydderpose av hver på gulvet, og støvsuger det bort igjen – inn i posen. Starter i adventstiden, og venter jeg besøk, er det bare å støvsuge litt, så stiger gjestene inn i en juleduftende entré.

    Skifter støvsugerpose etter jul, da!

  10. Løven: Enig med du, jul om sommeren hadde hjulpet veldig! 🙂 Jeg er bortskjemt med hjemmehjelpmannen som har vært her og vasket i dag. Jeg lå i sengen min og var syk (sov og sov og sov og ….) og han tok til og med oppvaska mi, snille mannen. 🙂 Men noe mer rundvask enn det han gjør blir det ikke her. Da skal jeg heller teste Tittas tips, det har jeg aldri hørt om før! 😀

    Takk for tips, Titta, strålende forslag altså! 😀

  11. Nei… jul midt på sommeren… da er jo alle på sommerferie 🙂

    Stresset og maset blir egentlig hva man gjør det til. Selv har jeg den roligste desember enn på lenge, fordi jeg var ferdig med julegaver og denslags lenge før snøen hadde tenkt å falle.

  12. Eugenie – Ja nettopp, da er alt stresset og maset bortreist 😉 Dessuten blir det ikke alltid hva man gjør det til selv. Jeg stresser minimalt med juleforbredelser selv, men når alle rundt (ikke alle, men mange) nesten ikke har tid til å puste….. da er det fristende å trekke seg tilbake fra disse situasjonene og stedene…..men har man to barn, må man stille opp så godt man kan.

  13. Eugenie: Heldige du som har klart å gjøre deg ferdig i tide og ikke blir påvirket av stresset. 🙂

    Løven: Ja, nettopp, da er alle bortreist. Haha! Jeg synes det er veldig ålreit i byen i påskeferien, da er det lite trafikk her og god plass i butikkene. Kanskje vi kan legge jula like etter påske? 😛

    Og ja, har man forpliktelser overfor unger og familie så er det ikke enkelt å bare la være å delta.

  14. Jovisst er det stor forskjell på singellivet og familielivet i julestress-tiden. Men julegavene kan man klare å gjøre unna tidligere, og slipper å stå i butikker blant mange andre stressede mennesker som flyr beina av seg for å få unna det en selv er ferdig med for lenge siden.

    Men, så har man ting som ikke kan gjøres unna for tidlig – nemlig julebagsten. 🙂

    Ha ei flott jul alle sammen. Regner med roen senker seg for de fleste lille julaften eller deromkring. Her har handelstanden blitt enige om at julaften holder de stengt, og slik har det vært i mange år. Veldig behagelig for de som jobber og ha hele julaften fri.

  15. Har tenkt tanken, men de fleste har ikke ønskelistene sine klare ennå og i hvertfall til barna og de andre barna i familien, syns jeg det er vanskelig å vite hva de trenger lenge før jul. God jul til deg og!

    Har forresten knabba bildet ditt Lothiane 😀 Altså det lyser opp som bakrunnsbilde på PC`en 😀 Nyyyyyyydelig!!

Det er stengt for kommentarer.