Parfymen – Historien om en morder

Det er virkelig fint å ha gode venner som bor nære og som gjerne låner bort dvd-samlingen sin. Det gjør at jeg nå endelig har fått sett filmatiseringen av en bok jeg leste for mange år siden.

Patrick Süskinds «Parfymen», er både vanvittig godt skrevet og samtidig utrolig makaber. Det er særdeles voldelige scener som blir beskrevet og jeg husker jeg ble sjokkert over handlingen, samtidig som jeg ble fascinert av hele historien og av måten den var skrevet på.

Og nå har jeg altså fått sett filmatiseringen. Den gjorde absolutt inntrykk. Jeg husker ikke lenger detaljene fra boken, så jeg kan ikke si noe om den følger bokens handling, men jeg tror den stort sett gjør det. Utfra en kommentar jeg leste på nett er den verste volden utelatt, men det tror jeg egentlig er greit. Det kommer mer enn nok fram likevel, synes jeg.

Historien er fra 1700-tallet i Frankrike, der Jean-Baptiste Grenouille blir født med en særdeles velutviklet luktesans. Han blir etterhvert besatt av å fange gode lukter og ønsker fremstille verdens mest fantastiske parfyme, uansett om det koster menneskeliv. Og det gjør det virkelig. Ben Whishaw spiller hovedrollen, og det gjør han bra! Jeg har stor sans for Alan Rickman som heldigvis også har en rolle her. I tillegg kan du se Dustin Hoffman i en rolle som en passe avdanket parfymist.

Dersom du har sansen for det makabre vil jeg anbefale filmen, for her er det nok av både spenning og grøss. 12-åringen min så en del av filmen, men syntes det ble litt mye av det «gode» og trakk seg tilbake med et dataspill i stedet.

Terningkast og sånt er ikke så enkelt å gi, men denne her synes jeg kan få i hvert fall 4,5. Men helst vil jeg anbefale deg å lese boka om du ikke har gjort det allerede.

11 tanker om “Parfymen – Historien om en morder”

  1. Åh – da tror jeg at jeg må se den også! Jeg husker boka så godt (nettopp makaber er vel ordet, men fascinerende makaber!)
    Takk for tipset!

  2. Jeg har sett filmen og likte den veldig godt, men at den er basert på en bok har jeg ikke fått med meg. 😛 Den vil jeg lese tror jeg.

  3. Jeg synes denne filmen havner i kategorien «Helt grei». Det kan nok ha en del å gjøre med at jeg har lest boka og syntes at filmen mangler litt for mange viktige opplysninger og detaljer til at jeg kunne bli helt begeistret. Uansett er dette en veldig interessant film sånt rent visuelt så jeg vil jo si at den absolutt er verdt å se.

  4. Hey! jeg visste heller ikke at denne boka var filmatisert. Kanskje det var noe å tenke på, -boka var i alle fall ytterst fascinerende, husker jeg. Men, det er lenge siden. Det er kanskje en fordel med litt avstand i tid?

  5. Eugenie: Da håper jeg du får sett den. 🙂

    Randi: Fascinerende makaber, ja. Vekslet mellom å føle fascinasjon overfor hovedpersonen og å føle avsky. Synes forfatteren gjorde en vanvittig god jobb der. 🙂

    Aina: Ah, ja les boka! Den inneholder mer enn filmen (det gjør jo bøker alltid).

    Alter Ego: Hehe, så lenge jeg leser bøkene først gjør det meg ikke noe å se filmene… de tar ikke vekk gleden over boka, men som oftest blir jeg skuffet. Tror det kan være en fordel å ha en del avstand først.

  6. Stjernesøkeren: For meg tok det en del år før jeg så filmen, så jeg følte ikke at den ødela noe som helst – men der er vi forskjellige. 🙂

    Rullerusk: Enig i at den er visuelt veldig god. Jeg husker så lite detaljer fra boka at jeg ikke kan si om hva som mangler i filmen.

    Britt Åse: For min del var det flere års avstand mellom bok og film, så det kan godt hende jeg hadde sett annerledes på filmen om jeg hadde sett den rett etter jeg leste boka. Vanskelig å si. 🙂

  7. «Never judge a book by its movie» (ukjent opphav)

    Boka er bra og filmen er bra, men på helt forskjellige måter. Glem at det liksom skal være som boka, så er filmen helt super! Forventer du å bli fysisk berørt slik som man blir av beskrivelsene av luktene bl.a. i boka, så blir filmen en nedtur. Men aaah… Alan Rickman!! Mmmmm. Trenger ikke se ham, bare høre! *glise fårete*

  8. Meget godt sagt, Trips! Det er to helt forskjellige ting, bøker og film.

    Og jeg gliser fåret med deg… Alan Rickman blir jeg bare mer og mer fan av. Fantastisk bra skuespiller! 🙂

Det er stengt for kommentarer.