Jeg har spilt i operaen!

Dette har vært en hektisk, men veldig bra helg. Og jeg har altså vært med på å spille i operaen – tro det eller ei.

Oslo Caledonian Pipe Band arrangerte workshop, og lørdagen hadde vi leid øvingslokaler i operahuset. Det var stas! Jeg har aldri sett operaen fra innsiden, bortsett fra det første store rommet man kommer til hvis man går inn hovedinngangen. (Ellers har jeg vært på befaring på taket, slik seg hør og bør.)

En ting man bør lære hvis man har lyst å delta i et sekkepipeband, er at oppmøtetidspunkt er relative greier. Det burde jeg egentlig ha fått med meg nå, etter å ha vært med i tre år. Den gang ei, jeg stresset i vei for å komme til avtalt tidspunkt, bare for å stå og vente i nesten en time før alle hadde kommet. Vi måtte nemlig gå inn i samlet flokk, hadde vi fått beskjed om. Det var kjølig å stå der, og det skal innrømmes at jeg ble litt småhissig etter en stund, men det gikk over da vi kom oss innendørs.

Vi gikk inn sceneinngangen, snakket hyggelig med resepsjonisten og slapp inn i det aller helligste. Det ble noen turer med heisen for å få alle 17 (tror jeg vi var) medlemmer inn med instrumenter, dernest var det å vandre rundt i korridorene og lete etter riktig rom. Vi fant omsider fram og lokalene var flotte! Det rommet jeg øvde i var et stort rom med speil på veggene. Det passet veldig bra for oss tenortrommiser, i hvert fall!

Høyt oppe på den ene veggen var det noen vinduer. Utover dagen oppdaget vi at det stadig kom flokker av folk forbi disse vinduene. De stoppet gjerne opp en stund for å kikke på oss mens vi øvde. Det må ha vært de guidede turene som arrangeres på operaen. En dag skal jeg jammen bli med på en av dem. En av gjengene viste seg å være turister fra Skottland, så vi var visst et populært innslag der vi sto og øvde i kiltene våre.

Vi fikk lov å benytte kantinen til de ansatte, og da vi kom inn der første gangen sier vår store leiar noe sånt som at «flott rom, her må vi spille!». Morsomt nok kom kantinesjefen senere bort til oss og spurte om vi ikke kunne ha en liten konsert for dem senere på dagen. Det var selvsagt ikke nei i vår munn. Det var første gang det ble spilt sekkepiper i operaen, noe som ikke er så veldig merkelig når man tenker litt på det. Jeg lurer på når de liflige tonene fra et sekkepipeband lyder fra selve operascenen, men har en følelse av at det nok ligger veldig langt inn i framtida.

Det var ikke mye tid til pauser, vi drev oss selv hardt – for dette var gøy! Tenor-gjengen (eller drillpikene kan vi jo kalle oss, selv om to er av hankjønn) er nemlig så vidt kommet i gang på grunn av lærermangel. Heldigvis har en ung kanadier funnet veien til Oslo, og det han ikke kan om flourishing er ikke verdt å vite. Det fine er at han er veldig flink til å lære bort også.

Hvis du ikke vet hva jeg snakker om så er dette forklaringen på tenortromming (hentet fra denne siden):

A “flourishing” tenor drummer does fancy “swings” with his/her mallets which visually compliment and add excitement to the band’s performance. A flourishing tenor drummer also plays rhythmic beatings which fill in the overall ensemble sound.

De siste ukene har vi altså endelig fått undervisning og jeg har funnet fram til noen harde klumper i øvre del av armene. Jeg tror muligens de kan kalles muskler. Ikke verst, dette må være tingen for å unngå grevinnetillegg!

Øving må til. Masse øving. Musklene må få bevegelsene inn i minnet slik at de går på mer eller mindre automatikk. Heldigvis har jeg erfaring fra å lære sekkepipe, så jeg vet at tålmodighet er en særdeles viktig ting å smøre seg med. (I tillegg til solkrem på sommerstid, men det er en helt annen sak.)

Nå er jeg nesten glad for at helsa tvang meg til å måtte gi opp sekkepipingen, for tenortromming er kjempemoro. Sekkepipene er mest med for at vi skal ha noe å drille til, ellers er de stort sett overflødige. (Åh nå får jeg bank på neste øving…)

Har du lyst å få en nesten-nær-bagpipe band-opplevelse kan du jo besøke denne linken til et opptak fra gårsdagens øvelse. Det tar litt tid før den er klar, filen er stor, men så fremt du ikke har lim i bredbåndslinja di burde det gå. Jeg gjør nesten ikke feil på opptaket – og smiler til og med på oppfordring!

Etter mange timers øving og en liten konsert i operakantinen, forflyttet de fleste seg over til The Dubliner der vi spiste, drakk og spilte enda noen timer til. Egentlig var jeg klar for å dra hjem og legge meg i 21-tida, men jeg holdt ut til midnatt. I dag er jeg mørbanka og sliten, men stadig høy på helgens spilling.

17 tanker på “Jeg har spilt i operaen!”

  1. woooow – du er skikkelig god, da! Dumt vi ikke har noe tilsvarende her i Trøndelag, da hadde jeg vel hoppa på jeg også.

  2. Nå har vi endelig sett det alle sammen her nede. Dette er jo utrolig artig! Dere er kjempeflinke alle sammen, og dere ser stilige ut også! Si fra hvis dere skal ha en oppvisning, da kommer jeg og ser på. Jeg syns det er kjmepetøft at du har en sånn for meg i hvertfall, uvanlig interesse.

    Dessuten skal jeg inspisere de digre musklene dine og skryte (misunnelig selvsagt) masse av dem.

  3. Graylady: Det kjennes rimelig godt i armene, ja… men likevel mindre nå enn da jeg spilte sekkepipe. Det her kan jeg leve med, og det gir meg så mye positivt. Vet ikke om noen annen aktivitet som gjør meg så glad. 🙂

    Trine: Takk for det, jeg er fornøyd med resultatet ettersom vi bare har hatt lærer noen få uker. 🙂 He he, kanskje noen burde starte opp Trondheim Pipe Band?! Det er rart det er så få slike band i Norge, for i Sverige og i Danmark er det en hel drøss.

    Trips: Så fint du fikk den opp og takk for tilbakemelding! Jeg tror ikke musklene er noe å skryte av, men jeg er jo glad bare fordi jeg kjenner at det faktisk er noe igjen. Regner med det meste forsvinner her… hehe. 🙂

    Jeg skal si fra neste gang vi spiller et sted, det hadde vært innmari koselig om du hadde mulighet til å komme. Vet dessverre ikke om noe med det aller første. St. Patrick’s day er jo enda noen måneder unna. 🙂

  4. Så kult!! Dere var jo så flinke 😀 Ble litt svimmel av filminga, men gledet meg til hver gang den sneiet «innom» deg 😀 kort….men ja, et smil kunne jeg skimte hi,hi!

  5. Det høres ut som om dere hadde en slitsom.. men trivelig dag på lørdag. Må ha vært spesielt artig både å få se og få spille i Operaen da!
    Så kan jeg tenke meg det var livlig på The Dubliner med dere på besøk. Et veldig trivelig sted, og med dere der må det ha vært helt toppers ;-).

  6. Løven: He he, kanskje ikke så rart du ble svimmel når det beveget seg såpass mye rundt – også alle speilene i tillegg. 😀
    Og ja.. jeg smiler alltid på oppfordring. haha 😀

    Fotoboksen: Jeg er sliten ennå, jeg… 🙂 Det tar på med sånne helger, men det er utrolig gøy å være med på. Og Dubliners med bandet er veldig artig. 🙂

  7. Oioioi! Forsiktig med negative sekkepipekommentarer! Hihi
    Var skikkelig dumt at vi ikke kunne komme, men med 17 personer som møtte opp må det jo ha vært sånn passe høy lyd likevel.. OG det er dumt at dere ikke kommer på høstceiliden i Bergen – som alltid er hundre ganger bedre enn værceilidhen, det hadde vært skikkelig moro. Men vi får ta det igjen neste år. 😉

    Fru Jones (med ny blogg)

  8. Fru Jones: Velkommen tilbake, så hyggelig å se deg i «nye klær». WordPress er godt valgt. Vi savnet Bergen på workshopen, men satser på at vi kan komme sammen en annen gang i stedet. Operaen kan absolutt anbefales som øvingssted. 🙂

    Ceilidh får vi få til en annen gang, høsten er travel nok i år. 🙂

    Forøvrig har jeg ikke sagt noe negativt om sekkepiper… bare sier ting som de er, jeg. *fnis*

    Veldig koselig å se at det er gifterier på gang, kan tenke meg det blir en høylydt feiring!

  9. Du mener at sekkepipen bare er der for å akkopagnere altså? Nei, nå må du GI deg! 😉

    Ja, forlovelsesring på fingeren og bokmerkede sider med vakre brudekjoler… *sukk*

    Håper det blir litt mer aktivitet på bloggen min denne gangen da… Har vært grusomt slapp en god stund. 🙂

  10. Hahahahaha! Dere er så lette å «winde opp». 😉 Det fine med å spille i band er jo nettopp samspillet, det er det som gir meg løft i hvert fall. 🙂

    Herlig, lykke til med valg av kjole! Det er mye fint å velge i. 🙂

  11. Så morosamt, Lothiane! Ha det gøy sammen med andre OG få muskler samtidig må da sies å være optimalt 😀
    Kjempeflinke !

  12. Heisann,

    Jeg er på leting etter en person som kan spille sekkepipe
    BRA i mitt bryllup i mars. Jeg er halvt skotsk, og det kommer
    en del familie fra skottland, så tenkte det kunne vært morro.
    Er det noen som vet om hvor jeg kan kontakte en dyktig
    spiller?

    Takker for gode svar 😉

  13. Hei Pernille og takk for kommentar 🙂

    Jeg har videresendt din forespørsel til en i bandet, regner med du hører fra ham. Forhåpentligvis kan et av våre medlemmer hjelpe deg, men jeg kan ikke garantere noe.

    Lykke til! 🙂

Det er stengt for kommentarer.