Møte med Bjarne Håkon Hanssen

Dette har vært en stor dag. Sammen med fem andre ME-syke, fikk jeg møte helseministeren i departementet. Vi leverte oppropet med de underskriftene som har kommet inn til nå (ikke for sent å skrive under, vi fortsetter å samle inn), og fikk understreket noen viktige poenger som vi ønsket han skal ta med seg videre og gjøre noe med. Vi hadde spesielt fokus på pleie- og omsorgsbehovet for de aller sykeste ME-pasientene, samt det skrikende behovet for midler til biomedisinsk forskning.

For å gi noen glimt av hvordan det er å leve med denne sykdommen, hadde vi laget et hefte til ham. «Ikke glem oss…», sto det på forsiden. Heftet er en samling med ting vi har skrevet og burde gi et ganske sterkt innblikk i hva vi har slitt med som syke.

Jeg fikk et godt inntrykk av Bjarne Håkon Hanssen. Han var respektfull og lyttende og sa at vi må møtes igjen for å følge det opp videre. Det hadde vi allerede planlagt å foreslå, vi hadde til og med en ønskeliste for hvem vi ønsket skulle delta i et sånt møte. Så får vi se da, etter valget, om det blir mulighet til å treffe ham igjen. Det er i hvert fall ingen tvil om at denne mannen tar ME på alvor. For første gang i mitt liv har jeg en sterk følelse av hva jeg vil stemme i stortingsvalget. Vanligvis sliter jeg veldig med å finne et parti jeg vil gi stemmen min til, men i år må den bare gå til Arbeiderpartiet – det eneste partiet som har tatt ME med i programmet sitt. Jeg håper de får sjansen til å bevise at de virkelig mener noe med det!

Minne fra ministerbesøket
Minne fra ministerbesøket

Egentlig hadde vi et kvarter med helseministeren, men han strakk seg langt og det ble vel nærmere en halvtime vi fikk sammen med ham. Dermed fikk vi sagt mye av det vi hadde på hjertet, og jeg var så stolt av de to damene som hovedsakelig førte ordet for oss. De var utrolig flinke!

Etterpå satte vi oss ned med en av rådgiverne statssekretær (edit nok en gang: Det var seniorrådgiver Nuria Gørrisen), som hørte på oss i enda en time til. Det er jo helt fantastisk å tenke på… tenk at vi fikk denne muligheten, og endelig kunne føle oss sett, hørt og tatt på alvor!

Det krevde mye av meg dette her, jeg mobiliserte veldig. Grudde meg mye på forhånd også. Da jeg kom ut etter møtet ramlet jeg sammen som et korthus, men det var jo ikke farlig sammen med denne gjengen her. Snille, fine damene støttet meg bort til nærmeste utendørsrestaurant – og der fikk jeg samlet litt krefter igjen. Mat og drikke gjorde godt, til og med et lite regnskyll fikk vi.

Vi hadde en journalist og en fotograf med i møtet, så på fredag må jeg huske å kjøpe A-magasinet. Det blir ikke stort fokus på oss og møtet, men det blir nok nevnt.

Tusen takk til alle som var med på møtet i dag, det kostet mye krefter – men det var det verdt. For en utrolig flott gjeng!

Edit:

23 tanker om “Møte med Bjarne Håkon Hanssen”

  1. Takk Iskwew! Dette gjorde vi for alle ME-syke i Norge, det føles godt. Håper virkelig det kommer konkrete (og gode) resultater av det.

  2. Dette var hyggelig å lese. Det er sikkert nødvendig at dere følger opp kontakten, men et møte på dette nivået er en milepæl.

  3. Bra stemningsbilde du beskriver, og nå måtte jeg finne fram min egen besøkslapp og smile litt jeg også 🙂
    Stolt og glad over at vi gjorde det!!!

  4. Å, jeg blir så glad på deres vegne, Lothiane og Cat, for at dere har orket å sette igang dette prosjektet og greid å få til et møte med helseministeren! Jeg er sikker på at dere gjorde inntrykk og at dere har sådd en viktig spire for mer forsking og bedre tiltak rettet mot folk med ME. *knuskosklemmedere*

  5. Heisann Lothiane !
    Tenk at jeg skulle ramle borti deg igjen og det atpåtil på en slik dag. Så flott at dere fikk møte B.H.Hansen (har skrevet under på det oppropet jeg også), virkelig en kjempeinsats dere har gjort for ME-saken. En stor takk til hver og en av dere !

    For å friske litt på hukommelsen så var jeg endel på ME-forum for en stund siden (har ikke vært så aktiv der siden jeg begynte å blogge for et halvt år siden). Og egentlig har det vært litt godt å rette fokuset på litt andre ting. Er blitt en ivrig fotograf blandt annet…og dèt takket være endel inspirasjon fra deg og dine mange fine bilder på ME-forum.
    Stikk innom bloggen min så kan du se litt hva jeg sysler med om dagen, skal nok følge deg med på siden din fremover !
    Ha en riktig fin sommer, Lothiane !
    Varm (klem) fra Elin

  6. Well done, Lothiane! Nå kan du hvile ut.

    Er på bloggbesøk med Pink Floyd på TV-skjermen. Kofferten er pakket og jeg er klar for avreise i morgen. Nå tar jeg bloggpause i 4 uker, men stikker nok innom FB inn i mellom.

    Ønsker deg en riktig fin sommer!

    Klem

  7. Tusen takk for denne flotte oppsummeringen. Du er god du! Det var en topp dag, og jeg blir rørt når jeg tenker på det. ER så fantastisk å få møte en statsråd, å bli sett og hørt. Og alle dere fine jentene! Man blir lett glad i dere alle! Håper vi kan sees igjen! Stooor KleM

  8. Så herlig dette høres ut! Å få kommet fram med noe som virkelig trengs å belyses. Her kan det komme mange gode ringvirkninger! 🙂

  9. Tusen takk for alle flotte kommentarene og gode ord! 🙂

    Enig med Håkon, dette var virkelig en milepæl.

    En stor takk må rettes til initiativtakeren på me-forumet og de som jobbet med oppropet der inne. Selv var jeg ikke med på den prosessen, men hev meg med da oppropet ble lagt ut.

    En kjempetakk også til alle de som skrev under på oppropet! Hver signatur betyr mye her, og jeg håper flere vil skrive under etter artikkelen i a-magasinet på fredag.

    Det er stadig en utrolig fin følelse å tenke på fredagen… 🙂

  10. Kjempefint dere fikk til dette, tusen takk for det 🙂 Har ikke så altfor mye bra å si om BHH etter disse årene, ikke alt glemmes like lett, men det kan jo være han kan få til noe med dette, vi får krysse fingre og håpe 😉
    Oppropet var kjempefin idè, de har vert flinke å spre videre de jeg har «fått tak i » og håper det kan bli mange fler fremover 🙂
    A-magasinet -er det i Aftenposten, eller er det noe som bare heter A-magasinet??

  11. Rosa: Det kommer visst i A-magasinet som følger med Aftenposten på fredager. Det er imorra, faktisk! Oj oj, må legge inn alarm på mobilen min. 🙂

Det er stengt for kommentarer.