Spillegal

Jeg kan like gjerne innrømme det, det er ingen stor hemmelighet at jeg lett lar meg hekte av spill. Heldigvis er det ikke penger involvert, da ville jeg vært konkurs for lengst.

På min kjære iPod Touch har jeg lastet ned ulike småspill som jeg bruker som tidtrøyte i røykepauser, mens jeg er på reise, venter på noe eller bare vil ha tiden til å gå. De færreste av dem er særlig interessante over tid, men Bejeweled har vært en klar favoritt hele veien. Det var inntil Trips fortalte meg om Treasures of Montezuma. For noen få kroner lastet jeg ned applikasjonen og begynte galskapen. Det minner litt om Bejeweled, bare mye heftigere.

Få minst tre like steiner på rad, og de forsvinner. Det er greia. Oppe til høyre står det antall man må knekke for at man skal komme videre til neste nivå og det må man greie innen en viss tid, ellers er det tilbake til start. Jeg er notorisk motstander av bruksanvisninger og fant først ut etter at jeg hadde rundet hele spillet, at det er antall «gems» (edelstener) som skal fjernes innen en viss tid. Det forklarer jo hvorfor jeg innimellom kunne fjerne hundrevis av steiner uten å få et eneste poeng. Spesielt når det bare er et par minutter spilletid igjen, minsker forekomsten av slike glitrende steiner merkbart.

Det artige er at man kan fjerne flere rader med stein på en gang, bare man er kjapp nok i finger’n. Dess flere du greier fjerne, jo mer poeng får du og innimellom igangsetter du ulike totemer som hjelper deg i kampen mot tiden. Hohoho, dette er farlig gøy! Du er herved advart. For min del er det for sent, jeg ser glitrende og hoppende steiner hver gang jeg lukker øynene.

9 tanker om “Spillegal”

  1. ah – kjenner meg igjen… gutta er oppgitt når de hører at jeg spiller guitar hero på mobilen. og så har jeg et artig pingvin-spill som jeg har lastet ned. Jeg blir fort hekta på sånt. mmmh…pinball….

  2. Ååå, Bejeweled har jeg vært hekta på on and off i flere år! Så hjernedødt og deilig! Og Slingo, en blændings av bingo og slotgame, enda mer hjernedødt. Har Wii og PS2 med flere spill men ofte kan det bli for mye av det gode. Spesiellt Resident Evil The Umbrella Chronicles blir too much for min hjerne… 🙂 Jeg får teste ut Treasures of Montezuma.

  3. Trine: Jøss, guitar hero på telefonen! Artig. 🙂 Spill er morsomt. 🙂

    Zagabå: Slingo har jeg ikke prøvd, kanskje det er noe for iPod det og… må sjekkes ut. 🙂 Resident Evil høres heftig ut, er ikke det zombier og sånt? Jeg har sett filmene. 🙂

  4. Ja, pass på skulderen din! 🙂 Den linken jeg fant er til et sted man må betale for spillet uansett, så bedre å spare både skulder og penger. 😀

  5. Det er en slags absurd form for meditasjon for meg å spille slike ting. Tømmer hjernen for snirkler og erstatter det med ingenting. 😉

  6. Enig! Det er virkelig sant, det blir sånn flyt-følelse og vips har det gått laaang tid uten at jeg har merket det. 🙂

  7. Jo. Det er zombier. Og selvom jeg spiller i easy mode blir jeg drept på samme hvis og samme sted hver gang. Ikke av zombier, men av biller, masse biller som jeg ikke kan fatte hvordan jeg skal drepe. 😉

Det er stengt for kommentarer.