En slags hage

OMG! Jeg blogger for andre gang i dag. *gisp*

Jeg har aldri vært noe stort geni når det kommer til planter og blomster, det har jeg fortalt om i tidligere post. Etter å ha fått litt bistand og råd fra min kjære nabo, har jeg nå fått litt natur inn i heimen. Til min glede og forundring ser de ut til å like seg her. Vinduskarmen byr på mye morgen- og formiddagssol, så der trives blant annet orkideen min godt. Den betalte jeg 20 kroner for og jeg gjør ikke stort med den. En gang eller to i uka, holder jeg den under springen slik at barken den står i blir god og våt. Etter at den har rent av seg, havner den tilbake i potten i vinduskarmen. I skrivende stund er det 10 blomster på den, og det ser ut som flere er på vei.

orchid02

På balkongen har jeg noen nydelige blomster, men jeg har dessverre glemt navnet på dem. Disse liker jeg godt. Det gjør humlene også:

Blomster 001

Jeg har enda en jeg har glemt navnet på. Henge- et eller annet. Petunia? Begonia? Egentlig synes jeg ikke den er så veldig pen, men bare jeg napper bort gamle blomster og vanner den, gir den stadig nye blomster tilbake. Det er jo ganske ålreit gjort, så jeg liker den likevel.

Blomster 003

Et lite utdrag fra min hage, altså. Det er koselig med sommer!

15 tanker på “En slags hage”

  1. Nydelige blomsterbilder du har i dag!

    For 3 mnd skrev du denne kommentaren hos meg:

    «Jeg har nettopp kjøpt meg en orkide og håper få den til å leve. Betalte bare 20 kr for den (!) men den kan gjerne leve en stund likevel. Enn så lenge har den overlevd nøyaktig en uke, og det er ikke verst til å være meg. 😉

    Rådet fra min planteinteresserte nabo var å ikke vanne særlig mye, det er sånn hun gjør det og hennes overlever og blomstrer på nytt. Men ser Blomster-Finn sier det motsatte… hmm…»

    Er det denne orkideen som lever fortsatt??? Jeg fulgte rådet til Blomster-Finn og min er forlengst død. Rådet fra din nabo er nok bedre. Med andre ord; lytt ikke bestandig til ekspertene 😉

    Bilde nr 2 er Betlehemsstjerne. Den blå er SÅ herlig!
    3’eren er Petunia.

    Deilige sommerbilder. Ha en riktig god helg!

  2. Hei Randi!

    Ja, det stemmer – det er samme orkidé! 🙂 Er veldig fornøyd med den. Skal fortsette på samme måte, det ser ut som den er fornøyd med behandlingen. 🙂

    Takk for at du opplyser om navnene på disse blomstene mine, jeg er elendig på å huske navn. Blå Betlehemsstjerner er virkelig nydelige!

  3. Orkide til 20 kr,- !! Jeg kan i hvertfall nok om blomster til å vite at det er meget billig 🙂 …. ellers er det ikke mye jeg kan, men blomstene dine er nydelige, DET ser jeg! 😀

    Petunia, Begonia *fnis* du er så søt! 😀

  4. Ja, jeg synes det var innmari billig! Er en butikk ikke så langt unna her som selger masse billige blomster. Jeg har nå fem blomster på balkongen. Betalte under 200 kr tilsammen for dem. Fornøyd med det. 🙂

    Hi hi, jeg kan da ikke blomsternavn! 😛

  5. Det var nydelige sommerbilder, og nydelige blomster! Og tenk at du får de til å vare så lenge, kanskje du er flinkere med blomster enn du tror? Uansett elsker jeg orkideer og blå blomster, så du traff blink her! Koste meg veldig på hagevandringen! KleM`KLeM 🙂

  6. Det er ikke til å komme forbi at blomster er vakkert, pynter opp og gir glede! Jeg dreper alt som står i jord, men gleder meg med andre som får det til 🙂
    Ha en fin helg (så langt det går)
    KLEM

  7. SerendipityCat: Farger er fint, jeg liker å ha noe pent og levende å se på. 🙂

    Bell4trix: Takk skal du ha! Kanskje jeg har begynt å få lysegrønne fingre..? Det er i så fall mest overraskende for meg selv, tror jeg. 😀

    Litt om alt: Jeg har aldri fått til planter i særlig grad før, så jeg skjønner hva du mener. Uansett tenker jeg at når jeg kjøper billige blomster/planter, så er de hyggelige å ha der så lenge de varer. 🙂

    Ha det fint du og! *klem*

  8. Blomster er til for å nytes, og vanlige (ikke hagegale) nyter de gjerne ikke mer om de kan navnet 😉 Men, siden jeg ikke greier å dy meg; Den blå og hvite klokkeblomsten er en bethlehemsstjerne (tar ikke ansvar for staving), i mine øyne en drittblomst for du må knipe av døde blomster skal den forsette å blomstre. Men du og du så nydelig den er.
    Den hvit er ganske riktig en hengepetunia (slyngpetunia, superpetunia, surfina- kjært barn mange navn). Denne er greiere, du trenger ikke knipe 😀

  9. Anne: Takk for info! 😀 Jeg har ikke noe imot å knipe av døde blomster – så stor «hage» har jeg jo ikke. Dessuten er jeg ganske jevnlig ute på balkonge for å innta litt «frisk luft», da passer det fint å pjuske litt på blomstene. Jeg napper ut visne blomster fra hengepetuniaen også, jeg… Her godtar vi bare friske, pene blomster! 😉

Det er stengt for kommentarer.