Finnes det ikke norske moteblogger for jenter med former?

Og med «jenter med former» mener jeg oss som har noen (eller en del) kilo mer enn det som regnes som normalen, eller som er skrudd sammen litt annerledes enn standardmalen.

Ikke helt sånn, lissom...
Ikke helt sånn, lissom...

Det er ikke ofte jeg leser moteblogger, men de få gangene jeg titter innom mister jeg kjapt interessen. Jeg kan jo ikke bruke det til noe. Skal jeg ha klær, shopper jeg enten via Ellos eller drar på Kappahl og finner noe i XLNT-avdelingen. Utvalget er som oftest deprimerende dårlig. Moten ellers blir ikke fulgt i særlig grad, det spiller ingen rolle om butikken ellers er fylt med fargerike klær – skal du ha store størrelser skal du automatisk se svart, grå eller lilla ut. Helst med striper på tvers (sukk) og posete topper. Kroppsnært er visst bannlyst, selv om det ofte er penere når klærne følger formene enn å kamuflere dem helt. Dette har vært inntrykket så langt, det er en stund siden jeg sjekket innom der sist. På websiden er utvalget enda mindre enn i butikken, men jeg ser de stadig følger opp med toppene som ser ut som genser med skjorte inni. Det tror jeg de har hatt i minst et par sesonger nå.

Utvalget hos Ellos’ Plus Collection er litt bedre, i hvert fall når det gjelder farger. Mye tverrstriper der og – hvorfor? Ellers finner du ensfarget, prikkete, stormønstret – og både kroppsnært og videre ting. Erfaringen min er at toppene ofte er i tynnere stoffer enn jeg kanskje forventer og at buksene sitter godt, men fort mister farge.

Det finnes andre spesialforretninger, men av det jeg har sett er prisnivået såpass høyt at jeg har valgt å ta handlingen andre steder.

Det hadde vært fint med moteblogger som kan komme med tips til hvordan «sprite opp» garderoben, også når klesstørrelsen er over 44. Finnes det noen så tar jeg gjerne imot tips, men mine tapre forsøk på å google dette førte ikke fram.

33 tanker om “Finnes det ikke norske moteblogger for jenter med former?”

  1. Har du prøvd Esprit? Den er ikke noen xl-butikk, men har klær for jenter med former, og de har mye fint (og så stor er du da ikke så jeg tror sikkert du kunne handlet der). Gode salg pleier de å ha, også, og bra er det, for de er jo litt dyrere enn hm :) Men jeg blir alltid så glad av å handle der, klærne sitter bedre enn i noen andre butikker.

  2. nei sånne moteblogger tror jeg ikke finnes.

    Det er midlt sagt deprimerende å handle i kjedebutikkenes avdeling for de av oss som ikke er de minste. Jeg deler din oppfatning av farger og materiale og design fullt ut. Hvorfor er det sånn?

    Dessuten lurer jeg på hvordan standardmodellen de lager klær til ser ut. Det kan man lage opptil flere stand-up show om. Og er det sånn at de litt større alltid er gode og varme? Ialle fall er 3/4 ermer tydeligvis det eneste rette for oss.

    Jeg handler en del hos Wilhelmines. Det er en god del dyrere, men jeg har funnet ut at det lønner seg i lengden allikevel. Klærne der varer mye lengre. De mister hverken farge eller fasong etter få vask. Og så føler jeg meg 100 ganger bedre. Servicen og hjelpa der er og upåklagelig.

  3. Huff det er trist, jeg etterlyser også nettsteder og butikker med brukenes klær for de av oss som ikke er helt a4 og trives med det!

  4. Trodde nesten dette var blitt mye bedre med årene? Da jeg var tenåring brukte jeg str. 42/44 og da var ihvertfall utvalget elendig.

    Håper noen vil lage en sånn blogg. Vil tro det er mange som ønsker seg det.

    Vannrette striper er vel ikke så heldig nei. At de ikke snart skjønner det da?

  5. Trips: Tusen takk nok en gang, det er virkelig en ære å få prisen, spesielt med tanke på selskapet. :)

    Kamikaze: Jeg kjenner ikke Esprit, men skal sjekke ut. Takk for tips! Må finne ut om de har størrelsen min der.

    Glama: Haha, ja det forundrer meg med disse 3/4-ermene, det er jeg igrunn møkklei av. Jeg vil ha variert garderobe! Og når kartet ikke stemmer med terrenget bør de kanskje endre kartet snart?

    Wilhelmines var jeg innom, men akkurat da skulle jeg ha noe som de ikke hadde så jeg har aldri kjøpt noe. Får prøve dem en gang jeg har penger til overs. :)

    Confiteor: Ja, ikke sant. Vi er jo mange, og noen av oss har sikkert penger også. :P

    Irini: Det har nok blitt bedre, men jeg synes ikke det er bra nok utvalg. Husker hvordan det var da jeg besøkte USA, der fant jeg ufattelig mye klær i min størrelse. Glemmer aldri cocktailkjolen jeg prøvde… *drømme*

    Hadde jeg hatt mer peil på moter og sånn, skulle jeg jaggu laget en slik moteblogg selv, men jeg tror ikke jeg har så mye å tilby på det området. :)

    Graylady: Takk for tips, her har vi jo allerede noen gode forslag som kan sjekkes ut! :D

  6. Ja, dette har vi jo hatt lange og gode samtaler om før, du og jeg..
    Interessen for slike klær må jo være der – er et virkelig ingen motebevisste mennesker som har lyst til å lage en blogg for oss over str 44? Sirkusklærne på HM har jeg gitt opp for lenge siden, jeg også…

  7. el Vera: Ikke sant, HM er uaktuelt. Forhåpentligvis dukker det opp noen slike moteblogger også, det hadde vært gøy å sett. Men jeg regner med det kanskje finnes noen amerikanske. :) Foreløpig har jeg kun søkt etter norske.

  8. Sirkusklær er en god beskrivelse.

    Jeg er også lang, som Graylady, og det er jammen en utfordring. Proposjonene er bare helt klink feil. Jeg går faktisk inn i livet – såvidt i alle fall. Midjen ER mindre enn brystmålet. Det virker som sirkusdesignerne ikke tror det finnes noen sånne blant de større damene. Rart – de fleste jeg har sett er nemlig sånn.

    Har lett etter badedrakt i dag. På nett. Det nytter i alle fall ikke å få tak i her i landet. Det blir amerikansk nettbutikk på meg denne gangen også. Det deilige der er at jeg har helt riktige proposjoner for en gangs skyld. Jeg passer perfekt inn i størrelsestabellene. Det gir en liten glede å vite at jeg passer perfekt inn noen steder :-)

  9. Det jeg synes er dunt med store gensere/overdeler, er at halsen blir så enormt vid. Tykke mennesker har vanligvis ikke større hoder og tykkere hals en tynne mennesker, og da blir dimensjonene liksom så gale.
    Selv må jeg litt opp i størrelse, men sliter med at jeg synes halsen alltid er for vid.

    Den største utfordringen min er å kjøpe dongeribukser. Jeg er så veldig svai i ryggen og irriterer meg over at alle buksene nå for tiden skal være lav i livet, så på meg blir de ekstra vide bak. Å stramme inn med belte, blir ikke noe fint :-)

  10. Bare det at min høye, men ganske spinkle elleveåring kan kjøpe størrelse S (og en gang faktisk M) på dameavdelingen på H&M er jo et tankekors. Medium burde vel stå for gjennomsnittlig, «midt på treet» ;)
    Klær er ofte vanskelig for de fleste, høy-lav, tynn eller tykk….Tenk å hatt sin egen skredder!!! Det hadde vært noe :D….. eller å kunne sy :D
    Lykke til med alle de gode forslagene!!

  11. Jeg blir stort sett i dårlig humør i klesbutikker. Jeg er liten oventil, men har tykke lår og legger. Jeg har vært innom et par moteblogger, men styrer unna. Ukeblader også. Trur jeg må forsøke å sy noe sjøl – da må jeg lære å sy….

  12. Hei! Helt enig i innlegget og kommentarene. Jeg har tenkt å starte moteblogg for store jenter, det kommer snart som en del av hjemmesiden min – http://www.storogfin.no. Her vil jeg fortelle om motetips, utfordringer vi store kvinner kan ha i forhold til sminke og skjønnhet – og mye annet rart. Håper dere vil finne noe interessant der. Håper å ha den oppe og gå innen februar!

    Hjertlig hilsen Silje :-)

  13. Ta en titt innom min blogg. Jeg er av normal størrelse, hverken tynn eller tykk, men jeg tipser om nye og varierte måter å bruke klærne på. Det burde være noe for alle størrelser der :)

    Om ikke annet så kan du vinne et par flotte sko i konkurransen jeg har gående :)

    Velkommen, og takk for et flott innlegg!

  14. Glama: Badetøy er vanskelig! Jeg har heldigvis funnet en fin butikk (i Oslo) som har undertøy og badetøy som passer meg. De heter Lalina og holder til ved St. Hanshaugen… http://www.lalina.no/

    Men flott du har funnet et sted på nett som har noe som passer!

    Eugenie: Hehe, det er jo spesielt rundt halsen jeg pleier legge på meg mest, ja… *fnis* Det virker jo som de som lager tøyet ikke skjønner helt hva det handler om..?

    Løven: Ja, egen skredder står på ønskelista, tenk så deilig å kunne få sydd klær som passer perfekt! Kanskje jeg skulle tatt meg en tur til India, men jeg tror ikke jeg orker (eller har råd). Der syr de klær for en rimelig penge, har jeg hørt.

    Trine: Hehe, ja jeg skyr sånt jeg og. Å sy selv hadde vært topp, men jeg vet jo ikke opp og ned på en symaskin, dessverre. Mener å huske jeg var håndarbeidlærerens store skrekk, men jeg har visst fortrengt det. ;)

    Graylady: Oj, det har jeg aldri sett før, takk for lenke! Tror jeg skal ta en liten edit av denne posten og legge til de lenkene som har dukket opp. Skal sjekke ut siden og se om det er noe. :D

    Lenestyle: Takk for besøk og kommentar! :) Skal sjekke innom!

  15. Ja Lalina er en utmerket butikk :-) Anbefales på det sterkeste. Å handle undertøy er blitt en helt ny opplevelse for meg etter at jeg fant den.

  16. Apropos badedrakter så la jeg ut noen nye til salgs i dag! Det er badedrakter med skjørt ned til låret, slik at man slipper å føle seg veldig eksponert når man er på stranden!

    Har 2 stk selv og tør for første gang i mitt liv å gå på stranden på ferie. Føler meg flott! :-)

    Prisen er litt høy, men de er absolutt verdt det og er av god kvalitet. Den ene min har jeg brukt i 3 år uten å se spor til slitasje.

    Hilsen Silje!

  17. Det kunne vært skikkelig interessant å vite hvem som ikke har problemer med klesstørrelsene!
    Jeg bruker mye mer tid enn jeg har lyst til å innrømme bare på å lete etter klær som ser akseptable ut, og når jeg finner noe som passer kjøper jeg gjerne en i hver farge, bortsett fra at ofte er rosa eneste fargen tilgjengelig her borte, og det kommer bare ikke på tale!

  18. Graylady: Så flott! :)

    Glama: Ja, helt enig, den butikken er utrolig bra!

    Silje: Det er bra det finnes utvalg, badetøy er vanskelig å finne i vanlige butikker. :)

    Alt Godt: Åh? Jeg har ikke noe problem med det selv, men det burde jo være helt akseptabelt å ikke bli registrert også. :)

    Marina: Hehe, du sier noe, det kan nok være vanskelig for mange. Problemet er kanskje at klær ofte blir laget etter en mal, mens de færreste menneskene stemmer med den malen.

  19. Ha,ha! Den kjenner jeg igjen Marina! :D Spesielt olabukser er vanskelig, og finnes sjelden i flere farger, så der kjøper jeg ofte flere like når jeg finner en som sitter som den skal :D

  20. Det har kommet meg for øre at Wilhelmines butikk i Akersgata er tom og mørk. Skrekk og gru!
    På nettsiden står det ikke noe om flytting eller nedlegging. Noen som vet noe?

  21. Heldigvis fins de enda i Drammen og Vikersund :-)
    Men klesmerkene Dominique og Simply er konkurs :-(

  22. Vet du… det er ikke bare de med str 44 + som føler seg litt forbigått i disse motebloggene…
    Jeg har det siste året opplevd å få på meg alle disse «kjærestekiloene», og har gått opp fra 36 i topp til 40, og 38 i bukser til 42. Og allerede nå merker jeg at klærene de har på «vanlige» butikker både sitter og ser dårligere ut på meg enn på dem som er tynn. – Rett og slett fordi de er laget for str 34/36, og ikke 40/42.
    Moteblogger KAN være morsomme å lese, helt frem til jeg innser at «jeg kan da ikke identifisere meg med disse jentene, aldri i livet om mine lubber og vaier hadde sett bra ut i disse klærne». Av og til frister det å starte en moteblogg bare på trass, for å bryte litt opp i denne «bare syltunne jenter kan kle seg tøft»-trenden..
    Men så har jeg ingen tøffe klær å vise frem, da. :(

    Uansett – bra at du tar opp problemstillingen. Jeg er enig.

  23. FruJones: Forstår godt hva du mener, jeg har også inntrykk av at mange kleskjeder lager klærne etter en slank modell og så bare øker på noen centimeter for hver størrelse, uten at man ser på hvordan folk faktisk ser ut. Jeg har for eksempel kjøpt noen topper som kunne vært ålreite, om det ikke var for at de har laget noen helt syke utringinger som ikke stemmer med min kropp i hvert fall. Det er vel ikke meningen at bh’en skal synes?

    hehe, jeg og har tenkt tanken – men jeg eier ikke så mange tøffe klær, er nok ganske kjedelig i klesstilen, er jeg redd. :)

Det er stengt for kommentarer.