Nord og sør – et gjensyn

På midten av 80-tallet ble det laget en tv-serie, North and South, etter tre bøker av John Jakes. Serien ble sendt på norsk tv, og jeg var helt hekta. Det hang nok mest sammen med at en av hovedpersonene, Orry Main, ble spilt av superkjekke Patrick Swayze. Mitt unge hjerte smeltet av denne helten, som senere spilte hovedrollen i ‘Dirty Dancing’, og dermed førte ham til en bokhandel på Karl Johan mot slutten av 80-tallet, der jeg fikk autografen av kjekken selv.

Min tenåringssønn er svært interessert i den amerikanske borgerkrigen, og fikk derfor første sesong av «North and South» på dvd i julegave. Da vi hadde sett denne ferdig, måtte jeg ut på handletur på nettet, slik at vi kunne sikre oss fortsettelsen. Sesong 2 og 3 kom i posten like etter, og vi fortsatte tittingen. I dag avsluttet vi sesong 3, gudskjelov-og-takk-for-det.

Den første sesongen er fra årene før borgerkrigen og handler om vennskapet mellom George Hazard fra nordstatene og Orry main fra sørstatene. De blir kjent på West Point militærakademi, og kjemper senere sammen i krigen i Mexico. Deres familier møtes også, og bortsett fra at de har hver sin gale søster, er det meste fryd og gammen. Ja, i hvert fall hvis vi ser bort fra intriger, krangler, psykopatiske drittsekker, utroskap og svik.

Så har vi stakkars Orry, som er ulykkelig forelsket i Madeleine. Hun blir giftet bort til sleske-slemme Justin, som banker henne opp og stenger henne inne når han føler for det. Det gjør han stadig vekk. Når hun ikke er stengt inne, pleier hun å ha kjærlighetsmøter med Orry i en gammel kirkeruin.Vi må lide oss gjennom en rekke såkalte romantiske scener, det er til tider nesten uutholdelig.

Det bygger seg opp konflikter mellom nord og sør, og de to kameratene skjønner at dette kan føre til at de havner på hver sin side av en borgerkrig. Ingen av dem er særlig happy for det, men de er selvsagt lojale mot sine ledere likevel.

I sesong 2 handler det mest om borgerkrigen, noe som gjør at vi ikke behøver lide oss gjennom fullt så mye pulings, men noe blir det her og. Dessuten har de plutselig byttet ut noen av skuespillerne, litt som Dynastiet – om noen husker det. Kvaliteten har gått ned fra første sesong, kanskje de brukte opp budsjettet på alle kjolene? De er jo et kapittel for seg, men jeg er veldig glad for at jeg slipper å gå kledd slik som damene gjorde på den tida. Korsetter og overdådige kjoler er virkelig ikke helt min greie.

Så var vi endelig ved sesong 3… Sukk. Vel, det handler om tida etter borgerkrigen, hovedsakelig fra et sørstatssynspunkt. Gjenoppbyggingen, slaver som ikke lenger er slaver, men ikke har det stort bedre likevel, Ku Klux Klan som brenner og bråker. Og siden sist har de byttet ut enda noen skuespillere, samt sørget for at skuespillerne spiller enda dårligere enn de gjorde i sesong 2. (Det er vanskelig å tro det er mulig…) Kjolebudsjettet er tydeligvis tonet en del ned, derimot har de brukt litt mer på indianerkostymer. De gale blir galere, de snille må bli slemmere for å greie seg – og i det hele tatt er det nokså tragisk det hele. Akk.

Jeg tror ikke jeg så sesong 3 på tv på 80-tallet, kanskje den ikke ble sendt – eller kanskje jeg rett og slett har fortrengt det. For Tenåringen og meg var det aldri tvil om at vi skulle fullføre – vi måtte jo se hvordan det gikk. Men – det skal sies at det til tider var ganske ulidelig og smertefullt å se på. Det sier jo litt når sønnen min utbrøt flere ganger underveis: «Skyt meg nå, jeg orker ikke mer!»

Men vi orket! Litt av en prestasjon, igrunn.🙂 Nå trenger vi en skikkelig vampyrserie, for å gjenopprettholde balansen.

13 tanker på “Nord og sør – et gjensyn”

  1. Åh… Jeg må vel nesten låne alle sesongene en dag og «lide» meg igjennom. Må nesten det når jeg digget serien da jeg var ung?😉

  2. Hahaha, jeg led meg gjennom serien i fjor, og hadde omtrent nøyaktig samme opplevelse – bare man bytter ut tenåringssønn med en historieinteressert mann, som ble overtalt til å se elendigheten «fordi det er masse nyttig om borgerkrigen der, altså». Åh du milde, der mistet jeg all troverdighet for all framtid.😀

  3. Haha, morsomt Hanne!😀 Tenåringssønnen var heller ikke spesielt imponert over scenene fra borgerkrigen. Det manglet visst viktige ting, i hvert fall mente han det burde vært andre slag (eller noe sånt). Nuvel.🙂

  4. Husker ikke mye av handlingen, men husker at jeg elsket denne serien. Men klarer ikke helt dåne med av Patrick Swayze. Skjønte aldri hysteriet rundt han ved Dirty Dancing…. Hm, jeg mangler et gen de fleste andre kvinner har tror jeg😉

  5. hehe;) skyt meg nå orker jeg ikke mer, helt SuperB;P

    Digga også denne serien den gang da for 100-år siden når den gikk på NRK!! Orry var jo *slafseslafse* , likevel kan jeg ikke helt huske om jeg har sett den siste sesongen du nevner;) kanskje like greit:P
    Ta f.eks twin peaks, husker den fremdeles «så godt» men har NULL ønske om å se den igjen, for jeg er SÆR, og vil beholde minnet slik som jeg husker det;) samme med Nord og Sør!!;=) Må tillegge at hukommelsen er ikke som den en gang var så sånn sett burde jeg nok sett alt på nytt igjen;)

    Vi forandrer oss jo hele tiden også, og det du likte når du var yngre liker du kanskje ikke nå lengre:P (takk guuuud!!!:P )

    PST: hvilken VampeSerie skal du se nå a??

  6. Løven: Dette med P. Swayze kan jeg bare uttale meg om for min egen del. Det har liksom gitt seg litt med åra, men den gangen han var «hått» så falt jeg veldig. Derimot har jeg sjelden falt for disse andre «håttingene», som Tom Cruise (æsj, han ser ut som en glætt selger) og en del andre såkalt kjekke. Derimot liker jeg gjerne skuespillere som har noe mer enn bare utseendet, og noen av dem er ganske opp i åra.😉

    Ann: Du må jo gjeeeerne få låne tredje sesong så du får noe å le av..?😉

    Skjønner hva du mener, enkelte ting er lurt å beholde minnet om og ikke se på nytt. Det kan ødelegge veldig. Heldigvis har jeg gått glipp av mange serier, og heller sett dem 10-15-20 år etter. F.eks. Twin Peaks og Buffy.🙂

    Aaaner ikke hva jeg skal begynne å se nå, men jeg må i hvert fall finne noe blottet for drama og romantikk.😉

Det er stengt for kommentarer.