Heteslag

Jeg er på vandring i nordområdene, der knapt et menneske har satt sin fot før. Rundt meg ser jeg is og snø og ingenting annet enn utsikten over endeløse arealer tilsynelatende tomme for liv.

Vi har kommet opp på et platå og legger oss ned for å ta inn det mektige synet av den isblå himmelen og skyformasjonene. Været er fantastisk og utsikten har jeg aldri sett maken til, selv ikke på fotografier. Vi må ha sovnet, for da jeg ser opp neste gang har alt endret seg. Skyene er truende, sorte og sinte. Det blåser og jeg kan se at det ikke er lang tid igjen til det blir uvær. Jeg snur hodet til siden og ser på føreren min. Hun ligger helt urørlig. Litt av det røde håret hennes stikker ut av hetta. Ansiktet er blekt. Jeg har sett døde mennesker før og hun som ligger ved siden av meg ser ut som hun har gått samme veien som dem. Er jeg helt alene her ute?

Så rører hun svakt på seg. Hun lever, men må hjelpes opp. Jeg forstår at her er det jeg som må lede hvis vi skal komme oss i trygghet. Sammen klatrer vi ned fra platået og skynder oss mot bygningen som ligger nedenfor. Det blåser kraftig, stormen er snart over oss.

Vi rekker det akkurat.

***

(Slik drømmer jeg om natten. Is, kulde og død. Jeg trenger visst nedkjøling.)

33 tanker om “Heteslag”

  1. interessant, vettu. Jul og vinter og nord og is, skyer og himmel.
    verdt å tenke på, nedkjølende nattevisjoner i den hete sommeren 🙂
    men ser ord som «hun lever, men må hjelpes», «lede til tryggheten», storm, komme unna den, samt å rekke noe i tide osv- som kanskje er ledetrådene i scenarioet.
    Dette med at «bildet» som først er én ting/omgivelse/innhold, forandres mens du selv er «ubevisst»/sover i drømmen, til å bli noe helt annet, når du våkner opp…

    dårlig norsk på morran! men noen spredte tanker. Klem

  2. Hørtes slitsomt ut! Vet du sliter i varmen, så kanskje du skal gå til innkjøp av en svær vifte, hvis du ikke har allerede…har du en kald kjeller det går ann å oppholde seg i? 😀 jeg har fylt opp badekaret med kaldt vann, som jeg stadig legger meg i, og kaldt vann over hodet letter tanker og panikk! Lykke til!

  3. usj…. det høres kaldt og trist ut, men akkurat nå kunne jeg godt tenke meg et isøde i varmen. Varmen er så påtrengende, det overtar hele meg og sperrer meg inne i både meg selv og huset.

  4. Chanel: Fine tanker, takk skal du ha! Jeg la ikke så mye i det annet enn at det er altfor varmt her, men kanskje det symboliserer mer enn det jeg først tenkte..?

    Løven: Jeg har en stor vifte, den burde bare settes på. 😉 Ellers har jeg en kuldepakke jeg kjøpte fra en kiropraktor en gang. Den er god å legge på sår og brennende hud. Det med badekaret høres herlig ut, godt tips! Takk 🙂

    Graylady: Ja, samme her! Føler meg helt fanget av varmen. Skal jo ikke klage på at det er sommer, men jeg tåler altså varme innmari dårlig og blir slapp og syk av den. Kunne tenke meg rundt 18 grader, jeg.. det hadde vært godt. 🙂

  5. Helt enig! 18 grader er også min ideal-tempratur…kan strekke meg til 20 😀 Ja, en vifte er god å ha…altså når den står på hi,hi!

  6. Løven: Hehe, ja okay da.. jeg kan strekke meg til 20.. til og med 21.. haha!

    Nå har jeg tatt fram vifta og satt den på. Poden hadde den på rommet sitt, men nå er det jaggu min tur. 😉 Takk for påminnelsen!

  7. Merkelig det der at ting man trenger så mye, kjøper man ikke flere av. Vi har en vifte på hytta, som jeg og ungene krangler om, ….hvorfor kjøper jeg ikke bare en til!?…nei, vi har en!! Og her hjemme har jeg ikke vifte, eller vi har en gammel antikvitet av en vifte, som er for farlig til å bruke, men kjøper ikke ny… vi har jo.. 😀 Men å bruke noen hundringser på annet skit er helt greit! Ja, ja…..kanskje det blir en ny nå i helgen når gradestokken viser 31!

  8. Og hvor varmt er det i Oslo? Her er det omtrent 30 grader, og «bare» 98% luftfuktighet.

    Bare såvidt det har tint ut!

  9. Huff, stakkars.. Jeg har også litt problemer med spesielt å sovne i denne varmen. Jeg ligger liksom i et stort kryss for å få mest mulig fri luft. Men det hjelper ikke helt.

    Men på den andre siden så er det jo meldt 13 grader og regn til neste uke. Og det vil jeg heller ikke.

    *prinsesse vil-ikke*

  10. løven er inne: Haha, ja typisk! Det er jo faktisk bare å ha to vifter… Det har jeg ikke tenkt på en gang, for vi har jo en. 😉 Kanskje vi skal ha som mål å skaffe oss en vifte til hver? 😉

    Trips&Tics: Hehe, det kan hende! Jeg har faktisk glemt alt sammen. Men jeg skal se om jeg kan finne noe. 🙂

    Marina: Det er oppunder 30 grader her og, skal visst bli 31 nå i helga… håper det er feil. Luftfuktigheten er heldigvis ikke så høy som hos deg, altså. 🙂 Det er deilig med sommer, men jeg blir dårlig av det likevel.

    Miriam: Det er ekstra hett om natta, ja. 13 grader og regn? Det tror jeg blir ekstra deilig nå. Dessuten trenger naturen vann om vi ønsker å fortsatt ha det fint og grønt ute. Men, det er lett å være tøff nå, jeg vet jo at etter 13 grader og regn reiser jeg til sommeren uka etter. 🙂

  11. Ja, jeg tok det opp med mannen i går, og denne tankegangen er så inngrodd at jeg forventet kritikk for mitt forslag!! Herregud! I dag, skal jeg bare av prinsipp gå ut for å kjøpe en ny vifte!! Om ikke for annet enn for å vise at jeg ikke er preget av mamma og barndommens dobbelmoral… «nei, ikke så mye pålegg, det er dyrt!» Åh, i dag skal jeg sitte ved min dyre ny innkjøpte vifte med en brødskive med 10 kjøttpålegg skiver på! (kjøttpålegg hadde vi nemlig bare en sjelden gang, DET var dyrt det! selv om bankkontoen var full……) ha,ha!..

  12. Haha, det der høres kjent ut! 😀 Snodig hvordan slike ting blir så innarbeidet. Jeg sløser med pålegget med god samvittighet nå, fordi jeg har ikke godt av så mye brød uansett. Så en skive brød, men pålegg nok til to skiver (eller flere), det er helt ok. Det er sikkert Fedon enig i (bortsett fra hvis det er syltetøy jeg spiser, da…). 😉

    Så flott, lykke til med innkjøp av ny vifte! Jeg skal se om jeg kan få tak i en jeg og, men det blir neppe i dag.

  13. Ha,ha! Ja det påleggsgreiene har jeg trosset så mye at ungene en gang sa «mamma, det er egentlig ikke noe godt når du lager matpakke, det er så ekkelt med alt det pålegget» Ha,ha…jeg ville jo bare at de skulle få…pålegg ha,ha,ha!

  14. *fnis* typisk! Her gjør du alt du kan for at de skal få det motsatte av deg… og så synes de det er for mye! Vel.. tenk deg neste generasjon… Dine barnebarn kommer nok ikke til å få særlig med pålegg. Stakkars små… 😉

  15. HA,HA,HA,HA….akkurat det har jeg og tenkt! Da får de komme til meg, den gode mormor, som har kjøleskapet fullt! Ja,ja de ble i hverfall hørt og får nå så mye pålegg de vil 😀 og ikke trenger de å gå med brune arvede guttebukser heller…. 😀

  16. Langt hår får de også, og ikke en skjev hjemmeklippet lugg og kort guttesveis, ikke trenger de dekknavn heller hi,hi

  17. Hahahahaha, så ufattelig deilig å prate med deg! Vi har nok mye til felles. 😉 Ble du også dratt med på leir på Tromøya? Jeg fikk «lov» til å demonstrere mot parkeringsplasser (lokalbefolkninga lo av oss…) og så traff jeg Tramteateret… men utenom det husker jeg lite. Dekknavn? Det må jeg jaggu spørre moder’n om jeg hadde.

    Og hjemmeklippet hår ja.. haha, gjett om jeg hadde! Og jeg som alltid ønska meg langt… Så da har jeg det nå.

    Gjett hvorfor jeg begynte å røyke… 😛

  18. Ja, det er godt å være flere om denne galskapen! Ja, jeg var på Tromøya og navnet mitt var «Lena». Det fikk jeg beskjed om å si hvis noen spurte meg 😀 Ser at noen av de andre barna til visse andre er helstøpte kommunister som voksne…og må si jeg tenker «stakkars, ble dere så hjernevasket! er dere så opptatt av å glede mor og far» 😀
    Husker ikke alt, men husker godt at jeg gikk utkledd i en melkekartong, lagd så stor at bare føttene mine syns, og gikk i 1.mai tog å fikk beskjed om å rope «GI BARNA MELK PÅ SKOLEN!!» 😀 Og mens andre gikk å nynnet på bæ, bæ lille lam….sang jeg Mars partisan…stolte ørn, mobelisering, høyt opp til topps, samlar vi flokken, stolte ørn, mars partisan HA,HA,Ha…galskap!!!!!

  19. Åhhhh det her er liteikkesprøtt da! 😀 Jeg som har beklaget meg her i bloggen over at jeg føler meg så alene med denne «bagasjen». Jeg slapp å gå utkledd i togene, men var med både i 1. maitog og 8. marstog (som jeg sikkert burde skrevet i omvendt rekkefølge, men det blåser jeg i.. blås!) – og husker flere av sangene, men ikke den du nevner. Derimot husker jeg Riv ned gjerdene, Avanti popolo, Partisaner fra Amur (?) og flere andre. Hahahahaha, for en tid!

    Og ja, jeg er så glad jeg ikke ble i det der. Det har aldri tiltalt meg det minste og jeg har gått motsatt vei; jeg er særdeles lite interessert i politikk og synes jeg er fryktelig rampete når jeg ikke gidder lese aviser og se nyheter. (Jeg gjør det av og til da….) Min reaksjon er altså å ikke engasjere meg noe særlig. Teit? Kanskje. Men innmari godt. Jeg orker ikke tilhøre noe parti og bli båssatt igjen.

    Nå begynner dette å minne om epostene våre… hahahaha! Samma det, det er min blogg. 😛

  20. P.S. Jeg fikk melk på skolen… Det var et helvete! Det stinka sur melk i «bessa» og vi ble tvunget til å drikke en kvartliter uansett. Fy f… jeg husker det ennå, det var grusomt! Heldigvis ble det slutt etter et par-tre år eller noe. Jeg greier ikke melk den dag i dag.

    Men skolemelken er tilbake.. bare at man må betale for den. Poden min har fått velge sjøl, jeg tvinger ham ikke til å spise/drikke noe som helst for jeg vet hva slags spor det kan sette.

  21. Ha,ha,ha! Du er ikke alene!! Og jeg husker alle sangene du refererer til! Verste av alt, så er disse sangene fengende, spesielt «riv ned gjerdene» liker jeg ennå….e, he ee Å, nei!! 😀
    Ja, dette minner mye om mailene og gudskjelov er det du som er sjefen!! Ha,ha! 😀 Og dessverre kan den traumatiske melkeopplevelsen din være forårsaket av min marsj gjennom byen! Men dette tar jeg inget ansvar for! Gudskjelov har jeg bare fått en viktig lærdom av dette «mine barn skal aldri, ALDRI brukes i kamp for noe som helst»
    Jeg har også gått andre vei, giftet meg i kirken (med en mann som stemmer blått, har en kapitalist av en far) døpt ungene….ikke det at jeg står fullt og helt for det samme, men det er i hvertfall mine valg, selv om jeg følte det som å kjempe mot slekta… Er en hønemor noen ganger som mener at barna har godt av et hjem hvor ikke begge er ute for å kjempe for samfunnet til en hver tid. Mitt samfunn er her hjemme og de nærmeste rundt meg :D…….og neste generasjon….kanskje mine barn starter «væpna revolusjon» HA,Ha;Ha…ja,ja..da får jeg stå på sidelinja med matpakke….full av kjøttpålegg 😀

  22. OJ! Du har tatt den lenger ut enn meg altså, for jeg er ikke medlem av statskirka, gifta meg borgerlig og har ikke døpt Poden. Du viser vei, kjære kusine! 😉

    Jeg skal ikke skylde på deg for det med melka, for jeg tror jeg måtte drikke den før du var ute og tuslet i tog? Ikke sikker altså, men jeg tror det… Bessa (bespisningen) var nok noe som hang igjen fra eldre tider, men tok slutt etter noen få år og det var jeg og mange andre glade for. 🙂

    Jeg har faktisk stadig noen av disse sangene på hjernen. De er jo fengende og ganske fine! Husker du August i -68? Den blir jeg altså ikke kvitt… hehehe. Men det er jo knapt nok noen som vet hva jeg snakker om.

    Og ellers også helt enig, unger har ingenting i demonstrasjonstog å gjøre. Det er jeg nå absolutt overbevist om! Unger skal få lov å velge selv når de blir store nok til å faktisk klare å tenke noe omkring dette. Jeg går av prinsipp aldri i demonstrasjonstog og ville aldri tenkt tanken å dra med meg Poden heller.

    Så får heller andre mene at barn hører til der. Jeg er et levende bevis på at de tar feil! 😉

  23. August-68….en sjekkisk kvinne står!? he,he
    Ja, jeg tror melka skulle vekk året før jeg begynte på skolen, så det var nok ikke min feil…og melka ble borte, så der ser man hvor mye det hjelper 😀
    Enig med deg, det kan faktisk også være farlig å dra unger ut i sånt…husker du at det smalt og en fyr sprengte i stykker tåa si….tror det var på rådhusplassen…?

  24. haha, akkurat den sangen ja!

    Jepp, husker det der.. en som kasta en liten bombe inn i 1. maitoget, tror jeg. Jeg var ikke der, eller i hvert fall ikke i nærheten – men husker det skjedde.

    Synes det blir helt feil å bruker unger politisk på den måten. Men innmari mange har tatt det der med seg og fortsatt samme linje. Veldig greit å høre at du ser det på samme måte som meg, jeg har følt meg litt ensom. 😉

  25. æsj! Nå begynner jeg å få et allergisk-sjokk igjen…da vet jeg hva det er…honning…må til legen…snakkes senere!

  26. Ups! Lykke til da, jeg håper det går bra! Også honning da… 😦

    (Eller kanskje det var mimringen… det skal du ikke se bort ifra.)

    *klem*

  27. Da er jeg tilbake ….utstyrt med piller og adrenalinsprøyte! Ja, mulig jeg er allergisk mot kommunismen….det sier litt 😀

  28. Åh så bra du fikk hjelp, håper det går bra med deg!

    Du er i så fall ikke den eneste med kommunistallergi. 😉

    Jeg skal ut en tur, men ser fram til videre tasting med deg! *klem*

  29. Er ganske skjelven, svimmel og kvalm, men det roer seg etterhvert, det gjorde det i hverfall forrige gang 😀 god tur ut!
    løveklem 😀

  30. Jeg er hjemme igjen jeg og, etter et behagelig opphold ute i skyggen sammen med Trips and Ticks. Det var jaggu godt å bli hentet ut av mitt overopphetede hjem. Nå er jeg rimelig slæpp og tenker sulle rundt i sakte film resten av dagen. 🙂

    Håper du føler deg bedre nå! *klemme løven*

  31. Det er sikkert ikke comme il faut å fortelle at alt er herlig, temperaturen deilig (ca 23?) og nattesøvnen helt fin.
    Men jeg aner at det øyeblikk jeg er tilbake i Oslo hevner værgudene seg, og gir meg regn og kulde og elendighet – og da, da setter jeg neppe pris på slike kalde skuldre.

    Nå hadde jeg satt pris på et par grader høyere vanntemperatur – men tar altså en dusj i stedet.

Det er stengt for kommentarer.