Walk through the fire

I går gjorde jeg masse, i dag får jeg svi. Sånn er livet og jeg humper videre og venter på bedre tider. I mellomtiden er det ikke stort annet å gjøre enn å slappe av mest mulig og se Buffy med Poden. Vi har kommet et lite stykke ut i sjette sesong og fikk oss en god latter da vi så episoden «Once more with feeling». En ganske snodig dansedemon har kommet til byen og dermed er dialogen byttet ut med sang og dans, i stedet for den sedvanlige smådystre stemningen med kjappe replikker og slåssing.

Dette lille klippet viser «Walk through the fire» som både Poden og jeg falt for ved første lytt. Klippet røper igrunn ingenting om man skulle være redd for det. Sjekk ut gjengen… også Spike da. Nam! 🙂

18 tanker om “Walk through the fire”

  1. Jeg må innrømme at jeg IKKE er noen stor serieseer. Fikk nok en overdose midt på 80-tallet, da jeg kastet bort et ukjent antall onsdagskvelder på Dynastiet før jeg omsider innså at dette var en meningsløs evighetsmaskin. Opplevde vel også noe liknende med Twin Peaks på 90-tallet: Det var bra og suggererende de første 20 episodene eller så. Men deretter rotet også DENNE serien seg bort i såpeserienes endeløse irrganger.

    Etter dette har jeg vært nærmest allergisk mot tv-serier. Er lei av å føres inn i et labyrintisk limbo som egentlig ikke fører noensteds. Har derfor standhaftig nektet å la meg henføre av Lost, Sopranos, Heroes og andre serier (som for alt jeg vet kan ha vært riktig så bra).

    Men jeg må innrømme at jeg i sin tid kikka innom Buffy en gang iblant. Og at jeg til og med hadde litt sansen for det, selv om det underliggende konseptet selvfølgelig var helt på trynet: VAMPYRER HERJER I SMÅBYIDYLL.

    Egentlig burde jeg vel også ha latt meg irritere over måten Buffy og vennene hennes selv i de mest dramatiske situasjoner «ødela stemningen» med sine avvæpnende humoristiske og ironiske bemerkninger. Men faktisk var det nettopp dette som på merkelig vis gjorde Buffy til én av få tv-serier som jeg på en måte føler fortsatt har satt sine spor.

    Jeg mener vagt å erindre «danseepisoden» Lothiane viser til. Jeg kan ikke huske at jeg syntes den var spesielt bra, men bare PÅFUNNET at «En ganske snodig dansedemon har kommet til byen, og dermed er dialogen byttet ut med sang og dans» vitner om en lekenhet, fantasi og kreativitet som det bare er å ta av seg hatten for! Det var vel først og fremst DETTE som fikk meg til å synes at Buffy alt i alt var en nokså underholdende og intelligent serie.

  2. Så sesong fem for ikke lenge siden og den episoden e genial. Og like veldig godt avslutningen. Spike e jo yummy, og blir bare enda bedre 😉

  3. «Å skrekk og gru» sa han fordomsfullt. Dette er nok ting man må ha et forhold til, ellers virker det jo totalt urkomisk.

    Men serier kan jeg like. Særlig de som har en slags avslutning ved sesongslutt, og ikke sånne som Dynastiet som bare spinte og spinte i det uendelige.

    Så Torgny: Du bør så absolutt gi Heroes en sjangse.

  4. Geir: Jeg er sikker på at Heroes befinner seg på et helt annet plan enn f.eks. Dynastiet. Det er nok mer det at jeg tydeligvis utviklet en generell allergi mot fortsettelsesserier på 80-tallet. Serier som Buffy, med avsluttede episoder som man ikke «må» se alle av, er liksom mer uforpliktende.

    Beklager for øvrig latterlig lang kommentar ovenfor. Jeg var nok litt ekstra pratesjuk i går kveld…

  5. Torgny: Det er vel samme allergi som jeg har mot alt norsk krigsprat – fikk en overdose på hver bidige 1. dag i oppveksten i tillegg til alle gjentagelsene på skolen slik at hele den norske krigshistorien ble en ferd i natt og tåke og er hovedgrunnen til at jeg antageligvis blir den eneste nordmannen som ikke kommer til å se Max Manus….

  6. Den her har jeg ikke sett, men serier kan være bra. Serier med en rød tråd, som My Name is Earl, Battlestar Galactica, Firefly, Sara Connor Chronicles, Futurama, Sopranos … Og med Heroes på ventelista.

  7. Torgny: Takk for lang og god kommentar! 🙂 Jeg er enig med deg, jeg har også reagert på disse seriene som ikke fører noe som helst sted. Jeg så Lost… men kutta ut etter et par sesonger, det ble jo bare rot og tull. Jeg så Prison Break, men både Poden min og jeg ble enige om at vi ikke gadd mer da det bare fortsatte i det uendelige.

    Jeg følger med på Heroes, men den ser ut som den ender i det samme intetsigende tullet med å dra ut mest mulig penger før de gir seg. Det har vært tre sesonger nå, jeg skal gi det litt mer tid først før jeg finner ut om jeg gidder mer.

    Men Buffy…. Buffy er ikke sånn. Vi har nå sett helt fra starten og til et stykke ut i sesong 6 og jeg bare storkoser meg fortsatt. 🙂 Det er denne humoren du beskriver som gjør at jeg liker det så godt, samtidig som de er gode på å fortelle historier. Dessuten har hovedpersonene og jeg vokst sammen nå. 😛

    Jeg så forresten en god del Dynastiet jeg og, tragiske greier! Det var spennende, men for ei suppe.

  8. Turanga: Jeg vet ikke… det var litt rart, men jeg likte det også. En god avveksling som fikk oss til å sitte her og si «hæ?» en stund før vi skjønte plottet. 🙂

    Sissel: Spike! Spike er yummy! 😀 Jeeeg viiiiil haaaaa…. 🙂

    Geir: Haha, ja du må nok ha et forhold til det. 😉 Nå skal det innrømmes at jeg er glad for at det kun var den ene episoden som besto av sang – hadde resten av serien vært sånn ville jeg slutta å se på. 🙂

    Jeg og liker at serier har en slags avslutning ved sesongslutt, og jeg følger deg på at Heroes er bra, men jeg synes de er på vei mot lignende suppe som mange andre serier. Håper jeg tar feil, håper de tar seg opp i sesong 4. 🙂

  9. Torgny: Latterlig lange kommentarer blir godt mottatt her, så bare få det ut når du føler for det. 😉

    Geir: Interessant prosjekt da; å være den eneste som ikke ser Max Manus. 🙂 Jeg kan forstå allergien din, det hørtes ut som en rekke slitsomme 1. dager. 😐

    Eilif: Det er mange bra serier! Firefly har jeg blitt anbefalt, tror det er samme produsenter som Buffy.

  10. el Vera! Oj… jeg har glemt hva vi snakket om. :-S The joy of M.E.! Da kan vi snakke om det en gang til og så blir det like moro. 😕 Snakket vi om synge- og danseepisode? Husker at Prosjektlederen også liker Spike, da. Det glemmer jeg ikke! 🙂 Også de gode bollene… 🙂

Det er stengt for kommentarer.