Hvor i Oslo…

Enda en oppgave, denne gangen er den gitt av el Vera, min kjære venninne irl. Oppgaven er å ramse opp mine favorittsteder i Oslo, men selv om jeg har bodd her mesteparten av livet, er jeg neppe den rette å spørre. Uansett, jeg gjør et tappert forsøk.

Spise ute: Det skjer sjelden, men jeg har innmari lyst å gå ut og spise Sushi igjen. Forhåpentligvis finnes fortsatt «mitt» Sushi-sted, nemlig Øst i kjelleren i Paleet. Ellers tenker jeg finne ut om The Dubliner greier servere skikkelig Fish’n chips.

Ta med hjem-mat: Florensa Pizza & Grill er min lokale leverandør. Greie priser og grei mat når jeg ikke orker eller gidder lage selv.

Treffe venner og være lat: Det skjer gjerne privat. Det kan være hyggelig å treffe venner ute, men det er ikke så lett å være lat mens man sitter vaglet på en barkrakk. Er det vær til det; Red Goat på Røa. Der får man byens beste kaffe!

Drikke te: Hjemme hos meg selv eller hos venner.

For lesehesten: Deichmanske bibliotek er det beste Oslo tilbyr! Min filial er nyoppusset og fin. Ellers er jeg veldig glad i bokhandler. Når det gjelder selve lesingen, gjøres den helst på sofaen eller i senga.

Være utendørs: Frognerparken er fin! Det er lenge siden jeg besøkte Botanisk hage, men det er et nydelig område.

Beste utsikten: Fra balkongen min, så klart!

Beste bakst: Mamma’n min sin! Nå er det ikke alle forunt å få bakevarer derfra, og ikke bor hun i Oslo heller, så jeg får vel nevne noe mer tilgjengelig: United Bakeries er et nyoppdaget sted og selv om prisene er noe stive, selger de kaker som er en fryd for både øyet og ganen! Jeg kan også anbefale Grønn på Lilleaker, et koselig lite sted.

Dyppe tærne og resten av legemet: Det skal ærlig innrømmes at jeg ikke er glad i offentlige badesteder. Ikke i det hele tatt. I sommer ble jeg tatt med til Stensrudvann og det var faktisk veldig ålreit. Det var nesten ikke folk der, sammenlignet med hva jeg forbinder med badestrender rundt om i byen. Lindøya er stedet jeg badet mest som barn, der er det også fint! Kjøkkenskjæret kan anbefales.

Skeie ut med lunsjen: Tja, en børek (fylt med spinat og feta) fra Side er ikke å forakte, men da tar jeg den med meg hjem.

Trimme plastikk-kortet: Det kommer an på hva jeg trenger i øyeblikket. Sist brukt på Ikea og Kappahl, for ikke å snakke om en trivelig butikk på Majorstua som selger tegne- og maleutstyr. Ellers kjøpes det meste via nettet.

Favorittkino: Colosseum på Majorstua.

Beste smågodtsted: Næh, det spiser jeg sjelden. Smågodt er oppskrytt.

Beste is: Frysedisken på Ica? Nei… jeg vet ikke helt. Italiensk is er godt. Softice er godt. Jeg har ikke noe spesielt sted å anbefale, altså.

Jeg er neppe den som egner seg best som utelivsguide. Da får jeg heller sende utfordringen videre til andre. Hvem føler seg kallet? 🙂

4 tanker om “Hvor i Oslo…”

Det er stengt for kommentarer.