Røde geiter i Oslo

På Røa torg, i utkanten av Oslo, står et gammelt styrhus fra en fiskeskøyte. En båt av et eller annet slag, i hvert fall. Styrhuset ble kjøpt og fraktet fra Trøndelag til Oslo av et ungt par som drømte om å starte en litt annerledes kaffebar. Han er fra Alaska – opprinnelig polarforsker. Hun er fra Sverige. Hvorfor de er bosatt i Norge er jeg usikker på, men jeg er veldig glad for det. Røa torg har aldri vært så koselig som det er nå. Dessuten har bydelen fått en kul turistattraksjon å skilte med. Hit tar jeg med meg utenbysbesøkende.

Styrhuset ble altså pusset opp og tilpasset, og så plassert midt på Røa torg. En stund gikk jeg der og kikket og lurte på hva i alle dager dette var for noe. Men så måtte jeg jo bare prøve, og kaffen er virkelig god! Dette er noe annet enn kaffen fra 7-eleven.

Jeg er ofte innom og kjøper min faste kaffe latte (med eller uten sirup) og slår av en prat med innehaverne. Det er ganske artig å høre «Alaskamannen» fortelle ivrig om kaffe, eller om jordskjelv i polområdene. Eller et annet tema. Vi har vært innom ganske mange etterhvert.

Alaskamannen setter sin ære i at kaffen skal være god og helt fersk. De selger flere merker, men hovedmerket er Red Goat og dette kommer altså fra Alaska. Det synes jeg er merkelig, de kan da umulig dyrke kaffe i Alaska? Det må jeg passe på å spørre om neste gang. Men den blir i hvert fall brent, pakket og sendt ut på samme dag – så når den kommer til Oslo er bønnene fortsatt veldig «fresh». Du kan kjøpe med deg kaffe også, enten kaffebønner du maler selv, eller du kan få den malt opp til den type kaffemaskin du ønsker. Og kjøper du med deg kaffe, får du streng beskjed om å oppbevare kaffen i fryseren mellom hver gang du bruker den, ellers holder den seg ikke fersk.

Red Goat har satt opp bord og benker på torget og hver formiddag (når det er fint vær) kryr det av folk som sitter der og skravler med venner, kolleger som tar lunsjpausen sin der, eller folk som sitter og kikker på livet. Barnevognmafiaen er også veldig tilstede. I det hele tatt har det blitt riktig så trivelig. Hvis vi nå bare blir kvitt de late j**ene som på død og liv må vrenge bilen sin inn på torget og parkere der mens de kjøper kaffe, blir det jo et godt og trygt sted å være for både barn og voksne. (Hva feiler det egentlig sånne folk? Hvis man har så himla dårlig tid så kan man vel heller dra fem minutter før, eller droppe kaffen.)

Er du i området vil jeg sterkt anbefale et besøk på Røa torg. T-banen stopper 30 meter unna, det tar bare 13 minutter fra sentrum. Red Goat finner du neppe andre steder i landet. Bare det er grunn god nok til å stikke innom.

En liten kuriositet: I det gule bygget på bildet holder tannlegen til kongen til.

Post-post: Interessert i mer om dette temaet? Les videre her: Ikke kødd med kaffe!

16 tanker på “Røde geiter i Oslo”

  1. Si fra da… så kan vi jo møtes. 🙂

    Kanskje vi skal avholde bloggetreff på Røa torg? 🙂

  2. Fikk lyst til å besøke Røa jeg også.
    🙂
    Jeg har vært innom bloggene dine innimellom og synes det er morsomt å se på bildene fra «min» by. Dessuten spennende å lese hva du skriver om stedene du har foreviget;hvordan du omtaler dem osv.
    Jeg kommer nok tilbake.

  3. Takk Zarina! 🙂 Veldig hyggelig å høre.

    Kanskje vi skulle hatt et kombinert kaffe- og bloggetreff på Røa da… Det hadde vært artig!

  4. Jeg tror faktisk vi må få til det!:)

    (Fant den andre bloggen din i går da jeg rota meg inn på profilen din, så gøy å se Oslo-bilder!)

  5. Lenge leve den røde geita. Spør Earl om han kan lage en dobbel espresso med kald h-melk i, og litt vanilla. Meget velsmakende. En ting jeg har lurt litt på i det siste: Hva slags tavorering er det Anna har i nakken? Whats the story?

  6. Hei hei, anonym og takk for kommentar! 🙂

    Jeg skal huske på å be om den doble ja.. høres nam ut! Jeg har ingen bakgrunnsinformasjon om tatoveringen, så der må du nok ta turen innom og spørre (hvis du tør). 🙂

    Jeg stemmer i med deg: Lenge leve den røde geita! 🙂

Det er stengt for kommentarer.