Revolusjon blant Sims-spillere

Her kommer en post, som jeg gjetter er for kun spesielt interesserte, men jeg tenkte jeg skulle informere dere om revolusjonen som er på gang. Den når neppe avisoverskriftene, for å si det sånn. 😉

Kjenner du til spillet Sims? Jeg spilte det første gang på pc for maaaange år siden. Kort fortalt er det et snilt og ikkevoldelig spill der du skaper personer, «simmer», du kan styre atferden til. Du må passe på at de spiser, sover, går på do og vasker seg, i tillegg til at de må ha et sosialt liv og gjøre morsomme ting, for å være fornøyde. Du bygger også husene de bor i, og utstyrer dem slik du ønsker. Simmene sendes på jobb og skole, slik at de kan utvikle seg og tjene penger. Disse pengene kan du igjen bruke til å skaffe finere klær, hårfrisyrer, ting til husene etc etc.

Det har kommet flere versjoner og tilleggspakker til spillet, men jeg ramlet av en gang etter Sims 2, trolig fordi jeg fikk annet å drive med.

For et års tid siden ble jeg tipset om at Sims hadde kommet i en gratisversjon for smarttelefon og nettbrett, og jeg lastet det straks ned til iPad’en min. Sims Freeplay (SFP) viste seg å ha alt jeg ønsket i et spill, og det har blitt tatt fram titt og ofte i året som har gått. Jeg har trolig spilt det i flere timer hver dag, noe som har gått utover både antall leste bøker og antall skrevne bloggposter. (Beklager, beklager..!)

Spillet blir utgitt av Electronic Arts (EA), et selskap som har blitt kåret til «Det verste firmaet i Amerika» to år på rad, i 2012 og 13. Årsaken er at de virker griske, behandler kundene sine dårlig og at flere av spillene de utgir er for dårlige.

Selv har jeg lenge vært veldig fornøyd med SFP, selv om det til tider har vært svært krevende å skaffe ressurser nok i spillet til å få noen framgang, i hvert fall uten å bruke penger på det. Etter hvert ble jeg med i en Facebookgruppe der man fikk tips og råd til hvordan man kunne spille bedre, og der ble det også fortalt hvordan man kunne skaffe ressurser gratis. Noen valgte å gjøre dette, andre ikke. Det blir av EA sett på som å stjele fra selskapet, så de har selvsagt gjort hva de kan for å tette «hullene» i programmet sitt, uten at det har hjulpet så veldig. Folk har også greid å omgå begrensningen i antall simmer (det er max 32 når man er på høyeste nivå), noe som har ført til at enkelte har langt over hundre små mennesker de styrer i dataspillet sitt.

I PC-utgaven av spillet er det kjent at man kan bruke ulike juksekoder for å skaffe ressurser, så dette er ikke noe nytt i Sims-verdenen. Et raskt søk på google vil gi deg dette. Forskjellen er at PC-spillet betaler man for å skaffe. Sims Freeplay er gratis å anskaffe, men ønsker man ekstrautstyr og ressurser, blir prisen fort langt høyere enn det man betaler for PC-spillet. Dette må være enorm inntektskilde for EA, for det er millioner av spillere rundt om i verden. Bare Facebooksiden for spillet har 2.2 millioner «likes».

Nå forleden dag kom det en ny oppdatering av spillet, som raskt viste seg å tette noen av de største hullene. Helt forståelig! Det som derimot også skjedde, var at personene i spillet, simmene, nå dør om du ikke bruker en haug med ressurser (kalt LifePoints) på å holde dem i live. Der man tidligere kunne bruke LifePoints på å kjøpe ting, eller for å få fortgang i spillet, må man nå bruke dem på å sørge for at simmene ikke dør. Det er mulig det er gjort for å «straffe» dem som har jukset til seg ressurser og ekstra simmer, men de som virkelig får unngjelde er jo de som ikke har jukset og som dermed ikke har ressurser tilgjengelig. Enten må de la simmene sine dø, eller de må betale ordentlige penger for å holde dem i live. Det er jo en ganske heftig endring i et spill som liksom skal være gratis.

Sims-spillere ønsker ikke the grim reaper på besøk.
Sims-spillere ønsker ikke the grim reaper på besøk.

På den offisielle Facebooksiden til Sims Freeplay er det nå et ras av kommentarer fra sinte, frustrete og deprimerte spillere, som ikke ønsker å se simmene sine dø. Noen har laget simmene sine etter sine egne familiemedlemmer, og synes det er grusomt når de ser «barna» sine vokse opp til gamle folk og dø i løpet av få dager. Selv reagerer jeg mest på at det tidligere har vært slik at du kunne «adoptere» barn i spillet ved hjelp av en sum penger. 35 kroner kostet dette per stykk. Hva når disse simmene dør, om du ikke fortsetter å betale for å holde dem i live? Det er jo rett og slett tyveri, synes jeg. Noen spillere truer med rettssak om de ikke får pengene sine igjen. I USA kan man jo gå til sak for den minste ting… 😉

Det hele kan enkelt løses om EA innvilger spillerne en knapp der de kan slå døden av/på selv, helt gratis. Dette er tilgjengelig i PC-utgaven. Så langt virker det ikke som de er det minste interessert i dette. Tvert imot fokuserer de på hvor positivt det er at spillet nå ligner den virkelige verdenen, for folk dør jo der og. Jeg tror kanskje de bommer kraftig på sitt publikum, de fleste spiller vel dataspill for å få en flukt fra den virkelige verdenen, og akkurat dødsfall er vel ikke noe som noen av oss ser på som særlig positivt.

Fra protestaksjonen på Facebook; t-skjorte med slagord mot den nye oppdateringen. Laget av Veronica NV.
Fra protestaksjonen på Facebook; t-skjorte med slagord mot den nye oppdateringen. Laget av Veronica NV.

For min del har jeg lagt spillet på hylla, i hvert fall inntil videre. Jeg har mer enn nok av ressurser til å holde liv i simmene mine, men jeg gidder ikke stresse med det. Spill skal være morsomt og hyggelig, og når det ikke er det lenger så er det like greit å legge det vekk.

«Stop playing, stop paying» er slagordet som sprer seg blant spillerne. Mange har valgt å gjøre dette. Så vil det vise seg om EA gir etter, eller bare satser på at nye spillere vil komme til etter litt tid. Det virker ikke som EA-folket er det minste interessert i å lytte til sine misfornøyde kunder. I stedet kommer de med passiv aggressive kommentarer om at folk bare må la være å oppdatere, men da kommer de ikke til å få nytt innhold når det kommer senere. Løsningen deres på å beholde de simmene du er mest glad i, er å la være å bruke disse i spillet. Gjør de ingenting, vil de heller ikke eldes, er påstanden. Det er vel noe av det merkeligste jeg har hørt noensinne… hva er vitsen med et spill du ikke kan spille?

Hadde noen spurt meg før oppdateringen, ville jeg anbefalt spillet på det varmeste. Nå vil jeg i stedet anbefale alle å finne seg noe annet å fordrive tiden med. Sims Freeplay har blitt et helt annet spill, der du som spiller har mistet kontrollen over det meste. Jeg vil heller anbefale noen kabalspill, eller at du rett og slett leser en god bok. 🙂

11 tanker på “Revolusjon blant Sims-spillere”

    1. Ja, det er virkelig dårlig på alle måter! At de ikke forstår at de skyter seg selv i foten er helt forunderlig. Nåvel, det finnes heldigvis viktigere ting i livet. 🙂

  1. … og en artig ting. Jeg har ikke vært på bloggen din på en stund, for jeg har lest innleggene i mailen. Og senest i går kveld gjorde jeg om designet på min ordentlige webside, den med navnet mitt på, ikke trips, og jeg tror jammen vi har valgt samme theme! Jeg har gjort om det grønne til rød og så har jeg ikke skjønt alle «greiene» enda. (Og jeg skal kjøpe nytt domene og begynne helt på nytt med nytt innhold). Bare litt humring herfra, altså. 🙂

    1. Åh, men så moro da! Jeg har ikke vært på den siden på lenge – så jeg får ta en tur og kikke. 🙂 Lykke til med å begynne på nytt domene! Skal du bruke wp.org, eller noe annet?

    1. Nå har de laget en ny oppdatering… med hester. Om det skal fungere som et plaster på såret, så har de bomma stygt. 🙂

  2. Jeg prøvde Sims Freeplay for en stund, men det er ikke helt min greie så jeg lot det bare sitte der ubrukt etter kort tid.
    Men nå blir det vel til at jeg sletter det. Hadde ikke forventet dette, selv fra EA! Og ettersom jeg både bor og jobber i samme nabolag som dem burde jeg vel vite hvor langt ute på den mørke siden de er.
    Darth Vader kan bare ta seg en bolle!

      1. Tror denslags teller som terrorisme her i omegn…
        Dessuten har de selvsagt murer rundt og sikkerhetsvakter og sånt. Ikke bare for å forhindre at rasende Sims-spillere skal hive ting på dem, men de er jo nødt til å forhindre folk som jobber der fra å dra og.

  3. Jeg vil ikke gjøre deg til terrorist, så glem alt med vannballonger! 🙂
    Så skumle de virker da, med murer og vakter og alt mulig. Ønsker folk å slutte der, men så får de ikke lov? :-O

Det er stengt for kommentarer.