Så gjør vi så når vi stresser til jul…

Endelig litt bloggetid igjen! Jeg har dopa ned bikkja og Tenåringen, for å få litt fred og ro ved pc’en. Det blir jo bare mas, ellers.

Jeg har selvfølgelig ikke dopa ned Tenåringen, han er bare veldig bundet til sofaen for tida, ettersom han har fått en heftig runde med halsvondt. Teemo har vært neddopet i dag, og er stadig ganske trøtt, etter et besøk hos veterinæren. Det gikk helt fint, vi er heldige med dyrlegen vår. Ettersom han stadig var rimelig bedugget da vi kom hjem, benyttet jeg anledningen til å barbere ansikt og poter, samt klippe en del pels. Det er ikke av hans favorittsysler, men nå lå han stort sett stille og zzz gjennom det hele.🙂 Etter å ha fått i seg litt mat, har han fortsatt sovingen foran peisen. Det ser egentlig veldig godt ut.

teemo-etter-vet

De siste ukene har vært uvanlig hektiske til meg å være. Jeg er sånn at hvis jeg har flere ting i kalenderen i samme uke, blir hjernen min grøt og slår seg av. Ettersom det er enkelte ting, som bare må gjennomføres, har jeg ikke fått ordna noe som helst til jul. (Litt da, men ikke på langt nær det jeg ønsket.) Det får stå sin prøve, jeg antar at det ikke er så farlig når man ser tilbake på det etterpå.

Formen har vært rimelig bra gjennom alt sammen, men det indre stressnivået gikk i taket og det forstyrret nattesøvnen. Det ble rett og slett overload i systemet. I tillegg til de vanlige syslene med å sørge for at Tenåringen kommer seg til og fra skolen, samt følge opp at han får tatt kjøretimene sine (noe som innebærer uhorvelig mye kjøring på meg), har jeg også hatt ørten timer hos sykepleier, leger og laboratorium. Det meste har vært oppfølgingen av eurodietten, noe som har vært nødvendig i starten, men som jeg håper det kan bli veldig mye mindre av framover. Jeg har også starta med b12-sprøyter en gang i uka, og da må jeg til noen som er trent på å sette dem, altså nok et besøk på legekontoret. Noen ganger har jeg greid å samkjøre det, men det går ikke hver gang. Uansett, det er mulig at b12-sprøytene er årsaken til at jeg stadig er på beina?

Det dukket også opp en sosial greie, som medførte massevis av stress og gruing. Jeg skal ikke gå i detalj om hva, men den uka før hendelsen var jeg så stressa at vektnedgangen stoppet helt opp. Det kan også ha sammenheng med at det ble litt rot i måltidene. Jeg fikk i meg det jeg skulle, men ikke alltid når jeg burde ha spist. Uansett, da det hele var over «raste» jeg ned nesten en kilo i løpet av et par-tre dager. Puh!

Eurodietten går bra, synes jeg. Vekta peker stadig litt lenger ned enn før, selv om det ikke går veldig fort. Nå har jeg holdt på i litt over 3 uker og har gått ned omtrent 4 kg på den tida. Det er jeg fornøyd med! Sammen med det jeg hadde gått ned før jeg starta eurodiet, har jeg tilsammen gått ned nesten 7 kg. Det merkes på klærne.🙂

Det aller beste er at det merkes på kroppen. Blodsukkeret er mer stabilt enn det har vært på lenge, og jeg er som oftest ikke særlig sulten, annet enn når det nærmer seg at jeg burde spise. Det er vel sånn som kalles «normalt»? Det betyr at det ikke har vært så mange sinna-anfall her hjemme, noe jeg tror alle her er glade for.🙂 Magen er mer fornøyd også, hurra hurra. Det eneste er at mye grønnsakspising medfører en del… gassdannelse. Er det ikke det ene, så er det det andre.

Jeg har funnet ut at jeg er veldig fornøyd med en del matvarer, og ikke så veldig fornøyd med andre. Risotto og semulegryte er ganske uggent, synes jeg. Barene er gode, men de kan man kun spise én av per dag. Kjeksene er kjempetørre, men sammen med kaffe (eller annen drikke) er de helt supre. De gir meg en følelse av å ha noe skikkelig tyggbart, og det er ikke så dumt når mye av den andre maten er ganske … myk. Jeg bruker også kjeksene om jeg blir veldig sulten mellom måltider, som en liten dessert til kaffen etter middag, eller om jeg føler at jeg bare MÅ ha noe før jeg orker å lage ordentlig mat. Det er helt ok, sykepleieren sa det er lov.

Maten jeg liker best er omelett, pannekake (begge to er det lov å tilsette 1 egg i, men max 2 tilsammen per dag), suppene, sjokoladefrokostblandingen (!), potetgratengen og faktisk også de merkelige soyaburgerne. Ikke at de egentlig smaker særlig godt, men … det føles som mer ordentlig mat. Jeg synes også det er greit med sjokoladedrikkene, selv om de blir innmari rare hvis de blir varmet for mye opp. Dessertene er ganske gode, men litt «grøtete».

I tillegg har jeg funnet ut at det er enkelte grønnsaker som aldri blir mine venner. Fennikel og aubergine er strøket av menyen for all framtid. Urk.

Eurodiet er forresten ganske ME-vennlig; det tar relativt kort tid å tilberede måltidene (noen trenger man jo ikke gjøre noe med, de er helt fix ferdige), og man slipper veldig mye handling. Jeg er knapt nok i butikken lenger, annet enn når jeg må fylle opp med grønnsaker og farris (samt mat til Tenåringen, da).🙂

Om bare noen få dager er jeg ferdig med første fase, og kan sette i gang med fase 2. Det vil si at jeg kan innføre et måltid med ORDENTLIG mat! Det skal jeg lære mer om på neste sykepleiermøte, senere denne uka. Det jeg vet er at maten må være rent kjøtt, eller fisk, og selvfølgelig grønnsaker. Så, det blir julemiddag på meg, om ikke helt den tradisjonelle.😉 (Jeg kommer nok til å skeie ut litt på julaften, men etter det er det tilbake til rutinene!)

juletreDet skal bli ufattelig deilig med juleferie, det er i hvert fall sikkert. Og i januar skal jeg jobbe hardt for å holde kalenderen mer åpen, så jeg får til å slappe av skikkelig mellom slagene.

(Om noen lurer på noe spesielt når det gjelder Eurodiet, så er det bare å legge igjen en kommentar så svarer jeg så godt jeg kan.)

Da ønsker jeg alle sammen en fin og god førjulstid! ♥

8 tanker på “Så gjør vi så når vi stresser til jul…”

  1. Flott at du har bedre dager🙂 Jeg lurer litt på hvor får du tak i denne Eurodieten, og hvor mye koster d pr. mnd?

    1. Hei Kristin!
      Man må gå til en lege som er innenfor eurodiet-systemet: http://www.eurodiet.no/Kontakt-oss/
      Som du ser, ikke så mange i Norge… Men Strømmen medisinske har også dette, dersom du er pasient der?
      Det er ikke helt billig å gå på dette, hvert måltid koster ca 30 kr. For min del var det dette, eller gi opp. Jeg var heldig og hadde et legesenter i nærheten, men de er altså private og det koster jo også en del.:-/

  2. Så fint å få høre oppdatering om hvordan det går. Dietten virker jo super, da!🙂 7 kg ned også! Hurra hurra.🙂 Det er jo mange ting som skjer samtidig for deg nå, så det er kanskje ikke så lett å si om det er B12, maten eller whatever som gjør at du er oppegående til tross for alt stress. Men oppegående er bra uansett. Håper det holder seg sånn. Klem oppover!

    1. Hei vennen!
      Ja, jeg er fornøyd altså, hadde kommet til et punkt der jeg tenkte at det ikke gikk an å fikse dette, men nå ser jeg at det er mulig. Veldig hurra for det!🙂
      Og du har jo helt rett i at det er vanskelig å vite hva som påvirker formen, så jeg får bare fortsette og se om det holder. Satser på det!
      Klemmer tilbake! ♥

  3. Takk for svar🙂 Ser d er en i Tr.heim, så skal kikke litt nermere på dette etter jul.
    God jul!😀

  4. Så fint at du oppdaterer:) Og godt gjort at du holder deg til opplegget til tross for travle dager. Jeg har det også sånn at stress » limer» kiloene ekstra godt til resten av kiloene😉 Når hjernen her går på høygir og koker over bruker jeg avspenningscd, feks «Stress»av Andries Kroese. Tar litt tid å lære seg oppmerksomhetstreningen, men når det virker forkortet det kræsjene og gir bedre søvn. Teemo ligner litt på meg i sene nattetimer når jeg ikke klarer å «lande»;) Pass godt på deg selv og vær trygg på at jul blir det uansett hvor lite du synes du har fått gjort. Det har jeg testet, og er helt sikker på😉

  5. Hyggelig med oppdateringer fra deg. Ønsker deg, sønnen og bikkja noen fredfylte juledager fra oss tre i ME-huset som dessverre ikke har klart å snu sykdomutviklingen i år heller. Vi får håpe på bedre dager for oss alle i 2014.

  6. Jeg er så nysgjerrig på hvordan dietten har gått?
    Jeg holder på å gå ned i vekt jeg også, og det er så tøft når man mer eller mindre ikke beveger seg pga me’en. Så spent på hvordan januar har vært🙂

Det er stengt for kommentarer.