Eurodiet – en liten oppdatering

Dette er det bare å hoppe over om man ikke er spesielt interessert i temaet.🙂

I morgen er det en uke siden jeg begynte på kuren. Før det hadde jeg gått ned cirka 2 kg på egenhånd, noe som jeg er ganske så fornøyd med. Denne kroppen har ikke vært særlig samarbeidsvillig på det området, som jeg skrev om her tidligere.

Først en liten innføring i Eurodiet:

For å gå på denne dietten må man kontakte en av legene som jobber med opplegget. Man må gjennom en grundig undersøkelse, med blod- og urinprøve, samt EKG. Legen ser spesielt etter tegn på nyreproblemer, ettersom det indikerer at man ikke kan gå på Eurodiet, i hvert fall ikke den tøffeste fasen. Heldigvis hadde jeg stort sett veldig bra prøver, så det ble ikke noe problem for meg.

Det legesenteret jeg går på, som også er det eneste i mitt område som tilbyr Eurodiet, gir jevnlig oppfølging via en kostholdssykepleier, og litt sjeldnere oppfølging hos lege. Sykepleieren er veldig fin, og gir gode råd og nødvendig støtte. Det er virkelig noe helt annet å legge om kostholdet når man får hjelp fra profesjonelle, enn når man skal prøve det på egenhånd!

De første tre dagene på Eurodiet var tøffe. Jeg var sulten mer eller mindre hele tida, og selv om jeg pøste på med de «lovlige» grønnsakene, så gnog sulten i meg. Natt til dag 3, sov jeg urolig, våknet flere ganger fordi jeg var sulten, og når jeg sov så drømte jeg rare drømmer om besøk i et konditori der jeg ble tilbudt kremboller. Jeg takket nei i søvne, så det sier vel litt om hvor motivert jeg er.😉

På dag 3 våkna jeg, sulten og sur, og tenkte at dette er jo fanker’n meg ikke mulig å gjennomføre. Heldigvis hadde jeg time hos sykepleieren denne dagen (hun har sikkert erfart at det er en lur tid å treffes på), og der fikk jeg råd og hjelp. For det første er det ikke noe problem om jeg spiser mer, så lenge jeg holder meg til Eurodiet-måltidene. Hun ga også noen tips om hvordan bruke grønnsakene, slik at jeg spiser variert og kan holde meg mettest mulig. Hun sa at jeg trolig ville merke forskjell veldig snart, bare jeg fikk karbohydratene ut av kroppen og gikk inn i ketose.

Dag 4 skjedde faktisk det. Jeg merket den spesielle ketosesmaken i munnen da jeg våkna. Ugh. Men – etter å ha spist et av mine vanlige måltider, så følte jeg meg faktisk mett en god stund. Plutselig er det til å holde ut å vente til neste måltid, og skulle jeg føle at jeg må ha noe, så kan jeg bruke eurodiet-kjeksene. En kjeks, eller to, sammen med kaffen, og jeg kan gå en stund til.

I det hele tatt synes jeg blodsukkeret mitt holder seg mer stabilt, jeg tror ikke jeg har hatt et eneste raseriutbrudd på flere dager. Jeg spiser mer grønnsaker enn jeg har spist noensinne før, og har det i det hele tatt ganske fint. Og det midt i en kjøkkenoppgradering med håndverker i huset!🙂 Så langt funker dette veldig bra for min del.

Litt om måltidene:

Eurodiet tilbyr en rekke ulike måltider, de fleste starter som pulver ut av en liten pose. Pulveret vispes ut i vann, og så varierer det hva man gjør med det. Noen skal varmebehandles, noen stekes. For eksempel er det et par-tre ulike omeletter, risotto, semule-couscous, supper, potetgrateng, i tillegg til en rekke søte alternativer, som pannekake, noen desserter og noen varme kakaodrikker. Alle inneholder proteiner og har høy biologisk verdi, ifølge produsenten.

Det er lov å tilsette ett egg i omeletter/pannekaker (max 2 per dag), noe som gjør at det smaker bedre, og henger mer sammen.

Det viktigste er imidlertid å spise mye grønnsaker. Det er en liste med grønnsaker du kan spise ubegrenset av, og så er det en liste med grønnsaker du tilsammen kan spise inntil 250 gram av per dag. De grønnsakene som ikke står på de to listene, skal man holde seg helt unna i første fase. Jeg spiser mye blomkål, brokkoli, squash, og flere typer salater, og så tester ut de litt mer «eksotiske» (for meg, i hvert fall) som aubergine og fennikel. Fra den begrensede listen spiser jeg litt løk, rød paprika, purre, kål m.m. Det anbefales å bruke grønnsaker til minst tre av de fem måltidene man spiser per dag. (I mitt tilfelle blir det nærmere seks måltider.)

I tillegg til det pulverbaserte, er det barer og kjeks, noe som er greit å ha med i veska, eller ha til kaffen om man er på besøk hos noen. Jeg har ikke testa alle produktene jeg fikk tilsendt i startpakka ennå, men ser at det er noen litt mer avanserte desserter der, som krem brulè og brownies. Det er jo greit å ha i jula.🙂

Jeg har gått ned rundt 2 kg etter at jeg starta på dietten, så det vil si litt over 4 kg tilsammen. Jeg er ved godt mot!

 

13 tanker på “Eurodiet – en liten oppdatering”

  1. Flott at du deler dette. Jeg vurderer å begynne på Eurodiet over nyttår. Mitt store problem er at jeg bruker en medisin som gir meg økt apetitt og jeg mister ikke sultfølelsen i ketose. Så for min del blir det en fæl kamp mot sultfølelsen. Jeg har et høyt stressnivå i kroppen pga ME og for høyt aktivitetsnivå i forhold til sykdommens begrensniger. Jeg mistenker at det er dette høye indre stressnivået som gjør at jeg ikke går ned i vekt når jeg prøver mer moderate dietter. Jeg har prøvd både Grete Roede og lavkarbo uten resultater. Nå ser jeg ingen annen utvei enn å prøve Eurodiet. Vil ned 20-25 kg. Skal føle med her hvis du oppdaterer. Vil gjøre høre hvilke produkter du synes smaker best og hvilke som ikke er gode.

    1. Føler veldig med deg, EvaLK, for å kjempe mot sultfølelsen hele tida er virkelig ikke lett!

      Stress kan virkelig være med på å holde på kiloene, etter det jeg har forstått på legen. En av tingene de kartlegger i samtalene på legesenteret, er nettopp om det er ulike stressmomenter som kan påvirke. Nå er det jo mye indre stress med ME’en, som du skriver, og det er ikke noe vi bare kan rydde bort…

      Jeg fikk forresten også vite nylig, at betennelsestilstander i kroppen (som man gjerne har med ME) også kan påvirke vekta. Så vi har litt ekstra å kjempe mot.

      Det kan i hvert fall være verdt å ta en prat med noen som tilbyr Eurodiet der du bor (hvis det er noen der, og det håper jeg).

      Jeg kommer sikkert til å skrive litt om Eurodiet innimellom.🙂 Hvilke produkter som er gode, er jo en smakssak, men så langt er jeg mest imponert over omelettene (dersom man tilsetter ett egg) og potetstuingen (vegetarisk pai). Det er også veldig greit med sjokoladedrikkene når man vil ha noe søtt.

      Lykke til, uansett hva du velger!

  2. Interessant å følge med. Her i huset sliter vi med vektproblemer alle sammen. Kanskje vi kan bli inspirert?

    1. Kanskje det?🙂 Eurodietten er dessverre ganske dyr å følge, i hvert fall i de to første fasene, og særlig hvis man er flere – men kanskje det går an å hente ut prinsippet og følge det? Kutte ned på karbohydrater og kalorier, og øke med grønnsaker og proteiner. Det er vel hovedsaklig det som gjelder, og så etter hvert innføre de sunnere variantene av karbohydrater, og unngå de raske.

      Lykke til!

  3. Så bra at det vises på vekta allerede🙂 Det må jo være motivasjon til å fortsette? Godt at sultfølelsen gikk over etter hvert.

    Jeg heier på deg!

    Ha en fin adventshelg 😊

    1. Det går nedover, sakte… men det går nedover.🙂 Det er motivasjon, ja! Det stoppa opp en stund, og da merka jeg at det ikke var like moro, men jeg vet jo av erfaring at sånn er det bare. Holder man ut, så går det nedover igjen etter en stund. Som oftest, da.🙂

      Takk for heiarop, det hjelper!😀 God adventstid til deg!

  4. Setter så pris på at du deler av dine erfaringer med dietten. Og du er så flink til å beskrive opplegget at det er rene mentale treningsprogrammet før nådestøtet mot kiloene skal settes inn😉 Nå er det bare om å gjøre å få denne herkete kroppen til å samarbeide så mye at jeg kommer meg til Dr. Mette og får grønt lys, forhåpentligvis, av henne. Håper du og Tenåringen har og får en fin adventstid🙂

  5. Gratulerer med vekttapet. Det var inspirerende lesning. Jeg gikk ned 20 kg i fjor på eurodiett, og fikk oppfølging av lege på Fedonklinikken. Jeg har dessverre lagt litt på meg igjen, men jeg har kjøkkenskapet fullt av eurodiettprodukter, og dette ga meg lysten til å fortsette!! For det er ingen tvil om at det virker:) Dessuten ble både blodsukker og blodtrykk normalt på få uker, samt at en betennelsestilstand forsvant! Hilsen Kjersti

    1. Hei Kjersti!
      Så fantastisk at du greide å gå ned 20 kg på eurodietten, nå blir JEG inspirert!😀 Gratulerer så mye med det! Håper du får til å fortsette nå, jeg kan tenke meg det tærer på det meste når man går over lang tid, men så er det jo det eneste som funker i lengden også… Hold ut, og kom gjerne tilbake og del erfaringer, så skal jeg gjøre det samme.🙂

      Jeg merker stor forskjell på blodsukkernivået mitt, det er stort sett jevnt hele tida nå, bortsett fra når jeg ikke får spist på rett tid.

      Skal skrive en liten oppdatering ganske snart, det har skjedd litt.🙂

      1. Hei!! Så bra at du ble inspirert! Jeg takker, men føler jo litt nederlag at jeg har lagt på meg mye igjen, men må gripe fatt i det igjen. Jeg leser at du liker kjeksene, og de ble for tørre for meg, men de har jo veldig gode barrer😀😀 Jeg følger med her.) Jeg har ikke fått meg til å blogge om det, er så flaut når jeg legger på meg igjen:) hihi:) Men det viktige er å ikke gi seg selv om man skulle skli lit ut!! Masse lykke til, dette klarer du:)🙂

  6. Jeg håper du fortsetter å oppdatere om hvordan det går med dietten og deg:) Har fått diabetes etter at jeg fikk ME og det gir masse slitsomme symptomer som jeg gjerne skulle blitt bedre av. Håper det kan jevne ut blodsukkeret til greit nivå. Mindre sinna og tårer hadde vært en god bieffekt😉 Heier videre på deg, favoritt-globetrotteren min:))

    1. Hei Aneth!
      Ditt ønske er oppfylt, jeg har lagt ut ny post i dag.🙂
      Det er kjedelig med tilleggsproblemene/-sykdommene i kjølvannet av ME… jeg håper du kan få god hjelp med diabetes din. Ustabilt blodsukker er forferdelig slitsomt å leve med, og til tider innmari ubehagelig. Ønsker alt godt for deg!

Det er stengt for kommentarer.