Fett nok, fett nok…

Så har man vært på slanker’n siden steinalderen omtrent (i hvert fall siden jeg var 16-17 år), til og fra, med litt varierende resultat. Akkurat slik jojo-slanking det blir advart mot, vettu. And here we go again…

Det er ikke det at jeg går så himla fort opp, men etter at jeg begynte å leve uten melk, gluten og egg har det krøpet på en 8-10 kilo i løpet av de siste to årene. De alternative produktene, spesielt de glutenfrie, inneholder nemlig himla mye karbohydrater. Jeg har nådd det «gjeve» punktet der min BMI er på 31, altså fedme. Hu hei, og alle hjerter gleder seg. (Sikkert ikke mitt.)

Jeg leste en «artikkel» om ei dame som hadde testa det fantastiske middelet CLA, og gått ned noe sånt som 16 kilo på en måned, helt uten å gjøre noen andre omlegginger. Ja jøss. Det var liksom ingen tvil om at det var en sponset lenke, og slett ingen artikkel. Dessverre er denne fjernet fra nettet nå, faktisk er hele nettstedet borte, kanskje det har blitt klaget inn? I hvert fall… jeg bestemte meg for å teste produktet, siden man kunne «få» det helt gratis. Nesten. Man betalte bare porto og omkostninger.

Nå har jeg testet produktet i ca 1 måned, og det gjør absolutt ingenting. Overrasket? Neppe.

Etter omtrent to uker, tenkte jeg at nå får det hæren fløtte meg være nok tull, jeg må gjøre noe aktivt. Piller fikser sjelden noe som helst, i hvert fall ikke uten egeninnsats. Siden jeg ikke orka tanken på å sette meg inn i noe nymotens slankeopplegg, kjøpte jeg inn pulver og bars på apoteket. Etter dette har jeg bytta ut flere måltider, men ikke alle. Jeg har spist mindre enn vanlig. Jeg har spist sunnere, grønnere og kuttet ut søtt, noe som ikke var så dumt etter en sommer full av utskeielser. Jeg er så aktiv som jeg kan være, innenfor mine rammer. Så langt har jeg altså gjort dette, samt tatt CLA og et eller annet de kaller Powerburn. Og resultatet etter to uker, med masse sultfølelse og oppofrelser..? Jeg har gått ned 800 gram! Resultatet er til å grine av, men det hjelper jo ingenting.

De som sier at alt handler om kalorier, aner ikke hvordan det er å leve i en kropp som ikke fungerer som den skal. Min kropp vet i hvert fall ikke hvordan den skal benytte seg av fettet på kroppen. Den vil bare ha mer mat. NÅÅ! Og får den ikke det, blir jeg kvalm, svimmel, ufattelig grinete og sur, og fungerer rett og slett ikke i det hele tatt.

Nå har jeg en i nær familie, som har gått på Eurodietten en stund, og resultatet er både synlig og positivt. Her snakker vi noe sånt som 12 kilo ned på en måned (helt uten CLA!). Det er ganske dyrt å gå på Eurodietten, så jeg slo det først fra meg og ville prøve på egenhånd, men det går jo ikke spesielt bra. Det lavkarbo-opplegget jeg fulgte før jeg fikk påvist matintoleransene, er helt uaktuelt. Jeg gikk ned 5-6 kilo på to år, og det er jo ingenting. Dessuten orker jeg ikke tanken på å spise så mye fett resten av livet.

Egentlig hadde jeg slått meg til ro med at ting er som de er, men så er det denne operasjonen da, som har ønsket meg noen år. Jeg var så innstilt på dette i 2010, men det gikk jo ikke særlig bra…

Eurodietten får man ikke kjøpt uten videre, man må gjennom grundig helsesjekk og samtale med både lege og sykepleier, noe som selvsagt foregår på et privat legesenter der det koster skjorta og enda litt til. Det får bare være – jeg synes det er verdt å prøve. Hvis ikke dette funker, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kanskje noen kan legge meg i koma et års tid, og kun gi meg intravenøs ernæring? Eller så får jeg vente på at de forsker seg ferdig på avføringstransplantasjon.

14 tanker på “Fett nok, fett nok…”

  1. Vet hvordan det er. Og kan bare si en ting: Grete Roede funker. Man spiser nok mat, er aldri sulten, aldri sur fordi man er sulten eller ikke har fått nok mat, og man har rom til små utskeielser som gjør livet verdt å leve. Sjekk om det finnes en Grete Roede-kursholder der du bor og meld deg på. Jeg lover det er verdt det!

    1. Jeg gikk en gang på Grete Roede-kurs, men det begynner å bli veldig mange år siden. Er ikke det veldig mye brød? Det virker ikke som kroppen min takler karbohydrater særlig godt, men kanskje det blir lettere hvis jeg greier å gå en del ned, for det skal visstnok kunne kurere insulinresistensen. Vi får se. Først skal jeg gi Eurodietten en sjanse!🙂

  2. Er i samme båt, bare at min bmi er verre…mye verre. Har prøvd alt, og da mener jeg virkelig nesten alt. Ønsker meg operasjon…..
    Klem med all sympati som finnes!

    1. Huff, det er vondt å høre, Tove! Det er søren meg ikke lett når kroppen ikke vil samarbeide. Sympatiklem tas imot med stor takk, og sendes selvfølgelig tilbake til deg!🙂 ♥

    1. Takk! Det håper jeg og!🙂 Først må jeg bli godkjent, det avhenger av diverse prøver og samtale meg lege og sykepleier. Håper ikke ME-diagnosen gjør at det ikke er tilrådelig.

  3. veldig kjedelig. har du vurdert f.eks et vegetarisk kosthold? finnes mye linser/bønner/grønnsaker o.l som lages til de mest deiligste retter. Det er jo en del karbs i noen linse/bønnetyper men av de gode karbsene, og man holder seg mett lenge osv. Da er det jo enklere å leve uten de produktene du skal også… mange produkter finner du på grønnsaksforretninger – vet ikke hvordan utvalget er i ditt nye nabolag, men du kan jo evt hamstre inn når du er på Oslo besøk?🙂 Jeg er personlig skeptisk til shakere dietter – altså, man går jo ned, men man går jo opp igjen etterhvert når man er ferdig med det, nettopp fordi det er en diett, og ikke et langvarig kostholdsendring.
    Selv har jeg noen kilo som er LIMT fast over magen, og det ødelegger mye for selvfølelse og påkledning. Men hey, jeg skal ikke klage altså, men jeg vet hvordan det er.
    Nå er jeg så heldig at jeg kan trene, men jeg merker at motivasjonen dabber av når jeg ikek kan gjøre det jeg liker best av trening… men småting hjelper.. som f.eks små øvelser hjemme på stuegulvet bidrar det også.. selv om jeg nå virkelig må ta meg i nakken og pelle meg på treningssenteret hvor jeg faktisk er betalende medlem..

    1. Hei Ann!

      Vegetarisk har jeg vurdert, men jeg tror ikke det er noe for meg. Er veldig glad i kjøtt og fisk, og akkurat det tror jeg vi trenger også (selv om spiser mer enn vi trenger). Jeg er ikke helt god på mye bønner/linser. litt går greit, men hvis jeg spiser for mye så kan jeg ikke være i hus med noen andre, for å si det sånn.:-/

      Jeg tror ikke Eurodietten er så gal, for det er ikke snakk om å bare leve på shakes og så plutselig gå tilbake til normalt kosthold. Poenget er å innføre ett og ett måltid, men da riktig sammensatt. Etter å ha holdt på noen måneder har man innarbeidet riktig måte å sette sammen måltider på, med riktig type mat så man spiser sunt og ikke legger på seg igjen. Feilen som man ofte gjør er jo å langsomt gå tilbake til samme, gamle kosthold… og da vil det jo gå oppover igjen. Men her er altså målet å sitte igjen med et godt kosthold jeg skal leve på resten av livet.

      Det er utrolig kjipt når man har noen kilo ekstra, som ødelegger hvordan man kan kle seg etc. Ikke kult i det hele tatt. Jeg synes det høres ut som du gjør mye bra, jeg!🙂 Flink, Ann!

      I dag har jeg henta første pakke med Eurodiet-mat, så da er jeg snart i gang.🙂

  4. Snikende kilo høres veldig kjent ut😉 Etter 8 år med ME har jeg lagt på meg ganske så mange kilo, til tross for at jeg er bevisst på matinntak og har sterkt varierende matlyst. Det er ikke lett når livet består mest av seng og sofahvile. Har tenkt på Eurodietten selv pga insulinresistens, og håper du oppdaterer hvordan du synes det virker på kroppen. Har legetime på SMS om noen uker og skal høre hva hun synes. Håper du får grønt lys for å teste ut dietten:) Heier som alltid på favoritt-reiseskribenten min:)

    1. Hei Aneth, min favorittreisebrevkommentator!🙂

      Jeg fikk nylig en forklaring på hvorfor mange med ME legger på seg. Det er ikke kun inaktiviteten som påvirker, men det at vi ofte har betennelsestilstander i kroppen, og det medfører at man lettere legger på seg. Bringer det videre, ettersom jeg syntes det var litt godt å høre at det ikke bare er «min feil», om du skjønner.🙂

      Jeg var ikke klar over det før nylig, at SMS faktisk tilbyr Eurodietten og oppfølging der. Det er jo kjempefint, siden de også har erfaring med ME-pasienter på dietten. Dr. Mette ga sin støtte, så det er jo kjempefint.🙂 Jeg har begynt på dietten nå, og det er jo ganske heftig de første dagene, men det går stort sett fint. Skal skrive en liten post om det snart, tenker jeg.

Det er stengt for kommentarer.