Da Bestefar skulle stemme

Valgdagen nærmer seg, og i den forbindelse vil jeg gjerne dele en liten historie fra en del år tilbake. Det må ha vært en av de aller siste gangene bestefaren min skulle avgi stemme, og på den tiden var han sterkt preget av Parkinsons sykdom. Han var klar i hodet, men kroppen ga han mye motstand, med skjelving og gangproblemer. Flere ganger hadde han falt og slått seg, så faren min hadde sagt til ham at han skulle komme og følge ham til stemmelokalet. «Nå venter du hjemme til jeg kommer!», var beskjeden.

Bestefar var imidlertid en sta, gammel mann, som var vant til å klare seg selv. Stemmelokalet lå nesten vegg i vegg med bygården der han bodde, så han hadde funnet ut at dette kunne han greie fint selv.

Han kom seg nesten fram… Imidlertid gikk det ikke så bra da kan skulle forsere en bratt steintrapp. Mannen falt overende og slo seg kraftig, fikk flere kutt i ansiktet og blødde fælt. Ambulansepersonell ble tilkalt, og ville ha Bestefar med seg til behandling på Legevakta.

«Ikke tale om, først skal jeg stemme!», svarte den gamle mannen. Og sånn ble det. Valgfunksjonærene fikk flyttet ut et av stemmeavlukkene og plassert det rundt ham, slik at Bestefar kunne velge stemmeseddel i all hemmelighet. Stemmen ble avgitt, og så ble han kjørt til legevakta for plastring og sying.

Stemmeplikten skal overholdes uansett, mente nok bestefaren min.🙂

Godt valg, alle sammen!

5 tanker på “Da Bestefar skulle stemme”

  1. Er visst ingen stemmeplikt i Norge, men all kreditt til valgfunkjsonærene som faktisk gjorde noe aktivt for å forsikre at bestefaren din fikk stemt før det bar på legevakta!

    1. Og du har jo helt rett, vi har ikke stemmeplikt, bare -rett. Men jeg har vokst opp med at det er en borgerplikt, så det er nok der jeg har det fra. Det er jo greit at det er en frivillig greie, så ikke folk tvinges til urnene slik det er i enkelte land.

    1. Her skjedde det noe rart. Jeg skrev et svar på kommentaren din, men den har visst blitt borte. Men ja, stahet er som oftest en veldig god egenskap, selv om det til tider kan gi noen uheldige utslag.🙂

Det er stengt for kommentarer.