Massakre i sommervarmen

Enkelte problemer kan vokse seg større og større. Jeg har hatt et slikt, og til slutt så jeg meg nødt til å betale en leiemorder, for å få slutt på elendigheten. 

Veps. Dette ufyselige insektet, som sprer frykt og irritasjon blant mange. Hos oss er de nokså langt opp på lista over insekter vi misliker aller mest. Faktisk tror jeg de innehar førsteplassen, jeg kan i hvert fall ikke komme på noe verre akkurat nå. Det verste er at de bygger bol der det bor folk fra før. Hvorfor kan de ikke bare bygge seg bol i et tre, eller noe? Da skulle jeg gladelig latt dem i fred. 

Bilde

Huset vårt har visst en rekke tiltalende steder for veps å slå seg til, noe de også hadde gjort til gangs. Leiemorderen fant vepsebol ved inngangsdøra, utenfor kjøkkenvinduet og nær hoveddelen av terrassen. Disse fikk han tatt innersvingen på relativt kjapt.

Vi var lettet og fornøyde, og kunne endelig kose oss på terrassen vår. Imidlertid varte det ikke lenge før den irriterende summingen igjen var påtakelig nær. Det viste seg at det var enda to vepsebol i takskjegget og i mønet, akkurat over der vi pleier å sitte. 

Leiemorderen ble tilkalt nok en gang, og i skrivende stund er det vel en time siden han sprøytet giften sin inn mellom sprekkene i takskjegget. Forhåpentligvis er det siste gang vi behøver hans hjelp, for dette gjorde et solid innhugg i husholdningsbudsjettet. Det er likevel verdt hver krone, om bare vepsen holder seg unna!

Terrassen er snart vår igjen! Men nå er det selvsagt meldt regn.🙂