En fantastisk nyhet!

I dag må vi jo bare feire!

Forskningsrådet program for klinisk forskning innvilger støtte til ti prosjekter. 40 millioner kroner ble utlyst i denne søknadsrunden. 

Et av prosjektene som fikk støtte, er:

  • B-lymphocyte depletion with Rituximab induction and maintenance in CFS/ME. A multicenter, randomized, double blind, placebo-controlled study.
    Prosjektleder: Fluge, Øystein
    Prosjektansvarlig: Haukeland Universitetssykehus, Helse Bergen

En stor og takknemlig hilsen til Maria Gjerpe, som har stått på i månedsvis for å sette ME-forskningen på dagsordenen. Uten henne hadde vi neppe vært der vi er i dag. Hun har gjort en utrolig innsats og jeg kjenner en dyp takknemlighet for det hun har bidratt med, og stadig bidrar med. Nå håper jeg hun snart kan slappe av litt og tenke på seg selv, for det tror jeg ikke hun har gjort på lenge.

Jeg har snakket med Professor Mella i dag. Med midlene fra MEandYou kan de starte forskningsprosessen allerede i dag. Mella har tidligere uttalt at studien vil koste 22 milloner, men maksimumsummen man kan søke om er 10. De vil trenge mer midler enn det de får, så den som vil fortsette å gi til Haukeland gjennom MEandYou, gjør det!

-Maria Gjerpe

4 tanker på “En fantastisk nyhet!”

  1. Ja dette er en flott dag! Ikke minst fordi man endelig har funnet ut at man M forske nr man ser en aldri s liten mulighet til lykkes.

    Takk for oppdateringer p bloggen, hper du fortsatt trives godt p «grne» siden av Fjorden.smiler.mer enn halve slekta er ringsaksokninger.

    Har begtt s mange sider publisert litteratur n at jeg kommer til f nytt reisestipend (orka endelig oppdatere meg i Forfatterforeninga), s da blir det ny USA tur regner jeg med. Helst til Tennessee, Georgia med Chattanooga, Chickamauga, osv.du vet.

    Ha fine sommerdager.

    Beste hilsen dne

    6. juni 2013 kl. 21:21 skrev Under stjernene :

    > >

    1. Hei Ådne! Hyggelig å høre fra deg! Takk for kommentaren din, nå er det en stund siden vi «pratet» sist.🙂

      Hehe, ja vi trives på gærne sia, her er det rolig og fint, veldig ME-vennlig for det meste. Jeg angrer ikke på flyttingen, heller at jeg ikke gjorde det før. Men nå er vi her og det er bra!

      Så flott med reisestipiend, håper du får gjennomført turen til Chichamauga og de andre stedene. Det er så flott der borte, det er en tur vi fortsatt snakker om å mimrer om. En fantastisk opplevelse jeg er så glad for at vi fikk til!

      Riktig fin sommer til deg og.🙂

Det er stengt for kommentarer.