Gledelig nyhetsmelding

peisJeg er ikke lenger Hedmarks dårligste peisfyrer! Trolig er jeg Hedmarks nest-nest dårligste peisfyrer, men jeg er altså ikke helt på bånn lenger. Når det starter med besøk av tre brannmenn, kan det bare krabbe oppover, eller hva?!

Øvelse gjør mester, sies det. Jeg tror jeg er langt unna medaljeplass, men jeg ser da en rivende utvikling. I går tok det meg et par timer før jeg var fornøyd med brenningen. I dag: Vosj! Så var det i gang. Og alle hjerter gleder seg.

Egentlig burde peisfyring blitt en OL-gren, så vanskelig virker det for en noob som meg.

Brannvesenbesøket var forresten ikke så dramatisk som det muligens virker. Peisen min begynte å sende røyken ut i rommet, til tross for åpent spjeld (eller hva det kalles). Jeg fikk litt panikk, evakuerte undulatene til soverommet og satte opp vinduer og dører. I tillegg satte jeg på kjøkkenvifta. Det siste er veldig dumt å gjøre, det lærte jeg da. Røyken fortsatte å komme ut i rommet, i stedet for opp pipa. Jeg ringte den lokale brannvakta og ba om råd. Han sendte en brannbil med tre trivelige brannmenn hit. Dermed fikk jeg opplæring i vedfyring i moderne ovn (ViMo), noe jeg absolutt trengte. Jaggu greie folk her i Hedmark, det får’n si!

Det viste seg at det ikke kun dreide seg om dårlig peisfyrer (altså meg), men at det satt en metallgreie oppi begynnelsen på pipa (noe de kalte «potte»). Denne er der for å beskytte når feieren gjør jobben sin, men den gjorde også at det ble litt for tett slik at røyken ikke så lett fant veien opp og ut. Kombinert med moderne, altfor tett hus, samt en kjøkkenvifte som lager undertrykk, valgte røyken enkleste vei ut… i stua.

Potta ble røsket ut med beskjed om at den kunne jeg bare kaste. Så fikk jeg beskjed om å ha vinduet åpent når jeg tenner opp i peisen, samt aldri aldri aldri sette på kjøkkenvifta når det fyres. Yes, Sir!

Da er det bare å bestille inn et lass med ved og sette i gang med treningen. Samt studere denne siden nøye.

10 tanker på “Gledelig nyhetsmelding”

  1. Det er mer å lære om vedfyring enn hva en kan tro. Fikk lære meg som barn å fyre, men har utviklet «kunsten» i voksen alder. Der fikk du mange gode råd!
    Ja, hedmarkinger er greie folk. Så du har mye å glede deg til.
    Ønsker deg en god fortsettelse i det nye året!🙂

    1. Takk for kommentar, etlivleve!🙂
      Jeg har vel en eller annen gang lært meg å fyre på hytta, men det er så lenge siden at jeg ikke husker stort av det. Men den store aha-opplevelsen jeg fikk nå, var blant annet at man skal legge veden, ikke stille den opp. Og så dette med å tenne på fra toppen, men den koden har jeg ikke helt knekt ennå.

      Hedmarkinger er veldig trivelige folk! Kanskje litt vanskelige å komme innpå, men jeg gir det litt tid.😀

  2. Gratulerer med tittelen!
    Litt underlig sjekketriks, hehe.. men det hadde noe for seg, iallfall!

    Ingenting er som peisvarme, alt er fælt med peisrøyk inne.

    God søndag!

    1. Nå var ikke dette gjort med tanke på å sjekke opp brannmenn, altså!😉 Men ikke for det… kjekke karer, så ….😉

      Peisrøyk inne er skikkelig lite fint, det er sikkert ikke sunt heller.🙂

      Ha en fin dag, håper sola skinner hos deg og!

  3. Huff og huff, men det positive er jo at du fikk tre brannmenn på besøk😉 og enda triveligere når de ikke kjefta og var sure for utrykning😀

    1. Neida, de var ikke det minste sure og tok seg god tid til å få skikkelig fyr på ovnen min.😀
      Jeg ringte jo egentlig bare for å be om råd, og så sendte de like greit en bil. Sånn setter jeg pris på.🙂

Det er stengt for kommentarer.