Hjelp til selvhjelp

I kveld ( 8. januar) så jeg NRK-programmet om norsk bistandshistorie. Det var interessant og til tider beklemmende å se på. På den ene siden synes jeg det er utrolig verdifullt, det å ville hjelpe andre til å få det bedre. På den annen side er det pinlig når hjelpen blir gitt på en slik måte at den blir ubrukelig, eller at den gjør folk avhengige av videre hjelp.

Gjennom flere år har jeg hatt fadderbarn gjennom organisasjonen Plan. Jeg har stor sans for måten de jobber på; det at de går inn og bistår i oppstarten av prosjekter, de lærer opp folk til å greie arbeidet selv og så trekker de seg ut. Det å styrke noen så de kan hjelpe seg selv må da være noe av det mest verdifulle vi kan gjøre?

Etter andre verdenskrig mottok Norge vanvittig mye penger, tilsvarende nesten 50 milliarder kroner, via Marshallplanen. Det gjorde at vi fikk bygget opp Norge igjen, vi kom oss på beina etter en tøff tid. Norge ble sterkere enn vi hadde vært før krigen, så fant vi oljen og resten er en gullkantet historie. Okay, det er så klart en svært forenklet og sikkert mangelfull fremstilling, men at Marshallhjelpen hjalp folk på fote igjen er det vel ingen tvil om.

I dag nyter vi alle godt av det; velferdssamfunnet gjør Norge til et tryggere og bedre land å bo i, for de aller fleste av oss. Selv fikk jeg hjelp den gangen jeg var nyskilt og lavtlønnet alenemor. Jeg oppsøkte først vanlige banker, men gikk stort sett ut derfra med gråten i halsen, bærende på nok en dose ydmykelse. Det hjalp ikke at jeg kunne vise til de høye leieutgiftene jeg hadde klart å betjene; noe lån til å kjøpe egen bolig fikk jeg ikke.

Det som reddet meg den gang var at jeg fikk kommunalt lån, det jeg tror de kaller Startlån i dag. Med det fikk jeg kjøpt en enkel, liten leilighet i en høyblokk i Oslo. Leiligheten hadde oppussingsbehov, men var fullt beboelig. Plassen var liten, men utsikten desto større. I dag ser jeg på denne starthjelpen som noe nær å vinne en stor Lotto-premie.

Takket være pengene jeg fikk låne, samt et boligmarked i sterk vekst, sitter jeg i dag med nesten dobbelt så mye plass. Vel måtte jeg et godt stykke vekk fra Oslo for å få råd til dette, men i min situasjon er ikke dette noe minus.

Ikke bare har jeg fått større plass og bedre bostandard; jeg sitter også igjen med en følelse av at jeg har greid dette selv. Det er en god følelse! Selvsagt vet jeg at det startet med det kommunale lånet, uten det hadde jeg ikke hatt noen egenkapital. Men likevel… Det hadde ikke vært det samme om noen hadde kommet til meg og sagt: Her, du skal få dette huset av oss, vær så god. Det hadde selvsagt gitt oss det samme resultatet; større plass/bedre standard, men det hadde ikke vært min innsats som lå bak.

Jeg vet ikke hvordan andre tenker og føler rundt dette, men jeg gjetter at de aller fleste mennesker ønsker å greie seg mest mulig selv. Litt starthjelp, god veiledning og noen forhold lagt til rette, så er man langt på vei. Det er det jeg ønsker norsk bistand skal handle om i tida fremover.

Programmet på NRK i dag gjør at jeg frykter det vil føre til at nordmenn ikke lenger vil hjelpe folk i nød. Jeg håper det ikke blir slik at bistandsarbeid stopper helt opp, men heller at man kan se på hvordan dette arbeidet kan gjøres bedre; hvordan vi kan hjelpe folk i gang så de noen år fra nå kan si: Dette har jeg gjort. Dette har jeg klart. Det føles godt!

2 tanker på “Hjelp til selvhjelp”

  1. Jeg har alltid jobbet etter dette prinsippet som sosionom, og føler absolutt at dette er en av de bedre fremgangsmåtene. Nå så jeg ikke dette programmet, så akkurat der kan jeg ikke si noe :S

    1. Åh, er du sosionom du og, Støvkorn!? 😀 (Det er selvsagt mulig at jeg har stilt deg det spørsmålet tidligere, men her funker ikke akkurat hukommelsen særlig godt.)

      Jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn at folk blir hjulpet til å hjelpe seg selv, det være seg barn/ungdom, voksne i en vanskelig situasjon, eller u-hjelpsprosjekter.

      Programmet var svært kritisk til norsk bistand, og jeg forstår det… men samtidig er jeg redd det vil bli tatt til inntekt for dem som ønsker å stoppe slik hjelp fullstendig.

Det er stengt for kommentarer.