The Battle of the varmepumpe (og andre hendelser på Hedmarken)

Jeg er på plass! Ikke helt og fullt, enn så lenge er det stadig noen ugjorte oppgaver i Oslo. Men de aller største, tyngste og fleste tingene våre er forflyttet via 20 kubikks lastebil (den holdt akkurat) og båret på plass i vårt nye hjem. Jeg kjørte egen bil, sammen med de to kvitrende, fjærkledte. De skjønte ingenting, men tålte turen greit. Nå har de så smått begynt å venne seg til vårt nye hjem.

flyttefolka
Flyttebilen ankommer.
esker
Kjøkkenet ble fylt med et berg av esker.
Fuglene har fått utsikt.
Fuglene har fått utsikt.

De siste par dagene har jeg pakket ut en drøss med esker, satt sammen skrivebordet mitt og satt opp pc’en min. Nettilgangen var klar allerede tirsdag, men jeg manglet en adsl-boks… og den ble selvsagt sendt til adressa mi i Oslo. En telefonsamtale senere, så var det ordnet. Ny boks ble sendt til ny adresse, og ankom i dag. Dermed kan jeg blogge og være sosial igjen.🙂

Skrivebord og pc er kjekt å ha på plass. Æresplass på kjøkkenet. Den infame varmepumpa i bakgrunnen.
Skrivebord og pc er kjekt å ha på plass. De har fått æresplass på kjøkkenet.

Det er mye nytt å venne seg til her; varmepumpe for eksempel. Det har jeg aldri hatt før. Denne har fungert fint og holdt god lunk i huset, før vi flyttet inn. I går gikk den helt bananas og jeg skjønte ikke bæret. Det ble varmere og varmere, og selv om jeg skrudde den ned så sluttet den ikke å blåse mer varmluft ut i rommet. Til slutt måtte jeg trekke ut støpselet, for å få den til å holde opp. En god lufterunde etterpå, og temperaturen var gått ned fra 25 til 20. Puh..! Jeg fikk et tips om å skifte batterier i fjernkontrollen (som er eneste måte å styre varmepumpa på, så vidt jeg kan se), og omsider testet jeg det. Det funka bra. Jeg fikk i hvert fall slått av fandenskapet, men på igjen ville den ikke. Bruksanvisningen hadde jeg lagt på et så lurt sted at jeg ikke fant den igjen, og uansett hvor mye jeg trykket på fjernkontrollen, så skjedde det ingenting. Ikke før jeg løsnet på batterilokket og snurret batteriene rundt et par ganger. Dårlig kontakt, kanskje? Nå virker det i hvert fall fint, så hvis jeg bare lar den være i fred nå… så kanskje?! (Noen timer senere; eh.. nei. Den er stadig like koko.)

Den infame varmepumpa ses under vinduet. I vinduet henger den eneste julepynten så langt. :)
Den infame varmepumpa ses under vinduet. I vinduet henger den eneste julepynten så langt.🙂

Om varmepumpa skulle svikte totalt, så har jeg en peis. Det har jeg heller aldri hatt før. Foreløpig har jeg ikke fått tak i ved, men jeg har noen firkanta greier laget av sagflis (tror jeg). De får jeg sånn noenlunde fyr på. I tillegg har jeg kjøpt noen ferdige kubber, men de soter til glasset så ekstremt at det ikke går an å se inn i ovnen etterpå. Nåja, sot, eller ikke sot… vi skal ikke fryse ihjel med det aller første.

Det er forresten interessant det med kulde. Her har det stort sett vært mellom -10 og -14 i den tida jeg har vært her. I Oslo føles dette smertefullt kaldt, på grunn av den rå lufta. Her er det tørr og fin innlandsvinter (i hvert fall så langt), og jeg har kunnet oppholde meg utendørs uten at det gjør så vondt. Jeg håper det fortsetter sånn.

Det har tatt noen timer å fullføre denne posten, i mellomtida har Bring vært her og levert en haug med varer fra Ikea. Det er mye å ta tak i, og i dag skal jeg ikke gjøre noe som helst mer nå etter at jeg pakket ut senga mi. Det måtte jeg bare, jeg er inderlig lei av å sove på oppblåsbar madrass.

seng
Foreløpig benløs seng, i påvente av en hjelpende hånd (eller to).

Nå er jeg noe så innmari sliten, jeg er stølere enn jeg kan huske å ha vært noen gang, og armene er totalt kraftløse. Tok jeg for mye Møllers tran, tro?

7 tanker på “The Battle of the varmepumpe (og andre hendelser på Hedmarken)”

  1. Lykke til med å finne seg til rette i nye huset!
    Mye jobb, og sikkert kjekk jobb!

    Håper varmepumpa spiller på lag videre.

  2. Så kjekt å se at du er kommet så langt, nå får du prøve å roe litt ned og bare nyte og hvile. Håper varmepumpa roer seg til det normale, ved får du satse på lokalt da vet du🙂

  3. Du er jammen en tøffing🙂 Flytting er absolutt ikke for pyser. Ta det pent og rolig med å komme på plass,så det ikke blir tilbakebetaling på deg. Huset og omgivelsene ser kjempekoselig ut. Dette blir helt sikkert veldig godt for dere. Masse lykke til:)

  4. Aajda! Vanskelig pumpe du har faatt deg😉 Glad klimaen min ikke gir meg saann hodebry for jeg har virkelig ikke taalmodighet med elektriske duppeditter som feiler🙂

  5. Gratulerer med nytt hjem!
    Det er mye som skjer før jul, jeg håper at det ikke er for mye.
    Det er enorm stor forskjell på tørre og våte grader, det første kan man holde ut, mens det siste er isende og lar seg ikke stoppe av et par lag ull.

    Ønsker deg en fin siste adventshelg og uke før jul!

Det er stengt for kommentarer.