Lothiane blir yrkesdemonstrant

Eller kanskje ikke. Men jeg har demonstrert. Jeg har ropt og viftet med plakat. Jeg har stått på krava og kjempet for dem som blir holdt utenfor.

Nå var dette en veldig fredelig og fin demonstrasjon, uten innslag av politi, steinkasting og tåregasskanoner. Det var igrunn veldig greit, jeg savnet ingen av dem. Selv om ‘Battle in Seattle’ er en av favorittfilmene mine, ser jeg ikke det store behovet for selv å lenke meg fast og bli nedsprøytet med tåregass. Litt feig, muligens – eller så tror jeg mer på ord enn vold. Det siste høres best ut.

Saken gjelder noe jeg er opptatt av, nemlig bedre inkludering av en stor gruppe mennesker; de med hørselstap. Om man har litt svekket hørsel (som gjerne skjer når man kommer litt opp i alder), eller om man er helt døv, så er det et stort problem at man ikke får med seg det som skjer på tv. Utenlandske filmer og repriser blir tekstet, men en del programmer – spesielt direktesendte – foregår uten tekst.

Tenk deg at tv sender en direktesendt partidebatt under valgkampen. Du er engasjert i saken de diskuterer, men siden tv-selskapet ikke gidder å bruke penger på at noen sitter og direktetekster, må du vente til dagen etter med å lese om det i aviser/på nett. Omtrent 700.000 nordmenn har det sånn. Det er ikke spesielt demokratisk, ei heller inkluderende.

Det samme gjelder nyhetssendinger, direktesendte underholdningsprogrammer og sportssendinger.

NRK gjør en god jobb på dette området!

Det gjør derimot ikke TV2, og det var nettopp det demonstrasjonen gjaldt. Vi var cirka 200 stykker som møtte opp utenfor TV2s lokaler på Karl Johan torsdag 20. september, og markerte at vi ikke synes noe om deres manglende omsorg for alle som ikke hører så godt.

Demonstrasjon utenfor TV2s lokaler i Oslo

Teksting er en god ting for mange flere enn de som ikke hører. Innvandrere kan få mye god læring av å både lese og høre ordene samtidig. Det gjelder kanskje barn som skal lære å lese og skrive også? Selv er jeg veldig glad i teksting, det gjør det lettere for meg å se tv. Ikke fordi jeg ikke hører, men fordi det er mindre krevende å følge med på programmer når jeg kan lese teksten samtidig. Ofte bruker jeg tekst-tv-knappen og 777 på NRK, for å få tekstingen opp på skjermen. Da trenger jeg ikke ha lyden så høyt på, for å følge med.

Representanter for Pensjonistforbundet, Hørselshemmedes Landsforening (HLF) og Norges Døveforbund (NDF) sto bak demonstrasjonen. De er i gang med å samle inn underskrifter, som skal overrekkes TV2. Jeg håper at du som leser dette vil være med og vise din støtte. Hittil er 2212 signaturer kommet inn.

Derfor demonstrerer vi:
• Vi krever at: TV2 begynner å direktetekste programmer
• Det er ca 700.000 hørselshemmede i Norge
• Uten tekst hele tiden får ikke hørselshemmede utbytte av TV2s nyhetsprogrammer, sportsprogrammer og debatter. Direktesendte debatter på TV2 har aldri vært tekstet.
• Lørdag 1. september var det flott direktesendt program på TV2 i forbindelse med kanalens 20 års jubileum. Men uten tekst ble familiene splittet.
• NRK viser hver dag hvor effektiv direkteteksting er for hørselshemmede
• Å ansette direktetekstere vil gi langt flere seere til TV2
• Å ansette direktetekstere vil årlig koste mindre enn rettighetene til en landskamp i fotball

Artikler om punktdemonstrasjonene i Bergen og Oslo:

4 tanker på “Lothiane blir yrkesdemonstrant”

Det er stengt for kommentarer.