Blender-moro

Jeg har kjøpt meg blender. Det har vært et ønske lenge, og da jeg i sommer kom over et tilbud på en kraftig blender, slo jeg til. Først og fremst fordi Tenåringen ikke er så glad i brødmat – nå får han smoothies til frokost, og det glir lettere ned.

Blenderen knuser is med letthet, og har eget vaskeprogram. Sistnevnte kan by på overraskelser, ettersom det er innmari kraftig. Jeg var ikke klar over det i starten, og brått hadde jeg såpevann utover det meste av kjøkkenet mitt. Jeg er bare veldig glad for at det ikke var blåbærsmoothie… Etter det har jeg lært meg at jeg må holde godt på lokket når den skal vaske seg selv.

Det eneste jeg er misfornøyd med, er at det er kjempevanskelig å få skrudd av bunnen så jeg kan vaske den skikkelig i oppvaskkummen. Noen ganger får jeg det til, andre ganger ikke.

Jeg har googlet litt og funnet en rekke oppskrifter, men som oftest lager jeg smoothie av det jeg har av frukt og bær. Noen isbiter, frosne bær, en banan og kanskje en pære, varierer eventuelt med en nektarin, eller mango… det meste passer. (Men lurt å ikke ha i alt på en gang – for mange smaker sammen blir ikke nødvendigvis så godt.) I tillegg har jeg oppi litt eple- og/eller appelsinjuice. Ettersom Tenåringen trenger litt ekstra kalorier, har jeg kjøpt et smaksnøytralt ernæringspulver på apoteket, og har oppi et par skjeer med det også. Har vi soyais i fryseren, blir det gjerne et par skjeer av den oppi også. Det smaker utrolig godt – jeg har nemlig smakt. Nå trenger ikke jeg ekstra kalorier, så jeg har måttet begrense meg litt. Men så…

Under en surferunde på nettet, kom jeg tilfeldigvis over en norsk blogg med oppskrifter på grønne smoothies. Det vekket interessen min såpass at jeg straks måtte ut og handle grønne saker. Hovedbudskapet er å bruke 60 % frukt og 40 % grønt; da blir smaken best. Jeg har testet med diverse grønne blader (salat samt blomkålblader) og med spinat. Jeg har også brukt avokado, noe som gir en rund og god smak. Følger man 60/40-prinsippet, smaker det egentlig ikke «grønt». Et par-tre mynteblader gir forresten en ekstra piff på drikken!

Som oftest mangler jeg alltid noe av det som står i oppskriftene, så jeg blander bare sammen det jeg har. I dag blir det i hvert fall noe med avokado… og nektariner, tenker jeg. Ja ja, det er jo ikke verre enn at jeg heller det ut hvis det smaker for ille. ;)

Skål!

7 tanker om “Blender-moro”

  1. Å, det ser skikkelig godt ut! Takk for at du delte linken til det andre stedet også. Skal sjekke om min blender fortsatt gidder å hakke isbiter, men ellers var jo forslaget ditt om å pakke isbiter i kjøkkenhåndkle og denge dem litt først ikke så dumt.

    1. Ja, det må du teste – håper det funker! I dag ble min smoothie noe… merkelig på smak. Den ser kjempefin ut, men smaker nesten ingenting. Nuja, det går ned. :)

  2. Oooh, smoothie er så godt! Slit’an!

    Rene grønnsaksmoothier er også godt, hvis man klarer legge fra seg tanken på at det skal smake søtt :-) Jeg pleier å lage med 1 avokado, 1,5 dl kokosmelk, en «ball» frossen spinat, saften av ca en halv sitron/lime (jukser og bruker sitron fra flaske) og 1 ts fersk ingefær. Og så tilsetter jeg vann til jeg syns det får passe konsistens (1 dl, kanskje). Veldig friskt og godt, syns jeg.

    1. Åh, kokosmelk – så lurt tips, Eivor! Det kan gjerne smake usøtt om det likevel smaker godt, så dette skal jeg teste. Kjempelurt med frossen spinat, for ferske spinatblader har jeg bare funnet i store poser (får ikke brukt opp før de blir råtne).

      Jeg må snarest føre frossen spinat opp på handlelista mi. :)

      1. Jeg syns det var veldig rart første gangen jeg prøvde, man tenker på smoothie som noe helt annet. Men nå er jeg storfan, super måte å få i seg grønt på.

        Håper det faller i smak :-)

  3. Smart!! Jeg lager også slikt, og elsker min juicemaskin. Var sikker på at jeg ikke likte grønnsaksjuice, men det var før jeg fant de riktige oppskriftene. Hva skulle vi ha gjort uten internett?? :-D

Det er stengt for kommentarer.