Advarsel mot Groupon

For en tid tilbake, oppdaget jeg firmaet Groupon. De selger varer og tjenester med rabatt, på den måten at de er mellomledd mellom kunder og firmaer de har inngått avtale med. Du kan for eksempel kjøpe kupong på hudpleiebehandling med 50 % avslag, overnattinger til en rimelig penge, eller kjøpe deg varer med prisavslag. Opptil 70 % avslag blir man lovet.

Jeg meldte meg inn og begynte å motta eposter med tilbud. Det første jeg reagerte på er den ufattelig fjollete tonen de har i sine tilbud. Ønsker jeg å lese om et tilbud og finne ut hva som ligger i det, må jeg først lese meg gjennom barnslige, dumme ordspill. Det går til nød an. Det som derimot ikke er ok, er at man ikke får det man bestiller.

I siste uke av februar bestilte jeg to par London øreplugger til kr 179,- per par. I annonsen sto det at varene skulle sendes ut innen 3 uker. Pengene ble trukket med en gang, slik det alltid blir på Groupon.

Ukene gikk og jeg så ingenting til varene. 10. april sendte jeg en klagemail til Groupon. Da hadde jeg i mellomtiden etterlyst dem på facebooksiden deres, men det er helt håpløst å få svar der. Det var da jeg oppdaget at jeg ikke er den eneste misfornøyde kunden. Under omtrent hver eneste post de legger ut på facebooksidene til enten Groupon Norge, eller Groupon Oslo, finnes det en mengde kommentarer fra misfornøyde kunder. De aller fleste etterlyser varer de har betalt for og blitt lovet, men som ikke kommer i tide. Det er altså ikke noe spesielt for akkurat de ørepluggene jeg har bestilt – det gjelder mange av varene Groupon formidler.

23. april mottok jeg svar fra kundeservice. TRETTEN DAGER tok det altså! Svaret var at jeg skulle motta varene i posten innen en uke. Det skjedde selvsagt ikke, jeg har stadig ikke sett noe til ørepluggene, og nå snakker vi 18. mai.

Jeg kan egentlig ikke se en eneste grunn til å handle med Groupon mer. Om du ønsker å være kunde hos dem vil jeg sterkt anbefale å lese alt med «liten skrift». Et ferietilbud som ser helt fantastisk ut, kan vise seg å kun gjelde noen dager i en bestemt måned – og da selvsagt utenom feriesesong. Det er jo en grunn til at de kan sette prisene så lavt. Mange som kjøper kupong på hud-/kroppspleie får aldri time fordi firmaet har solgt for mange kuponger, uten å ha kapasitet til å ta imot alle kundene.

Et annet tips; google varene som blir tilbudt. Jeg har fått tilbud på flere varer, som jeg har funnet negativ omtale om på utenlandske websider.

En grei huskeregel; Om noe virker for godt til å være sant, så er det gjerne det.

Tillegg: Etter litt googling, ser jeg at det er mange som klager – også til Forbrukerrådet:

Og så videre, og så videre… Jeg skal slette meg som kunde bare jeg får ordnet opp i saken min.

4 tanker på “Advarsel mot Groupon”

    1. Ja, jeg finner meg ikke i så dårlig kundebehandling, så nå ser jeg det som min misjon å advare mest mulig og flest mulig mot å handle hos Groupon. Jeg har pc, internettkobling og mye fritid!

      1. Haha you go girl! Ta kontakt med tv2 hjelper deg kanskje? Hvis det er mye svindel saa er de nok interessert i saken🙂

  1. Sissel – Saken min er nok ikke stor nok for tv2, det er kun snakk om noen hundrelapper – men uansett vil jeg ha igjen pengene mine når de ikke kan gi meg varene.

Det er stengt for kommentarer.