Test av app: ActiveME

For en tid tilbake leste jeg et eller annet sted om en ny app, ActiveME, som kan kjøpes til iPhone/iPod Touch. (Muligens finnes den også til androide smartphoner, men jeg får den ikke opp i Market på min Samsung. Det stoler jeg derimot ikke 100 % på, ettersom min erfaring med Market ikke er særlig god.)

Appen ActiveME er utviklet av «Royal National Hospital for Rheumatic Diseases NHS Foundation Trust © Northern CFS/ME Clinical Network», og som selger står NHS CFS/ME. Programmet koster 14 kroner å laste ned.

Programmet er ment å hjelpe ME-pasienter til å holde kontroll over energibruken sin. Man kan kartlegge og overvåke aktivitet, og også se på resultatet sammen med lege/helsepersonell, for å lage en behandlingsplan.

Mon det. Programmet er kun anvendelig for de som orker å følge det opp. Det i seg selv krever jo litt energi, for å si det sånn. På den annen side er appen lett å bruke. Du merker av time for time, hvor mye tid du har brukt på høy-energi-aktiviteter, hvor mye på lav-energi, hvor mye du har hvilt på dypere nivå, og hvor mye du har sovet. Trenger du å merke av flere timer på en gang, er dette også mulig. Det benytter jeg meg av de gangene jeg har sovet mange timer sammenhengende. Du kan legge inn notater, om du ønsker det. Til sist kan du få opp en grafisk rapport på din aktivitet og hvile, samt at du kan sende rapporten til deg selv på epost. (Den blir sendt som en pdf.)

Jeg begynte å bruke appen 1. mars i år. Det første jeg måtte bestemme meg for var hva jeg skulle regne som aktivitet som krever høy energi, og hva som krever lav. Dypere hvile skriver jeg opp når jeg ligger med avspenningsprogrammer på øret. Aktiviteter som jeg regner inn under «høy-energi» er alt jeg gjør når jeg står oppreist (dusje, lage mat, vaske opp, handling), men også spising, telefonsamtaler, besøk. Aktiviteter jeg regner som «lav-energi» er å ligge på sofaen med lydbok, se tv, lese avisen. PC-bruk bør nok også høre innunder «høy-energi», men jeg har vært litt til og fra å hva jeg har regnet det som, alt etter intensitet.

Positivt
Appen har relativt lav pris og er ganske enkel i bruk. Den er ikke lagt opp slik at den oppfordrer til aktivitet, slik mange andre apper er. Den gir raskt en oversikt over hvordan du bruker energien din, hvilken tid på døgnet du er mest aktiv og, hvis du i etterkant får en smell; hvor du bør stramme inn på aktiviteter, om du bør legge inn flere hvilepauser osv. Så langt er det akkurat det jeg har blitt mer bevisst disse dagene jeg har benyttet appen. Jeg så etter få dager at mitt høyere aktivitetsnivå gjerne pågikk i flere timer i strekk. Nå forsøker jeg å dele det mer opp, legge inn hvilepauser hvis mulig, og har også lagt inn daglige avspenningsøvelser.

Negativt
Innlegging av data må gjøres manuelt. For mange syke vil det nok være en stor bøyg å gjøre dette hver time av døgnet. (Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å fortsette dette like nøye i månedene som kommer, men for en periode synes jeg det er verdt det.) Appen krever at du er ærlig med deg selv, det er ingenting som måler om du har vært mer aktiv enn du selv merker av. Det er relativt enkelt å innse hva som krever mye energi av fysisk aktivitet, men når det gjelder det mentale er det vanskeligere. I hvert fall synes jeg det selv. Hvis jeg ligger og hviler, men hjernen er fullt opptatt med noe leit som har skjedd, eller å stresse over noe som skal skje, så er kroppen likevel i høygir. Dette bør sikkert merkes av som høy-energi-aktivitet, men jeg kan ikke garantere at jeg har klart å registrere alt av dette. Jeg savner også å kunne merke av aktiviteter før en hel klokketime har gått, ettersom hukommelsen min ikke alltid er så god. Forsøker jeg å merke av at jeg har drevet med aktivitet i 20 minutter, får jeg ikke lov til å lagre dette, før jeg har fylt ut de resterende 40 minuttene, selv om timen ikke er ferdig ennå. Akkurat det håper jeg produsenten gjør noe med.

Det finnes mer avanserte programmer tilgjengelig, som for eksempel Jawbone UP, som er et armbånd du har på deg og er knyttet opp mot en app på din iPhone. Armbåndet måler din aktivitet, måler din søvnkurve, den kan brukes som vibrerende vekkeklokke, eller som en påminner om at du må reise deg opp og være i aktivitet om du blir sittende stille for lenge. Den kan brukes til å registrere hva du spiser, den måler hvor mange kalorier du forbrenner, hvor langt du går m.m. Altså er den ment som en inspirasjon til å være mer aktiv, og dermed ikke spesielt egnet for ME-pasienter.

Et lignende produkt er fitbit ultra, en avansert skrittmåler. Denne kan også benyttes til å måle søvnmønsteret ditt.

Begge disse produktene er laget for å få deg til å bli mer aktiv, og koster i tillegg relativt mye. (Ca. 800 kr eller mer.) Det som gjør meg mest interessert i disse, er muligheten til å registrere søvnen min – men det finnes kanskje andre metoder for dette? Jeg tar gjerne imot tips.

Sammenlignet med de to nevnte produktene, er ActiveME en enklere og rimeligere investering. Det er kanskje lettere å føre en aktivitetsdagbok på denne måten, enn å skrive det ned i en kalender? Jeg gjør for tiden begge deler, i et forsøk på å kartlegge om den nye medisinen jeg tester gjør noen forskjell.

4 tanker på “Test av app: ActiveME”

  1. Takk for grundig og god beskrivelse av en app. Det var spennende lesning. Jeg har ikke ME, men har kroniske sykdommer som tapper meg grundig for energi til tider. Det virker som denne eller liknende hjelpemidler kan gjøre en mer bevisst på egen energibruk. Det er nyttig.

    1. Hei Vidar og velkommen til bloggs!🙂
      Jeg tror nok dette programmet kan egne seg fint for personer med andre kroniske sykdommer enn ME. Dette med utmattelse går jo igjen i mange sykdomsbilder, og trenger/ønsker man å få mer oversikt så vil ActiveME være et greit hjelpemiddel. Lykke til!

Det er stengt for kommentarer.