Kjøleskapproblematikk

Det ble en rar overskrift, kanskje det hadde gjort seg med en bindestrek? Men nei, jeg kjenner at jeg er litt motstander av bindestrek i dag, så jeg lar det stå som det er.

Forrige dagen aviste jeg fryseren min. Det var på høy tid ettersom isen truet med å krabbe ut av skapet. Nå lurer jeg på om det var en bommert. Da jeg åpnet fryseren for å hente brød ut til frokosten, kjente jeg at brødet var merkelig… opptint. Det var resten av maten der også. Jeg som kjøpte diverse kylling på tilbud forrige dagen… nå måtte jeg kaste alt sammen, ettersom jeg ikke vet hvor lenge det har stått og tint. Sånt er ergerlig.

Det som er enda mer ergerlig, og som gjorde at jeg bestemte meg for å skrive denne bloggposten, er at prisene på slike ting har gått kraftig opp siden sist jeg var på kjøleskapjakt. Min kjære tenåringssønn kjøpte seg nemlig et stilig kjøleskap for et par måneder siden. Han har fått seg større gutterom og syntes det var på høy tid med eget skap. Ettersom gutten kjøpte det av egne penger, syntes jeg det var helt i orden. (Det er ganske fint akkurat nå, siden mitt skap har streika.)

Kjøleskapet han kjøpte seg heter Candy, og kostet 1695 kroner på Elkjøp i oktober. I dag koster det ikke mindre enn 2499,-! Det har altså gått opp med over 800 kroner på to måneder! Og det er da jeg kjenner pulsen stiger og banneordene er problematiske å holde tilbake. ÅTTEHUNDRE KRONER!

Nå er visst ikke dette uvanlig. Ifølge en venninne skjer dette hvert år; elektronikkjedene setter opp prisene før jul. Og setter dem ned igjen etterpå.

Heldigvis virker kjøledelen i skapet mitt fortsatt, og Tenåringen har en liten fryseboks, så jeg tenker jeg avventer innkjøp av nytt skap til etter jul. Så da er det bare å vente på nyttårssalget, i håp om at lommeboka ikke blir helt tømt.

4 tanker på “Kjøleskapproblematikk”

  1. Sjekket akkurat prisen på fryseskap, siden det kommer svært merkelige lyder fra det jeg har nå, og det var 920.- kr dyrere enn i begynnelsen av november. Frekt😦 Av prinsipp sksl jeg jammen vente til salget jeg også. Den gamle fryseboksen i kjelleren får være plan B hvis det bli verre. Godt du kunne låne litt plass hos tenåringen så lenge. han er jammen grei mot modern :)) Har han fått eget krypinn nå? Ellers har jeg «jobbet» meg gjennom linken på nisseposten du la ut i går. Noe å tenke på der, gitt..:)

    1. Hei Aneth!,
      Akkurat – du har samme erfaring skjønner jeg. Jeg husker jo ikke priser på alle kjøleskap/frysere jeg har sett på før, men akkurat dette skapet har jeg jo kvittering på at jeg har kjøpt for 800 kr mindre enn det er priset til nå. Utrolig sleipt! Og så, etter jul, kan de sette ned til «gammel» pris og påstå det er salg..?

      Godt du har en Plan B i kjelleren, det er jo ille om man MÅ kjøpe akkurat på det dyreste.

      Tenåringen har fått seg sitt eget krypinn… på en måte. Skal ikke ta det i detalj i bloggen, men det er i hvert fall en god løsning vi er fornøyde med begge to.😀

  2. Huff ja, sånt er ergelig. Men det er lurt om du klarer å vente til etter jul. For et par år siden røyk TV-en vår noen dager før julaften, og vi sparte flere tusen på å stålsette oss og være TV-løse til litt uti romjula.

    1. Hei Hanne!
      Alltid kjedelig når el-ustyret går i stykker, det passer egentlig aldri særlig bra. Jeg skal holde ut til over jul, så satser jeg på knalltilbud på akkurat det kjøleskapet jeg har lyst på.🙂

Det er stengt for kommentarer.