Julekalender – 18. luke smelter vekk

Et eller annet sted leste jeg nylig at det ikke er i skuffer og skap vi skal feire jul, så der trenger vi ikke gjøre rent til høytiden.

Det er jo et godt poeng – ingen vits i å slite seg ut på å vaske der ingen skal se, men noen ganger må man likevel.

Kjøleskapet mitt (kjøl/frys) er ganske gammelt, og av en eller annen grunn fyller det seg ganske fort opp med is i det. Noen ganger i året må jeg avise, men det utsetter jeg helst så lenge det går. Ganske dumt, men sånn er jeg nå. I det siste har jeg skjønt at det ikke går an å vente lenger – isen tar så stor plass at døren ikke vil lukkes mer. Den spretter opp igjen, uansett hvor hardt jeg presser. En stund forsøkte jeg meg med å ta ut en av skuffene, der det var mest is. Det hjalp en stund, men da hevnet skapet seg med å lage noen lyder som er så plagsomme at gjester har lurt på hva i all verden dette bråket kommer fra?!

I dag har jeg tatt steget. Det som må reddes av matvarer er flyttet over i Tenåringens kjøleskap. Det har heldigvis en liten fryseboks også.

Skapet er slått av, og døra står åpen. Nå er det bare å vente på at all isen skal smelte vekk. Jeg hjelper til med varme kluter og hender innpakket i gummihansker. Om jeg ville kunne jeg ha hatt snøballkrig i stua, men det står jeg over. I stedet hiver jeg is og snølignende substans over i kjøkkenvasken og lar det renne vekk der.

Jeg gleder meg til dette er over, til alt er smeltet bort og jeg kan tørke godt av frysedelen, før jeg setter skuffene og all maten på plass. Jeg håper ulydene er borte når jeg slår på kjøleskapet igjen. Det hadde vært deilig med skikkelig julefred når vi skal tenne det fjerde lyset i kveld.

En riktig god søndag til alle sammen! ♥

4 tanker på “Julekalender – 18. luke smelter vekk”

  1. sist jeg skulle av-ise kjøleskapet ble jeg utålmodig og tenkte at jeg kan jo spikke litt, helt forsiktig med en kniv.. resultatet var gassutbrudd på kjøkkenet og jeg som løper ropende rundt i huset og er sikker på at vi alle kommer til å bli forgifta..

    det ble en dyr erfaring;p

    1. Oj oj! Det var heftig avisingshistorie, Frau L! Så skummelt da, skjønner nå hvorfor de sier man ikke skal spikke. Jeg har spikket litt jeg og, men ikke laget noen gassulykke ennå… tror jeg da. Det kan jo være en forklaring på hvorfor jeg er som jeg er..?😉

      Jeg har kommet fram til at jeg skal ha meg nytt kjøleskap en gang utpå nyåret. Det finnes visst slike skap man ikke trenger å avise lenger… For meg høres det virkelig så luksuriøst ut at jeg har veldig lyst å investere i et slikt.😀

  2. Hårføner er tingen når man trenger å fjerne is i kjøleskap og fryseboks. Ingen skraping og ingen venting, men pass på at det ikke drypper på føneren. Det vil den nok ikke like😉

Det er stengt for kommentarer.