Råtten fisk og harsk olje

Jeg så akkurat Forbrukerinspektørene på NRK1, og etterpå en diskusjon på NRK2, om produksjonen av fiskeoljen som brukes til å lage omega3-kapsler. Ifølge programmet blir det solgt slike kapsler for 400 millioner kroner i Norge hvert år.

Programmet viste intervjuer og film fra Peru, hvor de fulgte med de store fiskebåtene som fisker tonnevis av sardiner, og siden fulgte de fisken på sin vei til å bli fiskeolje. Denne oljen blir senere sendt til Norge (og muligens andre land også, det vet jeg ikke) hvor det blir laget kapsler med oljen i.

Det viser seg at det er en rekke brudd på regler om hvordan fisken og oljen skal behandles og oppbevares. Før fisken kom så langt som til å bli kokt, var den allerede godt på vei til å bli råtten. Oljen ble heller ikke oppbevart i riktig temperatur, slik at den blir harsk.

De som selger omega 3 i Norge protesterte på det som ble vist, og hevdet at dette var fiskeolje som skulle brukes som dyrefôr. Jeg vet ikke hvorfor det gjør det noe bedre, er det virkelig helt greit at vi gir dyr råtten og harsk mat? Nå hadde reporterne fått vite at fisken og oljen de filmet var den samme som skulle brukes i fiskeoljekapsler for menneskebruk, så jeg synes det var litt tvilsomt å hevde at det ikke stemte. Hvorfor skulle fabrikken lyve om det?

En annen representant for bransjen (Møller, tror jeg) fortalte at oljen selvfølgelig blir renset her i Norge, før den blir brukt i kapsler. Gjør det egentlig saken noe bedre, når oljen i utgangspunktet er laget av råtnende fisk?

En test forbrukerinspektørene har gjort, viser at en rekke av de kapslene som selges i Norge er fylt med harsk olje. Og dette skal liksom være sunt!?

Jeg har kjøpt slike kapsler selv, men sliter med å ta dem fordi jeg blir så uvel hver gang jeg har fått dem i meg. Nå har jeg kastet alle sammen i søpla. Aldri mer om jeg gidder å bruke pengene mine på harske produkter som selges til gullpriser. Jeg spiser fisk flere ganger i uka (mest som pålegg), og det får jaggu holde.

Her kan du se programmet på NRKs nett-tv.

Én tanke på “Råtten fisk og harsk olje”

Det er stengt for kommentarer.