Bruksanvisning er fint det, men…

Jeg er av dem som ikke egentlig liker å lese bruksanvisninger. Helst vil jeg få til på egenhånd. Men av bitter erfaring har jeg avfunnet meg med at det er lurt å bruke noen minutter på disse anvisningene likevel. Da blir jeg ekstra sur når bruksanvisningene som følger med suger lut og grønne erter.

Min kjære sønn har fått seg et lite krypinn, og der vil han gjerne ha trådløst internett. (Det sier seg jo egentlig selv når man har både laptop, iPod Touch og Playstation3.) For en tid tilbake fikk vi installert et helt vanlig modem slik at han kom seg på nett med tråd. I dag ankom en flunkandes ny trådløs router og gleden var stor.

Gjett hvem som fikk ansvaret for å koble den opp?

Heldigvis fulgte det med en bruksanvisning, samt en cd som skulle guide en fram steg for steg. Trodde jeg.

Bruksanvisningen sa igrunn bare: Følg cd-anvisningene.

CD’en ble plugget i og et vindu poppet opp. Der sto det en rekke ting vi måtte slå av på pc’en før vi satte i gang med installeringen. Antivirusprogram, brannmur og slike ting. Greit nok, det fikk jeg jo til (selv om antivirusprogrammet var litt vrient å slå av i og med at det ikke finnes noen avslå-knapp på det. Det løste seg ved å gå inn i oppgavebehandling og prosesser. Puh!) Så kom jeg til et punkt der det sto at man måtte gjøre noen endringer i et eller annet som hadde med internettilkoblingen å gjøre. Og jeg bare «hæ!?» og cd-anvisningen sa ingenting. Jeg fant ikke fram til hvor dette var, og cd’en nektet meg å gå videre før jeg hadde fått dette til. Helt uten å forklare meg hvordan på en forståelig måte for en som ikke har 7 års IT-utdannelse med 3 påbyggningsår.

Da ga jeg pokker’n i hele cd’en og googlet meg fram til en steg for steg-forklaring på nett i stedet. Den var ikke så enkel den heller, men den ga meg i hvert fall litt mer å gå på. Omsider hadde jeg kontakt med nettet, helt uten en tråd! Strålende..!

Så var det å konfigurere fandenskapet. Jeg logget meg på, den ba meg sette et navn og et passord på trådløstilkoblingen. Jeg så gjorde. Trodde jeg. For da poden skulle teste det med iPoden sin, fikk han til svar at passordet var feil.

Argh og akk og fy!

Så jeg ringte en venn i it-bransjen, og forstyrret henne midt i middagen og greier. Samtidig som jeg snakket med henne klikket jeg litt rundt og plutselig fant jeg forklaringen. Passordet jeg hadde satt var jo ikke for å koble seg til nettet. Det var bare et admin-passord for selve router-innstillings-programmet. (Eller hva det nå heter.)

Endelig fikk jeg endret til det ønskede passordet, Poden kom på nett med podden og alt var supert og flott og fint. Bortsett fra at hjernen min kokte og jeg var sur og irritert.

Jeg tror sånne IT-mennesker som lager bruksanvisninger er så lukket inne i sin egen boble der de tror at alle andre skjønner akkurat det som de gjør, og glemmer at vi vanlige dødelige faktisk er så idioter at vi trenger en steg-for-steg-forklaring på selv de enkleste ting.

Nå skal jeg gå og hvile min slitne hjerne, og jeg håper at jeg slipper å drømme om trådløse routere og forvirrende bruksanvisninger. Det holder med slike mareritt i våken tilstand, altså!

6 tanker på “Bruksanvisning er fint det, men…”

  1. Æ synes du e kjempe flink, jeg rinkte til selskapet jeg og gjor meg veldig blond, og superhyggelig, så de fiksa det til meg overnett🙂 Smisking er jeg veldig god på..

    Sove godt og en god og varm klem

  2. Hihi…God idè, Jojja!🙂

    Godt du fikk til til slutt da, kjære!
    Jeg blir galemattias når jeg plages….
    Neste gang tar du jojjas ide!🙂 hehe…

    Stooor KleM

  3. Hehe, det er en tanke til neste gang, ja. Men vet ikke helt hvor jeg skulle ha ringt egentlig, for dette handlet ikke om nettleverandøren. Nå er det i hvert fall fiksa og da håper jeg ikke det er nødvendig å gjøre noe mer der på de neste førti år.😉

    1. Åååååh, er det sånn det er! Ikke rart jeg sleit da, jeg er jo helt tett. Men hvorfor kunne de ikke skrive det i bruksanvisningen, da?!

      Cheeses!

  4. Flink du er da!

    Det er it-menneskene som er rare, ikke du, tvert imot er du smart nok til å skjønne greia til tross for knotete forklaringer og dårlig saksgang.

    Neste gang fikser sønnen din dette selv.
    🙂

Det er stengt for kommentarer.