Stjernestøv, diktatorer og totemdyr

For ikke så veldig lenge siden satt Tenåringen og jeg hos gode venner. Vi delte et nydelig måltid vi hadde kjøpt helt selv, deretter gikk samtalen slik de pleier å gå i godt selskap. I hvert fall i dette gode selskapet. (Jeg skal ikke påstå at det er slike samtaler vi har med alle, uten at det dermed sagt er dårlig selskap.)

Vi snakket om en rekke ting, en lett blanding av filosofi, religion, sosiologi, samfunnsøkonomi, samt «hva vil jeg bli når jeg blir stor»-type temaer. Tenåringen min vil ikke bli brannmann, politi eller noe annet guttedrømklisjeaktig. Derimot vil han bli diktator. Han påstår han vil bli en snill diktator som endelig skal gjennomføre kommunismen på en måte som er bra for alle, men det har de jo sagt alle sammen så jeg er egentlig ikke særlig betrygget. Dog har han lovet meg mye penger og et hus i syden, så jeg kan vel ikke klage. Det hadde likevel vært mye bedre om han bare kunne bli homo, i stedet for de diktatorgreiene, men det kommer visst ikke på tale. (Dette diktatorgenet lurer jeg på hvor kommer fra, jeg kan ikke huske å ha sett noe til det i familien vår før. Muligens er han en reinkarnasjon av en tidligere diktator, i så fall vil jeg gjerne fraskrive meg alt ansvar!)

Samtalen dreide etter hvert over til noe helt annet, heldigvis for det. Og mot slutten av kvelden var jeg ganske fornøyd. Ikke bare hadde jeg kommet fram til at jeg har en sjel, men også hva som skjer med meg når jeg dør. Da skal jeg nemlig bli til en stjerne. Ikke en hel stjerne, så stor er jeg jo ikke, men til en liten bit av en. Det blir fint!

Bildet er lånt herfra: http://raybes.com/astronomy/planets-night-sky-using-nasa-tools

Det skulle man tro var en fin avslutning på det hele, men det stopper ikke her! Dagen etter satt jeg her og sørfet på etsy.com, for å finne noen julegaveideer, og da plutselig fant jeg ut at NÅ VET JEG HVA TOTEMDYRET MITT ER! Det har jeg nemlig lurt på i mange år, uten å finne ut av det. Men nå sto det så klart for meg, helt uten tvil. Totemdyret mitt er ugle. Nemlig! Ugler er fine og kloke, det vet alle som har lest Ole Brumm eller Harry Potter.

Dette har jammen meg vært noen sjeldent produktive dager, synes jeg. Ikke rart sola skinner i dag!

Bildet er lånt fra http://www.owl-pictures.com/northern_saw_whet_owl.html

10 tanker på “Stjernestøv, diktatorer og totemdyr”

  1. Moret meg kostelig med blogginnlegget ditt.🙂 Humret og lo litt, og følte nesten jeg satt rundt bordet selv. Ha en fin-fin kveld Lothiane!

    1. Hei Løvemamma, så koselig med besøk av deg!😀 Takk for kommentar og med-humring, det er godt du tar det sånn.😀 En riktig fin kveld til deg og!

  2. Hehe. Fornøyelig innlegg. Jeg humrer også med tanke på diktatorplanen. Du kunne kanskje minne han på at det er litt dårlige tider for diktatorer, men for all del, en snill en kunne nok utrettet mye :J

    Det er i alle fall mye god terapi i godt selskap og selvkjøpt mat! Uten tvil. Jeg har også hatt en slik opplevelse, og det er MYE mer verdt som trøst og glede enn hvilken som helst legetime. Det er gull! Ekstra fint med de ekstra gode samtalene!
    Ønsker deg og tenåringen en fine dager og nye diskusjoner. Han er en tankefull ung mann som har gjort seg sine refleksjoner. Det skal man ikke kimse av.
    Klem

    1. Hei Tingelingelin!🙂

      Det er uomtvistelig mye god terapi i gode venner man kan prate med om alt, det gir meg så utrolig mye. Tror jeg hadde tørna for lengst om jeg ikke hadde det.

      Tenåringen min tenker en hel del og det er fint! Får håpe han fortsetter sånn, men kanskje diktatorplanene havner på hylla etter hvert? Jeg satser på det.😉

  3. men hva er et totemdyr? kan jeg også få et?
    ugler er fine. jeg så et naturprogram på sv1, der viste de noen hvite sjeldne ugler som bor langt oppe på fjellet. jeg fikk tårer i øynene.

    1. Totemdyr er vel egentlig noe de bruker innenfor New Age og sjamanisme, men jeg er ikke så inni sånt altså! Siden du spurte måtte jeg ut og google litt og da fant jeg en side der man kan finne sitt totemdyr:
      http://www.poweranimalsunleashed.com/creek.htm

      Jeg vet ikke om jeg ville tatt det helt seriøst. Hvis du skal finne et totemdyr må du heller kjenne inni deg.. er det et dyr som du føler deg knyttet til, et dyr du f.eks. samler på (figurer, t-skjorter etc etc)?

      Tidligere var jeg veldig opptatt av ulver. Det har bare gått over, uten at jeg vet helt hvorfor. Og så plutselig dukket uglen opp.🙂

      Når jeg søkte på «animal totem owl» fikk jeg blant annet opp en side som kunne fortelle meg følgende:

      The owl is the symbol of the feminine, the moon and the night.
      The owl is the bird of magic and darkness, of prophecy and wisdom.

      The owl is associated with Athena.

      An owl totem gives you the power to extract secrets.
      Meditate on the owl and things will be revealed.
      Listen to its voice inside of you.

      You will hear not what is being said by others, but what is hidden.
      You can detect subtleties of voice that others cannot.
      People cannot deceive a person who has an owl totem.

      Owl people can see into the darkness of others souls.
      Most owl people are clairvoyant because of this ability.
      It can be very scary at times.
      Learn to trust your instincts about people.
      Let your owl totem guide you.

      Du verden..!😉

  4. Jammen bra han ikke lar seg styre av hva du syns🙂 Heldigvis (!) er han ung og vil nok skifte meninger mange ganger til underveis. Men en artig diskusjon, da!
    Er det ikke rart, når det dukker opp ting og tanker hos avkommet du ikke kjenner igjen i det hele tatt?
    God ugle-helg, Lothiane!

    1. Hei Trude!
      Joda, Tenåringen min har sine egne meninger han.😉 Og godt er det. For det meste er det jo moro å følge med på alt han tenker på og planlegger.

      Det er igrunn fascinerende at man har vært med på å lage et helt nytt menneske som tenker og mener noe helt annet enn jeg selv gjør.🙂

Det er stengt for kommentarer.