ME, LP og kritikk

Første gang jeg så Live Landmark på TV, var i en debatt med Ellen Piro fra ME-foreningen. Piro fortalte at det var pasienter som hadde blitt alvorlig syke etter å ha deltatt på LP-kurs. Lives reaksjon: Hun himlet med øynene.

Fra da av greide jeg ikke å grave fram det minste sympati med henne. Når hun ikke eier evne til selvkritikk, ingen ydmykhet for at hun kan ta feil, da får jeg heller ingen respekt for henne og det hun driver med.

På TV2-nyhetene i går kveld, sendte de en reportasje med et mer kritisk blikk på Lightning Process enn det vi vanligvis ser i media. På Twitter etterpå, fikk journalist Thorstein Korsvold i TV2 kritikk fra Live Landmark, fordi han/de hadde valgt en annen vinkling på innslaget enn det Landmark selv ønsket. Det er interessant når det kommer fra en annen journalist, synes jeg! Det virker som hun ønsker å styre hvordan TV2 skal gjøre jobben sin.

Her er innslaget:

Landmark gikk også ut med kritikk av legen som uttaler seg i reportasjen.

Det er på tide at det kommer motbør mot LP, og det er virkelig på høy tid at helsemyndighetene i Norge tar en kritisk kikk på LP-virksomheten. Det er noe så ufattelig uetisk med mennesker som påstår at de kan gjøre alvorlig syke mennesker friske, når det ikke finnes forskning som underbygger påstanden. Hadde de enda gitt folk en «pengene igjen-garanti», men neida… den høye prisen på et 3-dagers kurs er nemlig det som skal til for å motivere folk til å bli friske. Tenk om legene hadde begynt med lignende påstander: «Du skal få antibiotika mot halsinfeksjonen din, men du må betale en månedslønn for den, ellers blir du ikke motivert nok til å bli frisk.»

Dersom det er motivasjon det står på, burde jeg vært frisk for lenge siden.

Overlege Vegard Bruun Wyller, løvetemmeren fra Rikshospitalet, virker også fornærmet, fordi han ikke føler seg rettferdig behandlet i Jørgen Jelstads bok «De bortgjemte». I et leserbrev i Dagbladet skriver han blant annet:

Men det kan virke som om Jelstad vil ha seg frabedt vår hjelp. Han unngår for eksempel å kommentere våre forskningsresultater som viser hvordan ME-pasienter har forstyrrelser i kontrollen av puls og blodtrykk. I stedet latterliggjør han vårt (og en rekke internasjonale fagfolks) syn på at sosiale, psykologiske og kulturelle forhold også kan bidra til utviklingen av ME. Dette er ikke kontroversielt – de fleste kroniske sykdommer skyldes faktisk et komplekst samvirke av biologi, psykologi og kultur. Med andre ord: vår forskning på puls og blodtrykk, bergensforskernes viktige oppdagelse av immunologisk behandling og andre forskeres funn knyttet til psykologiske behandlingsformer står ikke noe motsetningsforhold til hverandre. Men å påpeke dette – slik vi har gjort offentlig – mener visst Jelstad er tegn på dårlige holdninger. (…)

Derfor skal vi fortsette vår virksomhet, til tross for Jelstads uvørne retorikk og selektive sitatpraksis. Han er heldigvis ikke representativ for den pasientgruppen han mener å forsvare.

Hvor han har det fra at han er representativ for pasientgruppen, forstår ikke jeg. Jeg er med i et forum for mødre til ME-syke barn, vi er vel nærmere 70 personer der, og jeg har ikke sett en eneste der som har tro på Wyllers behandling og forskning. Nå kan det vel hende at han har mange flere med seg enn det, men jeg har sett svært lite støtte av hans teorier blant ME-pasienter på sosiale medier.

Mitt største problem med Wyller er at han virker kun interessert i ett symptom; utmattelse. Han har også uttalt at han ikke er så nøye med kriteriene, men gir ME-diagnose når han ikke finner annen grunn til utmattelse hos barn og unge. Jeg kan virkelig ikke fatte hvordan det er til hjelp for noen! Det gjør jo også at hans forskning blir helt uinteressant, fordi man ikke aner hva han egentlig forsker på.

Alt i alt er jeg fornøyd med fokuset i media, og da spesielt hos TV2, når det gjelder ME og hvordan pasienter har lidd i flere tiår uten hjelp eller forståelse. Jeg tror det må ha skjedd mer positivt de siste ukene nå, enn de siste 20 år tilsammen. Endelig!

6 tanker på “ME, LP og kritikk”

  1. Kanskje TV2 kan lage en ny poll: Hvem mener du er mest representativ for deg som ME-pasient? Løvemannen eller Jørgen Jelstad?

    Det er en «no-brainer» for min del og med den gullfiskhjernen min så sier ikke det så lite… 😀

    1. Haha, her sitter jeg og ler høyt! 😀 Tusen takk for en god skratt sånn på morrakvisten. Eh.. formiddagen. Eh.. jeg mener..

      Jeg vil gjerne ha den pollen ut på nett, skal love å stemme kun en gang!

Det er stengt for kommentarer.