Fem på gata

Det er egentlig merkelig at folk gidder å bruke tid og penger på å gå til legen. Spesielt merkelig at noen går videre til spesialister de må vente på i måneder og år, eller til private klinikker der de må betale tusenvis av kroner for å få helsehjelp.

Alt dette er helt unødvendig. De egentlige ekspertene har ikke hvite frakker, eller tiår med medisinsk utdanning. Ikke bruker de stetoskop, blodtrykksapparat eller annet teknisk utstyr heller. De trenger ikke ta blodprøver en gang. Likevel har de alle svarene.

Er det beinbrudd det er snakk om, vil du neppe få annet råd enn å ringe sykebilen – som jo er et greit hjelpemiddel i slike situasjoner. Det er når vi beveger oss over i de mer diffuse sykdomsområdene at De Allvitende får blod på tann og virkelig glimter til med drypp fra sin O’ så dype kunnskapsbrønn. «Migrene, sier du? Jo, nå skal du høre her… kusina til faren spiste brønnkarse dyrket i viet jord, og ble mirakuløst frisk. Det MÅ du prøve!»

Graver du litt i De Allvitendes egne livssituasjoner, er det mulig du vil finne ut at de ikke har helt kontroll på egne problemer, men andres problemer har alltid en særdeles enkel løsning. Knips, ferdig. Neste, takk!

Ofte finner du De Allvitende i din nære omgangskrets og familie. De har kjent deg lengst og har dermed hatt god tid til å stille diagnoser, finne årsaker og … selvsagt; løsninger. (Det fine her er at du har hatt omtrent like lang tid på å merke deg deres problemer, samt finne enkle løsninger for dem. Glem ikke det.)

De Allvitende finnes også i din mer perifere omgangskrets. Det kan være naboen din, som forteller deg om akupunktøren som kan kurere ALT. Eller moren til en i klassen til ungen din som ringer deg for å fortelle om kurset i England du burde ta, fordi det hjalp datteren til fetteren til kameraten til broren hans igjen. Og dessuten er det nok fordi guttungen din får for lite frisk luft at han er syk. Bare han kommer seg ut i skogen på tur, så blir alt så bra så. (At legens lab-tester viser at han har hatt en rekke infeksjoner er i denne sammenheng helt uinteressant. Ut på tur!)

Jeg har funnet ut at det er litt vanskeligere å si noe til vilt fremmede mennesker som har tatt seg bryet med å finne Spørsmålet om livet, universet og alt mulig – bare for meg. Skal jeg si tusen takk, eller skjelle dem ut, liksom?

If you can’t beat them, join them… Mitt forslag er derfor: Neste gang det feiler deg noe du ikke finner ut av på egenhånd… ta turen ut og spør 5 tilfeldige forbipasserende på gata. Jeg er sikker på du får god hjelp!

16 tanker på “Fem på gata”

  1. Dssverre får alle disse som insisterer på å gi råd alt for god hjelp fra ukebladene. Nå har yndlingsbladet mitt KK skrevet om Lightning Process. Og selvfølgelig har journalisten trukket inn ME, selv om damen de har intervjuet hadde blitt diagnostisert som utbrent av legene.

    Det er tungt å forklare folk at vi ikke alle har 15.000 eller mer å bruke på opplegg som det ikke finnes relevant forskning på. Jeg har iallefall ikke tro på at et LP-kurs gjør at migrene blir borte eller ME blir bedre, syns mange alternative teknikker fokuserer alt for mye på et ullent og lite definert «stress». Og hvordan leger kan gå god for metoder helt på siden av det de lærte under studiene, det skjønner ikke jeg.

    1. Nei, det er mye jeg ikke skjønner av dette, men kanskje det er fordi mange har et enormt ønske om at det skal finnes sånne super-mirakuløse løsninger som fikser alt som er vondt og vanskelig… for da slipper de å høre om det mer..? Eller de slipper å bli redde for at det skal ramme dem selv?

  2. -og det beste av alt : DU slipper å spørre selv også: de deler ut «gode råd» i hytt og pine og forbifarten i sine travle,viktige,samfunnsnyttige liv ii håp om å få flere juicy detaljer fra en (i deres herlige,selvopphevende,jeg-tråkker-på-andre-for-å-føle-meg-bedre-selv) miserabel status.
    * NO WAY- DREAM ON ! *

  3. Det skal jeg prøve neste gang jeg blir syk!

    Problemet er bare at alle ute på gata her er rablende gale; de trenger nok hjelp og råd selv!

  4. Det ser ut til at det er mange som har tro på quick fix og enkle løsninger. Dessuten ser det ut til at bare stressen legger seg er alt bra. Kan være riktig når sykdomsprosessen ikke har gått så langt, men ikke på sammensatte problemer. Det finns mange overfladiske råd.
    Godt det går å fleipe om det.🙂

  5. Godt sagt🙂 5 på gata-prinsippet skal testes🙂
    Glem bare ikke at det stort sett er i beste mening, de vil deg vel. Ellers hadde de ikke giddet å foreslå noe de mener kan hjelpe. Man må huske å være glad for at folk prøver å hjelpe, uansett hvor irriterende / provoserende det kan virke. Det er verre hvis folk bare heiser på skuldrene og driter i det. er det ikke? Mulig jeg tar feil. Mulig det er bedre å bli latt i fred. Jeg vet ikke…uansett føles alt litt mer ok hvis man tar med i betraktning at all mening og synsing, uansett hvor bort i natta den er, tross alt er fordi de vil forsøke å hjelpe.

  6. Hehe, det er flust med råd, ja! Men helt ærlig – har jeg ikke vært «der» selv? At jeg så gjerne vil dele dette geniale jeg har hørt om? Jo, jeg har nok det. Ingen ekstemvariant, men dog. Men etter at jeg selv ble syk og har prøvd det meste av galemattiasråd har jeg blitt mye mye mere bevisst på hva jeg sier til folk. Jeg skal aldri bli en Allviter! Lover🙂

Det er stengt for kommentarer.