En sommer er over

Neida!

Sommeren har så vidt begynt, men ferieturen er snart slutt. Den siste uken har jeg oppholdt meg i Sverige sammen med Tenåringen og familie.

Det beste med oppholdet har vært det fantastiske utvalget av spesialmat! Når man skal holde seg borte fra mat som inneholder egg, melk og gluten, blir utvalget ganske innsnevret. Alternative produkter finnes hjemme, men utvalget er dårlig og produktene sinnsykt dyre. Der vi har bodd, i en liten by som heter Falkenberg, hadde selv nærbutikken et stort utvalg – og prisene er omtrent halvparten av hjemme.

Vi har spist gode brød, kjeks med sjokolade, ja til og med kanelboller fant vi! Nam!

Lurer på om jeg skal flytte til söta bror… Det frister veldig! Burde finne et rolig sted og starte en ME-koloni. Noen som blir med?🙂

Men først skal vi fylle opp bilen med masse godsaker og komme oss hjem. Jeg gleder meg til å treffe igjen gode venner, sove i egen seng og koseprate med pippene.

13 tanker på “En sommer er over”

  1. Å- heldige du! Jeg skal begynne ferien min nå. Både gleder og gruer meg. Skal til USA og er spent på om kroppen tåler det. Og så er det maten da. Er gluten og laktoseintolerant…vet ikke hvordan det blir å få tak i mat der. Alt sukkeret gjør ikke migrenen eller smertene bedre heller… Det er å håpe på at de har litt grove ting innimellom… og at de har noen hvilebenker for slitne kropper. Men det skal jo bli litt godt med litt sol og varme i allefall:) God sommer og god bedring til deg!

    1. Sverige hores deilig ut, Lothiane! Helene, jeg bor i USA og det er veldig lett aa finne disse tingene her. En slektning har colaki og det er aldri noe problem her borte. De er vant til ting som coliaki og allergier men ogsaa vant med folk som spiser saann av andre grunner saa det gaar nok veldig greit!

      1. Godt å lese, Irene! Jeg skal til USA selv i september, og har begynt å sjekke litt. Fikk anbefalt flere butikker der jeg kan finne glutenfri mat, men om de også har melke- og eggefritt, vet jeg ikke. Satser på det går greit, det blir jo som å leve vegan, tror jeg?

    2. Lykke til på USA-turen, Helene! Håper det går bra alt sammen, det er jo lang vei dit. Skal dit selv om 3 mnd og gruer mest for den lange reisen… Jeg har begynt å sjekke litt dette med mat, siden jeg skal unngå gluten, melk og egg. Til middag går det sikkert fint, kan jo spise kjøtt/fisk og grønnsaker. Fikk tips via en Fb-side om at Greenlife, Earthfair og Publix er butikker jeg kan finne alternative produkter i… Men om disse finnes i hele landet, eller kun den byen jeg spurte om, vet jeg ikke.

      Det beste med USA er at folk stort sett kjører dit de skal. Jeg greier ikke storbyferier der man skal tråkke rundt… var nettopp i Gøteborg og slet der. Det blir som oftest en del taxi på meg, men i USA skal vi leie bil og satser på det blir lite gåing.😀

      Krysser fingre for at turen din blir fantastisk, Helene! ♥ Fortell gjerne etterpå, jeg tar gjerne imot tips og råd.🙂

      God sommer!

  2. Det høres strålende ut. Gleder meg til Harry-tur i neste uke – da skal fryser og skap fylles opp kyllingfileter, bacon, gluten- og melkefrie varer ++….🙂
    Fortsatt god sommer!

    1. Håper du finner det du ønsker, Løvemamma! Vi stoppet på Nordby på vei hjem, men jeg ble så skuffet. Mye dårligere utvalg på Nordby-mat (men har hørt at den andre matbutikken der (Maximat) er best på allergimat… så jeg får teste dem neste gang), og dessuten var de mye dyrere der enn i Falkenberg. Dårlig gjort, synes jeg!

      God sommer, og lykke til med harry-handlingen!🙂

  3. Ja, hvorfor er de kommet så mye lenger «der borte»? Jeg sliter også med å finne gode produkter i samme kategori som deg. Blir ganske lei etterhvert. Så et innslag på TV for en stund siden ( i fht diabetikere tro?) hvor det ble nevnt at å spise for mye glutenfritt kan føre til økt volum rundt magen – det inneholder masse karbohydrater. Ahhh, tenkte jeg da; derfor! Godt det ikke er veldig aktuelt med bikini…🙂

    1. Det er utrolig dårlig at de ikke har bedre utvalg her i landet (og til mer overkommelige priser).

      Det med glutenfritt brød er sikkert riktig.. jeg skal jo helst ikke ha så mye karbohydrater, men merker at jeg spiser mer av det nå etter jeg måtte fjerne egg og melk. Det har gått greit så langt, men jeg tør ikke spise så mange skivene per dag. Har fått beskjed om at middagsmat er det beste for meg å spise… helst til de fleste måltider. Godt, men dyrt i lengden.😉

  4. Det er veldig moderne å flytte til Sverige. Pappa skal også. Det er jo så god plass der borte nå som alle svenskene har flyttet hit. Vi er i ferd med å bytte plass. Og hvorfor ikke.

    1. Haha, ja det er sant – blir jo kjempegod plass når så mange flytter hit! Bytte plass høres helt fint ut, synes jeg. Det er jo greit med litt variasjon og nye impulser. Jess, åff we go🙂

  5. Vi handler ofte i Sverige. Interessant at det var enda billigere i Falkenberg enn Nordby. Jeg som trodde det var billigst. Neste gang skal vi helt til Karlstad siden vi skal ha bilen på service der. (det er også mye billigere) Der har de det største utvalget JEG har sett av allergimat. (det var på et kjøpesenter rett utenfor Karlstad, husker ikke hva det heter)
    USA tror jeg ikke blir noe problem for dere. Der er det blitt in å spise glutenfritt selv om man ikke er allergisk. Kanskje det er noen raw-food-restauranter dere kan gå på? Der er maten uten gluten, melk, sukker og egg.🙂

Det er stengt for kommentarer.