Verktøy for ME-syke

Stonebird har laget noen ganske enkle verktøy for ME-syke, slik at man lett kan lage en symptomliste. De har også laget et «symptomkart«, der man kan klikke og dra forskjellige bilder som representerer ulike typer smerter og plager, over på en menneskefigur.

Kanskje mest aktuelt for den som er under utredning, men jeg tenker begge deler også kan tas med til fastlegen for å gi en nærmere oversikt over hvor mye symptomer man faktisk har.

Begge disse verktøyene er på engelsk, og spesielt på listen over alle symptomene er det ting jeg ikke er helt sikker på betydningen av. Likevel tenker jeg dette er et greit utgangspunkt å klikke inn de symptomene man finner (og forstår) i listen, så kan man føre til selv de symptomene man ikke finner.

6 tanker på “Verktøy for ME-syke”

  1. Snedig! Det er jo ganske nyttig å ha, for mange ganger så glemmer man jo rett og slett å liste opp et symptom eller fem som legen kanskje burde ha hørt om…

    1. Ja, ikke sant! Absolutt ikke dumt å ha en slik liste med seg, selv om det kanskje kan virke litt sprøtt… Jeg har jo ikke alle disse symptomene hele tiden hver dag, noen kommer og går.

  2. Eeh, den ble litt komplisert – lurer på om det holder med: Jeg er syk! Har vondt overalt og har rare symptomer over alt. Neppe… Lister er nødvendig, ja.

    1. Hehe, skulle ønske det holdt å si det, ja! Men det er vel noe med at de enkelte symptomene sett i sammenheng med hverandre, kan si noe… kanskje… forhåpentligvis. Egentlig har jeg aldri følt at noen leger har vært interessert i symptomene mine, annet enn da jeg ble utredet for ME, så jeg er neimen ikke sikker. Nuvel – det er jo greit med en oversikt den dagen man møter en lege som er interessert.🙂

Det er stengt for kommentarer.