Love & other drugs (stort sett sex)

Jeg har sett film igjen. Etter å ha avverget utallige apokalypser sammen med Buffy, var det på tide med noe.helt.annet. Og det fikk jeg med denne filmen.

Jake Gyllenhaal (Donnie Darko, Jarhead, Prince of Persia) spiller Jamie Randall, en skikkelig sjarmerende drittsekk, en sånn som får enhver kvinne til køys bare han smiler og tøyser litt med dem. Han kommer inn i den mest skitne bransjen som finnes, i hvert fall hvis man skal dømme etter det vi ser i filmen: Han blir salgsmann for et legemiddelfirma.

Gjennom jobben treffer han Maggie Murdoch (spilt av vakre Anne Hathaway), en ung kvinne diagnostisert med Parkinsons sykdom. De innleder et forhold basert på vilter sex hvor som helst og når som helst. Mye sex. Følelser har ikke plass i forholdet, og når de dukker opp (for det gjør de selvfølgelig) vil ikke Maggie mer. Hun har ingen tro på at noen mann vil være hos henne, med tanke på den alvorlige sykdommen hun har. Og nettopp denne biten av historien gjorde at filmen traff meg, på tross av alt det overfladiske tøyset som filmen jo er fylt av.

Hathaway sier i et intervju at hun trente hardt før sexscenene, for å ta seg best mulig ut naken (det greier hun fint), men samtidig må damen ha satt seg ganske godt inn i hva det gjør med et menneske å få en alvorlig sykdom. Maggie har bygd en høy og sterk mur rundt seg, for å stenge av for smerten hun er sikker på at hun vil kjenne om hun lar noen komme for nær. Redselen for avvisning, frykten for å bli avhengig av noen, det å vite at hun vil være den som trenger en annen mest om hun går inn i et ordentlig forhold.

Jeg skulle ønske filmen hadde fokusert litt mer på det Maggie Murdoch og det hun lever med, men stort sett består filmen av humor og sex. Den reddes av de to hovedpersonene, som jeg synes er svært så sjarmerende begge to. Jeg likte filmen, på tross av den viser et ganske klisjeaktig bilde av «bare du er pen og sexy nok, så får du en partner uansett». Dette er en feelgood-film.

Link til filmens trailer

Tilfeldigheter gjorde at jeg like etter å ha sett filmen, gikk inn på nrk.no sine sider og fant en sak om Tim Andrews (59), som fikk Parkinson i 2005. Han har siden stilt opp som fotomodell for en rekke fotografer, der han gir sykdommen et ansikt (og en kropp som er mer troverdig enn dem vi ser på film). Det er ganske sterke bilder, og spesielt videoen som ligger nederst i artikkelen gjorde inntrykk på meg.

3 tanker på “Love & other drugs (stort sett sex)”

  1. Humor og sex er jo greit tidsfordriv😉

    Sett filmen, jeg og. En typisk jentefilm, bare litt mer sex enn vanlig, konkluderte min samboer.

Det er stengt for kommentarer.