Advarsel; detox pågår!

Jeg tror ikke jeg er sunn for verden, akkurat nå.

Verden er i hvert fall ikke sunn for meg. Jeg er fylt av et hat og sinne mot alt som trenger seg på. Musikkorps for eksempel. Hvorfor pokker MÅ de drive og spille utenfor her nå? Kan vi ikke bare kutte ut hele 17. mai og late som det er en helt vanlig dag? Folk blir jo helt gærne når det skal være en fri- og festdag. Tripsandtics og jeg var på en liten handlerunde tidligere i dag, og da var det kø gjennom hele parkeringshuset til nærsenteret vårt. Det parkeringshuset er i utgangspunktet ganske klaustrofobisk, så det hjalp ikke akkurat med alle tullingene som kranglet om parkeringsplasser og forsøkte presse sine forvokste SUV’er inn på de smale plassene de fant.

Årsaken til mitt gretne jeg, er nok en gang en diettomlegging. Forrige gang ble jeg sulten og sur. Det samme gjentar seg nå, men jeg føler at det må være noe mer. Kanskje jeg rett og slett gjennomgår en detox; avgiftning av kroppen? Jeg er skrekkelig irritabel, kroppen er misfornøyd og klager, hjernen virker ikke og jeg er sulten HELE tiden.

Fra forrige gang lærte jeg av Løven at det er lurt med grønnsakspuré/-suppe, og nå har jeg heldigvis fått laget meg det. Det hjelper litt, men irritabiliteten sitter igjen som en kløe i kroppen.

Jeg har ikke skrevet noe særlig om det i bloggen før, men det siste halvannet året har Tenåringen min også vært syk. Han er under utredning med mistanke om ME, og det er ganske trasig. Heldigvis har jeg en veldig snill pappa, som har penger til å hjelpe – så nå er vi begge under utredning på Lillestrøm Helseklinikk. Der har vi tatt en rekke blodprøver, for å lete etter infeksjoner, mangler og matintoleranser.

Foreløpig har vi fått svar på en del, og det viser seg at vi begge to er intolerante mot egg, melk og gluten. Blant annet. Det er (mye) mer, men disse var verst. I tillegg skal vi helst leve lavkarbo, fordi bukspyttkjertlene våre ikke jobber som de skal – det er visst den som gjør at kroppen spalter stivelse/sukker.

Lavkarbo er null og niks og et superenkelt kakestykke i forhold til å kutte ut egg og melk i tillegg til gluten!

Dyrt er det og. Brødet koster over 50-lappen, men det kan jeg uansett ikke leve på så det får Tenåringen ha for seg selv. Stivelse går bare ikke godt sammen med kroppen min, det må jeg bare innse.

Vi får satse på å leve mest mulig rent; grønnsaker, bønner, linser og kjøtt/fisk. (Egentlig tåler jeg ikke kjøtt heller, men jeg greier ikke ta den biten akkurat nå.)

Det skal nok gå dette også, jeg har jo klart det før. Jeg vet at det blir en vond overgang, den er jeg midt oppi nå. Forhåpentligvis vil den nye dietten hjelpe oss til å få det mye bedre, i så fall er det selvfølgelig verdt det!

18 tanker på “Advarsel; detox pågår!”

  1. Nå blir jeg bare sånn *HULK* fordi dere er så søte og snille mot meg, og jeg er bare kjempesur og grinete. Snillingene! *klemme masse tilbake*

  2. En STOOOOR klem fra lillesøster. Får håpe du finner oppskrifter som er midt i blinken for dere og letter hverdagen.

  3. Diettomlegging er noe dritt ja! Jeg var nok ikke så lett å ha med å gjøre de første ukene etter at jeg kuttet gluten, melk og gjær fra kostholdet mitt:S Men som du skriver er det jo bare en overgang man må gjennom. Og siden du har greid det før er det jo ikke tvil om at du greier det igjen;) Lykke til!

  4. Jo takk, jeg kjenner den – jeg har aldri vært så sint som i vinter! Men nå har jeg fått gluco + tabletter, og de hjelper i hvert fall på «ulvehungeren» hos meg, dessuten holder de blodsukkeret jevnere. Verd å spørre på LHK, kanskje?

  5. Kjempeflink er du! Og skjønner både sinne og irritasjonen din.
    Jeg var gudskjelov drittlei pizza, brød osv da jeg startet uten mel og melk, så slapp nok unna følelsen av å straffe meg selv. Men i tillegg uten karbo… uææææ, skjønner du kikker da altså!!
    Har forresten startet så vidt uten egg i tillegg, så får man se🙂

    Masse lykke til kjære kusine.. jeg vet du nesten stikker fingeren i halsen av vemmelse nå, men må bare slenge med ; det blir til slutt en vane du ikke tenker så mye på altså :O

  6. Hei!
    Kom over bloggen din, da jeg søkte opp Undulat jeg🙂 Fin blogg du har, og mye morsomt å lese🙂
    Får undulat i hus for første gang om 2 dager, og gleder meg veldig🙂

    Hvis du har tid; Kan du komme med noen tips til hva jeg trenger i buret? Bortsett fra mat og vann da.. Det nautet i dyrebutikken var veldig lite hjelpsom…;)

    Klem fra en tobecome undulateier🙂

    1. Heisan!
      Har sendt deg en epost med litt tips, håper det kan være litt til hjelp. Lykke til – det blir nok kjempekoselig dette her! Håper å få lese litt om hvordan det går.🙂

      Og ja, du har helt rett i at dyrebutikkene ikke alltid har så mange gode råd å komme med. Det var først da jeg fant http://www.undulatprat.no at jeg fikk løst opp i enkelte feil jeg hadde gjort.

      Lykke til!😀

  7. Uff! Trist å «høre» at sønnen også er under utredning for M.E, men han er heldig som har en mor som vet hvordan det er og ikke en som tror han gjør deg til.(om det er noen trøst)
    Jeg har 2 sønner som går på diett uten melk, gluten (og minstemann- uten sukker) og det er en utfordring, det tar tid å sette seg inn i, men det blir en vane tilslutt, det er sant.🙂
    Det er maaaaange flinke bloggere som er der ute, du vet sikkert om mange av dem, som også har forstått at M.E og feil kost henger sammen i mange tilfeller, og de er virkelig flinke til å legge ut mange gode og fristende oppskrifter.
    Lykke til, du klarer dette, det vet jeg.
    Jeg tror du er sta nok til det.🙂

  8. Åh, jeg skjønner godt at dette er tøft jah! Men jeg er sikker på at du greier det, for du er veldig FLINK og har stå-på-vilje til 1000!!
    – og når du merker at formen blir bedre, så er det jo absolutt verdt det, så hold den tanken!
    LYKKE TIL og stooor KLEM<3

  9. Huffda! Der der høres litt ut som da en bekjent hadde en eller annen merkelig magesyke, og påsto at legen sa han kunne spise hva han ville, bortsett fra mat!

    Håper du blir bedre av det i det minste; det har du iallefall fortjent etter alt du har vært gjennom.

  10. Javisst, kostomleggingen er kjempetøff. Det tar tid for kropp og sinn og venne seg til annen mat – og ikke minst savnet av alt man før kunne spise. Trøst deg med at det blir bedre etterhvert. Håper du raskt merker små resultater, så blir det lettere å holde på motivasjonen.

  11. Oi då😮
    Kan desverre ikke hjelpe med praktiske råd, men ønsker lykke til og håper ting «går seg til» snart. Fort! Il, lyn, ekspress!

Det er stengt for kommentarer.