Du har vel hørt om Chickamauga?!

For noen år siden lånte sønnen min en bokserie på biblioteket. «Den lange reisen», av Torill Thorstad Hauger, tar for seg den norske utvandringen til Amerika og følger hovedpersonen når han verver seg i 15th Wisconsin Volunteer Infantry for å delta i krigen mellom Nord- og Sørstatene.

Etter dette har sønnen min vært levende opptatt av den amerikanske borgerkrigen, han har flere bøker om den – og er spesielt opptatt av skjebnen til de norske soldatene som var med. Og dem var den en del av, faktisk flere tusen. Mange av dem døde, enten i krigen, eller i fangenskap. Spesielt fikk mange nordstatssoldater en svært ublid skjebne i fangeleieren Andersonville (Camp Sumter). Jeg har sett bilder av soldater som overlevde oppholdet, og de er like ille som de vi har sett etter andre verdenskrig da fangene i konsentrasjonsleire ble frigitt. Det forundrer meg stadig hvor mye jævelskap mennesker er i stand til å utføre mot hverandre.

12. april i år er det 150 år siden den amerikanske borgerkrigen startet. I år er også sønnen min konfirmant. Gaven fra meg blir en tur til Georgia, der vi blant annet skal være med på reenactment av noen store slag, samt besøke Andersonville, fangeleiren som er gjort om til museum og minnesmerke.

Selv er jeg ingen «civil war buff», som de borgerkrigsinteresserte blir kalt «over there». (Det er overraskende mange av dem!) Likevel må jeg si jeg blir mer og mer fascinert, både av historien som jeg stadig får innblikk i via min sønn, og av alle disse historie- og krigsinteresserte som leker soldater hvert år.

Jeg ser fram til å reise dit og få oppleve alt sammen, og spesielt mye gleder jeg meg fordi jeg skal få oppleve det sammen med verdens flotteste 15-åring! Og tenk så kult det blir etterpå å kunne si at jeg har vært i Chickamauga… der tror jeg ikke det er så mange som har vært.

Dagbladet har i dag en artikkel om de mange nordmennene som kjempet i borgerkrigen.

6 tanker på “Du har vel hørt om Chickamauga?!”

    1. Hehe, det dyret har jeg ikke hørt om.😛
      Er visst et indiansk navn… men nå er jeg ikke helt sikker på om jeg husker riktig. Mener sønnen min fortalte at det betyr ‘De dødes elv’. Ganske dramatisk i så fall.

  1. Nei, det har jeg ikke. Men vil allikevel stikke innom å gi deg en klem
    *klem, klem* ♥😀

Det er stengt for kommentarer.