Ånei, MUPS’ene har rett! Løven har skylda.

Jeg har lenge lytta til de ME-militante som har høvlet ned alle spesialister som har navn som begynner på «W». Ja, jeg har sågar støttet dem aktivt og vært del av ME-militsen som har plaget folk på blogger, Facebook og Twitter i så lang tid nå. Imidlertid har jeg tatt feil. Vi har alle tatt feil. MUPS‘ene har rett, det var en løve som startet det hele.

Hentet fra «Kronisk Utmattelses-syndrom hos barn og ungdommer» (s. 12) av Vegard Bruun Wyller.

Nå lurer sikkert noen på hvordan jeg har kommet fram til min nyervervede sannhet? Jo, jeg lette gjennom gamle bilder fra før-digital tid, og plutselig fant jeg dette bildet:

For at det ikke skal være tvil; dette bildet viser undertegnede som circa 12-13-åring, på besøk i dyrepark der man brått kunne klappe en lys, levende løve. Den lille jenta til venstre viser ingen frykt overhode, jeg derimot (langt rekel til høyre) klapper litt mer forsiktig. (Jeg har alltid vært litt skeptisk av meg.)

Det bør også nevnes at dette ikke er det eneste dyre-traumet jeg har vært utsatt for. I en ukjent dyrepark i Danmark (tror jeg), ble jeg utsatt for offentlig ydmykende erting av en vaskeekte gorilla (!), samt blitt tisset på av en irritabel tiger.

Om ikke det skulle være nok, at jeg selv har utsatt meg for nærkontakt med skummelt kattedyr og fornedrende adferd fra andre ville dyr, kan jeg også røpe at jeg er i familie med en rekke «løver». Jeg er faktisk halvt «løve» selv. I en årrekke har jeg forsøkt å løpe fra denne nå så opplagte sannheten: Dette er hvorfor jeg er syk!

Ytterligere bevis for dette: Min kjære kusine, Løven er inne, er også syk!

Så, det er på tide dere andre som er syke, går i dere selv og henter fram fra underbevisstheten alle mulige årsaker til at deres sympatikus fortsetter å stresse. Du besøkte kanskje Løveparken som liten? Har du sett «Løvenes konge» gang på gang? Kanskje du er født i stjernetegnet «Løven»?

Tenk nøye etter, for det er først når du vet sannheten at du kan begynne å jobbe med dette – og endelig bli frisk!

 

 

36 tanker på “Ånei, MUPS’ene har rett! Løven har skylda.”

  1. Det var så traumatisk at jeg ikke klarer å hentefrem bildene fra da jeg var i dyreparken. De er sveiset og blokkert inn i bevistheten min. Og dette skaper såklart en stressloop.

    Er kanskje derfor psykolog går under kategorien behandling? Kanskje jeg trenger proffesjonell hjelp for å hente frem minnene fra dyreparken? :0 At jeg ikke har tenkt på det før. Endelig skal jeg bli frisk.

  2. Hahahahaha!😀
    Må si jeg kjente svettekjertlene begynte å jobbe da jeg leste overskriften… Løven har skylda😉 *gulp!*

    Jepp, jeg var i løveparken som liten, husker faktisk at han som åpnet porten for bilen vår manglet to fingre. Ikke rart jeg har blitt syk, nei! Og jeg pleier jo sykdommen videre ved å kalle meg Løven…. hm, nå begynner alt å se klarere ut😉

    1. Hihi, unnskyld kjære Løven min, jeg kunne ikke dy meg for å lage overskriften slik, selv om jeg jo regnet med du kanskje fikk litt hetta sånn med en gang. (Jeg er jaggu slem!) Men du er jo helt uskyldig i dette, ingen av oss har visst bedre. Før nå.😉

  3. Ja, nå faller brikkene på plass! Familien besøkte nevnte Løvepark i Danmark da barna var må, dvs under skolealder. Det var jo litt traumatisk for den eldste av barna – h*n forlangte å sitte i midten bak i bilen for å utsette seg minst mulig for løvene da vi kjørte gjennom parken. Likevel må noe ha smittet. Løvevirus flyvende inn gjennom en så vidt åpen sprekk i vinduet? Hvem vet. Ikke rart h*n ble syk noen år senere. Og så har løveviruset smittet over på den yngste også. Nå skjønner jeg alt.🙂

    1. Se der ja, der har du svaret – nå blir det nok ordnings! (Bare noen kan finne ut hvordan løveviruset blir fjernet, men det holder kanskje med å vite at det er der, så forsvinner det?)

  4. Det er faktisk ikke så mange år siden jeg fant noen gamle bilder som skremte vannet av meg, men har aldri tenkt at det var det som gjor meg syk.. Hva skulle vi ha gjort uten deg Lothiane🙂

    1. Nei, si det altså.. her har et stort lys gått opp for meg og jeg MÅ jo bare dele dette med dere andre, i håp om at dere skal bli like opplyste.😉

      Du fant gamle skumle bilder du og, ja… dette må følges opp, altså!

    1. Katter kan sikkert være traumatiske for mange, jeg har selv opplevd å bli angrepet av katter med klørne ute – så her er det flere muligheter, ja! Og slanger.. guri malla, ikke rart du er syk!

  5. Åh nei!!! Jeg som har hatt en katt som het Løvepus i mange, mange år har sikkert fått ME og enda verre saker av det! Han pleide å se på meg med et sultent blikk når han ikke fikk tunfisken sin i tide, og jeg tror jeg kjenner det på meg nå, er definitivt litt stresset i sympatikusen min…

    1. Oj oj oj, både katt og Løvepus i ett – dette er skumle greier, Anna! Pass på sympatikusen din så godt du kan, jeg ønsker deg lykke til!😀

  6. Tenke seg til at et besøk i Kenya med påfølgende safari, og gjett……et titalls løver skulle gi meg ME 10 år senere. At jeg ikke skjønte det og holdt meg hjemme og innomhus allerede den gangen😉 Tenk alle farene som lurer, løver overalt for oss lettskremte og vettskremte ME-folk:) Skulle gjerne sett den mannen i løvens gap;) Fantastisk bra innlegg Lothiane!

    1. Jeg begynner å ane et mønster her, Aneth! Så skummelt altså, safari med løver… det er’kke hvem som helst som tåler sånt. Og i hvert fall ikke sånne sarte sjeler som vi jo er.😉

  7. Pussig dette, ja. Jeg har en tremenning som er født i Løvens tegn. Som barn var hun nesten alltid syk. Som voksen gjør hun det mye bedre; hun har sluttet å tro på astrologi.

    Selv er jeg født mellom to stjernetegn og har alltid vært skeptisk uansett, så jeg var praktisk talt aldri syk til jeg ble slått i hodet riktig hardt som voksen. Jeg er fremdeless skeptisk, men nå skjønner jeg at noen må ha angrepet meg med et løvevirus mens jeg var bevisstløs.
    Ergelig altså! Hvorfor ikke tigervirus? Stripete katter er så mye kulere!

    1. Kanskje du rett og slett har blitt smittet av din tremennings løvevirus, Marina? Ikke godt å si… men for sikkerhets skyld er det nok lurt å regne med du har fått det – og jobbe derfra. Wohoo, nå skal vi bli så bra, atte!

  8. hahahahaha, dette begynner å bli utrolig underholdene!😀

    Og tenk at noe jeg opplevde som spennende og gøy som barn,dvs. løveparken, egentlig viser seg å være en falsk følelse! Ikke godt å vite når man blir traumatisert altså!😉

  9. EUREKA….! Dette var en ut av kroppen opplevelse… !
    Jeg henger meg på med mitt personige vitnesbyrd :
    Som liten pike lot jeg meg til stadighet fascinere av et gamelt ungdomsbilde av min far. Bildet er tatt i Italia og viser en kjekk ungdom med en liten løveunge på armen.
    Like etter at bildet ble tatt, bet at den lille, søte løveungen min far i armen.
    Dette traumet har tydeligvis festet seg med full kraft i underbevisstheten min og senere ført til «uttalt sykdomsfremmende adferd», les : ME…! EUREKA !
    Saken for min del blir ikke bedre av at jeg også har spist løv(e)biff, potetløv(e) samt at jeg raket forholdsvis mye løv(e) i hagen hver høst før jeg ble syk.
    Det er jo ganske oppsiktsvekkende at flere med ME over her sier at de har spist løv(e)biff …(!) Er det bare jeg som ser et mønster her ??? Linken mellom inntak av løv(e)biff og ME synes jeg opplagt forsknings-mat for landets fremste eksperter. Det bør i nærmeste fremtid settes av midler til forskning på » løv(e)biff-sporet… ! Ønsker dere alle en «løvly» weekend🙂

    1. Ojda, Lilja… dette er sterkt! Det kan tyde på at faren din ble traumatisert av løver først og så har du arvet det fra ham. Og med stadig påfyll av løv(e)biffer og løv(e)raking… ja da kunne det vel strengt tatt ikke få et annet utfall enn dette.

      En løvly weekend til deg og!😀

  10. Oi,oi.. Og jeg som hadde et katteinnlegg for litt siden.. Jeg var til og med sammen med katten i jula, og jeg har utsatt maaaange for fare….. Neiognei…. Dette er ikke bra!

    Morsomt innlegg!😉
    Jeg må innrømme at jeg lurer litt på hva som egentlig skal til ja… Det er ikke noe av det jeg sier til legen som blir riktig?! Jeg har forsøkt meg på flere varianter og flere innfallsvinkler.

    Er jeg optimistisk når jeg er hos legen og sier at jeg har det fint og er fornøyd, – ja da skal jeg ta det med ro og huske trappetrinnene og ikke gå for raskt opp trappen.. ( akkurat som jeg går raskt opp noe som helst…)

    Og er jeg direkte og sier at jeg faktisk har litt lite energi å ta av – ja da sier han:
    – Du må ikke være så negativ, du kommer da i en negativ spiral som gjør at du ikke blir bedre… Oooog du må huske på å prøve å strekke deg litt lengre og prøve litt mer…

    Da har jeg ikke engang vært negativ, men sagt ganske enkelt at jeg har det bra, men at det fine er i litt for små porsjoner…

    Men han vet ikke om det med katten så klart.. Det har jeg tenkt å holde for meg selv…
    Ha en fin dag!!

    1. Hei Tingelingeling!😀
      Det virker noe håpløst med legen din… uansett hva du sier så skal han vri det til at det handler om at du må tenke positivt? Så da er det ikke lov å si fra at ting er dårlig, da..? Snodig, jeg trodde det var når ting var dårlig at man oppsøkte legen.

      Sikkert best du ikke sier noe om katten din – dette er skummelt nok som det er!!!😉

      Ønsker deg en flott helg!

  11. Må bare fortelle at jeg fikk innvilget et hjemmebesøk av fastlegen for en tid tilbake. Hun gikk rett i fella og klappet og koste i massevis med katten min, som heter «lilleløven». Nå er det bare å vente….Hennes innsikt i ME har vært på stressloop og Ligthning nivå. Kanskje det skjer ting nå😉 Huff, stygge tanker fra meg. Smekk på poten for den.

    1. Hei Aneth!😀

      Denne legen din har nok ikke blitt opplyst om hvor farlig det er med sånne løvekatter. Du verden, dette blir bare mer og mer spennende. Ser jo fra kommentarfeltet her at det er mange med katter – jeg hadde selv katt da jeg var barn. Det er nok da grunnlaget ble lagt, ja… ingen tvil om det.

      Et aldri så lite LP-kurs nå, tenker jeg… så slipper vi bekymre oss mer over alle disse løvene.

  12. Jeg ler og jeg ler! Det er uten tvil et mønster her. Dette er vitenskap på høyt nivå!😀 Jeg hadde forresten en katt en gang jeg også, den så ut som en liten løve…. Og hva hvis man er in løøøv? Skumle greier!!

    1. Hei Diva! Du må ikke le, dette er alvor!!!😉

      Ikke sant det er et helt tydelig mønster her, rart ikke alle ser det, egentlig. Det er jo bare så opplagt når man først får vite om det.

      Oj oj, jeg har vært «in løøøv» mange ganger opp gjennom årene. Nei og nei, dette blir faktisk bare verre og verre!😀

Det er stengt for kommentarer.