Tiara i bystyret

Tiarapartiet har jammen gjort stor suksess i sin relativt korte levetid! I november 2010 hadde vi gleden av å krone tre æresmedlemmer – og i kveld ble partiet representert for aller første gang… i bystyret i Oslo. Jepp, du leste riktig!

På Twitter følger jeg Morten Elster, en representant for partiet Rødt. For ganske lenge siden fleipet jeg med at han burde ha på seg tiara på bystyremøte, og i dag gjorde han det virkelig. TiramT og Morten Elster varslet meg tirsdag om den kommende happeningen, så i dag benket jeg meg til foran pc’en for å følge andre del av bystyremøtet live på web-tv. (Opptak her – klikk på sak 37.)  Elster skriver selv at det var ment som en fleip – men ordfører Fabian Stang så det ikke på den måten. Tvert imot syntes han det var en hån «å bruke diadem» på bystyrets talerstol og han forlot til og med ordførerpodiet i protest mens Elster fremførte sitt innlegg iført en glitrende, flott tiara!

Ordføreren protesterer mot Elsters tiarabruk.
En gladsak som burde feires, mente Morten Elster og iførte seg tiara.

Tsk tsk, Stang. Kommer ikke De fra et møblert hjem, da? Jeg trodde tiara var helt vanlig i Deres kretser? Jeg synes De skal se mer positivt på det, jeg satt faktisk og fulgte med på bystyrets debatt i timesvis – og det har aldri skjedd før. Tenk det – og bare på grunn av en tiara!

Ytringsfriheten er kanskje ikke direkte truet av dette, men jeg synes det er trist det ikke er plass til litt humor i bystyret. Representantenes valg av hodeplagg betyr vel lite, så lenge de diskuterer sakene på en skikkelig måte?!

Ytringsfrihet & tiarapower

Litt historikk
Tiarapartiet ble stiftet i stua mi, den 14. september 2009 – på selveste valgdagen! Jeg var selvsagt ikke helt alene om dette – Trips & Tics var medstifter, og sammen gikk vi til stemmelokalet der jeg skulle gjøre min borgerplikt, slik seg hør og bør. Denne gangen altså iført tiara.

Det skal sies at vi fikk noen rare blikk, dessuten måtte vi be pent om lov til at Trips tok bilder av seansen. (Det var i orden så lenge vi ikke tok bilder av hva jeg stemte på, så vidt jeg husker.)

Valgets kvaler. Hva skal man stemme på når Tiarapartiet ikke er med?
Her har jeg bestemt meg!

En Facebookgruppe ble dannet og flere kom med. I dag har vi vokst til hele 38 medlemmer! Politikken vår er ganske enkel; Vi er veldig opptatt av krig og fred og politikk og kjærlighet og sånn.

Imidlertid handler det også om empowerment, om å klamre seg til tiaraen for å finne håp og glede når man går på en smell, om å kunne glitre litt i hverdagen – for en tiara kan brukes i alle anledninger. Tenk hvor fint husarbeidet går med en tiara på, bare prøv så skal du se.

Så – grip tiaraen, folkens! Det skaper smil og latter, og får selv sånne som meg til å følge et bystyremøte. ♥

24 tanker på “Tiara i bystyret”

  1. Heh!Tiara hindrer vel ikke ytringsfriheten. Man kan kan kanskje heller si at ytringsfriheten fremmes ved at såvisst har rettigheten til å gå med tiara om man vil!

    1. Det siste der er nok Elsters poeng også.😀

      Jeg synes det var tåpelig av ordføreren å bruke stillingen sin til å protestere mot noe så harmløst som bruk av tiara.

      Lurer forresten på hvordan han hadde reagert om det var en kvinnelig representant som hadde tiara på.

  2. Jeg synes dette var et ganske fint tilskudd til de vanlige hodeplaggene man ser. Man burde lage en «best hodeplagg» konkurranse i bystyret, og vinneren stikker av med 1.000.000,- som de kan legge i det de brenner for å forbedre i sin bydel.

    Jeg vil også være med i Tiarapartiet!❤

    1. Hei Janne!
      Så utrolig kreativt og flott forslag du kommmer med her – det er så man skulle håpe bystyret og ordføreren leser og tar det til seg!

      Du skal få være med, men Tiarapartiet holder på å flytte inn i nye lokaler og vi sliter litt med den biten. Gruppa har vært en halvprivat greie, så vi må fjerne litt bilder etc.
      🙂

  3. Næmmen så morsomt! Fantastisk innlegg Lothiane!!
    Har jo fått med meg tiarastuntet deres tidligere, og syns ideen med tiarapartiet er genialt!
    Jeg har snakket om tiara’n min mange år, og ble kjempeglad for at jeg ikke er alene om tiara-drøm/virkelighet og nå oppdager tiarapartiet! Jeg melder meg inn i dag!!!
    Ellers så tror jeg kanskje Fabian Stang skjønner poenget, bare han får litt tid på seg.. Han er jo en alvorlig mann, og kanskje han bare trenger en forklaring… Menneskene kan jo være så merkelige på hvordan de oppfatter ting. Han har helt sikkert fått masse pussig oppmerksomhet rundt sin mor Divaen.
    Men han var litt ekstra ømskinnet denne dagen da, det skal jeg være enig i..Han har jo selv forsøkt seg på en del «muntre» episoder med vekslende hell.
    Samtidig som at jeg i rettferdighetens lys på et vis forstår at tiarastuntet kan oppfattes litt ulikt. Uansett, dette var dagens lyspunkt!

    Jeg støtter «tiara til folket» !! Melder meg inn sporenstreks!
    Ha en fin dag!!

    p.s. litt stigmatiserende å legge den til som trydeoutfit sikkert?? Eller kanskje ikke. Burde den vært med i innrulleringen i NAV… ??
    Dårlig idé egentlig…Jeg ser det. Men jeg leter desperat etter noe de kunne gitt ut som frynsegode, – for å heve statusen og verdigheten.

    1. så flott du likte også! Kjempefint å møte flere tiara-entusiaster – og jeg er glad du ønsker bli medlem av Tiarapartiet du og!😀

      (Vi er i ferd med å rydde litt på gruppa, så det kan ta litt tid før den åpnes.)

      Jeg holdt faktisk på å merke posten med «Dagens trygdeoutfit», men kom på at det jo ikke ville stemme i forhold til Morten Elster.

      Tiara er for alle – også som tilbehør til trygdeoutfit!😀

  4. Så UTROLIG morsomt!!!!!!😀😀 Dette må ha vært stort for deg😀
    Mannen ville også se, og vi satt å måpte og lo om hverandre. Tenk å bli så snurt for noe som bare lyser opp en ellers (utrolig) kjedelig dag! Hadde det vært meg som skulle sittet hele dagen og hørt på alle disse utrolig kjedelige innleggene, hvor alle bare gjentok hverandre til det kjedsommelige – vel, da hadde jeg både blitt glad for endelig å høre litt latter fra salen, og for å se denne fargerike mannen som hadde på seg tiara som om det var noe han brukte hver dag med selvfølge hahahahahahahaha🙂

    1. Så kult du og mannen så det og reagerte som dere gjorde!😀
      Jeg er så enig… det må være ufattelig kjedelig å sitte i bystyret. Jeg så på mesteparten av del to, dvs noen timer, og fikk skikkelig hodepine etter hvert.😉

      Elster så virkelig ut som tiara er en selvfølge, ja!!! Hahaha, skikkelig flott med hodet høyt hevet. Man bærer selvsagt sin tiara med stolthet.😀

Det er stengt for kommentarer.