Alt var mye bedre under krigen…

Noen ganger ønsker jeg Norge blir rammet av noe fryktelig som får røsket folk ut av det motbydelige materielle fokuset som virker som styrer landet. En hungersnød, kanskje..? Eller et skikkelig børskrakk? (Innerst inne mener jeg det ikke, altså, det ville jo rammet meg like mye som andre, og det viser jo bare at jeg tar del i det samme motbydelige materielle fokuset… usj.)

I dag er jeg ganske irritabel, det er vel litt av årsaken til at jeg skriver som jeg gjør over her. Kroppen krangler og hangler, ting går i stykker på kjøkkenet, og i tillegg har hvem-det-nå-er-som-er-ansvarlig-for-snømåkingen-her-jeg-bor ikke giddi å måke helt fram til butikken. Når man kommer med 120 kilo elektrisk rullestol-scooter, og plutselig møter på store mengder løs snø… ja, da sitter man brått veldig fast. Det gjør meg helt rødglødende forbanna at de ikke greier å rydde veien skikkelig, spesielt i et boområde der det kryr av handikappede og gamle. Jeg fikk den hersens scooteren for å spare krefter, men det hjelper ikke stort når jeg må dytte den gjennom tung snø. (Ikke at jeg ikke er takknemlig for at jeg faktisk får et slikt hjelpemiddel, for det er jeg.)

Jeg kjenner folk som er verre stilt enn dette, altså. Noen er jo helt innesperret om vinteren, fordi det er så dårlig med snø- og isrydding. Og da kjenner jeg klisjeene kommer rasende inn i hjernen min. «Og de kaller dette Verdens Beste Land!» og så videre, og så videre. Det er kjempebra for alle som har nok penger, nok helse og nok overskudd til å delta i alt som er morsomt og dyrt – og tilsvarende lite morsomt for de andre.

Siden jeg er i gang med bitchingen tenkte jeg gå løs på Valentinsdagen også. Jeg trenger ikke skrive så mye om det, for jeg har gjort det før. Denne posten henter jeg frem fra glemselen – fordi jeg synes den inneholder morsom og interessant informasjon. Geiteofring og fruktbarhetsklask – det var tider det!

Imidlertid greier jeg ikke å holde så godt på bitchingen min, så jeg må bare legge til at jeg unner folk som er så heldige at de er i et skikkelig forhold å kose seg veldig med Valentinsdagen om de føler for det.  Jeg er bare vonbråten og misunnelig fordi det aldri skjer meg.😉

Men – jeg får sitere litt fra sist sette Glee-episode og si:

«And to all the singles out there … This is our year»

Bildet er lånt her: http://www.howtogetexback.org/free-online-reports/how-do-you-mend-a-broken-heart

4 tanker på “Alt var mye bedre under krigen…”

  1. Kjente samme irritasjon i dag tidlig når jeg kjørte hjem fra nattevakt. Vi har kommunal brøyting, det har lavet ned med snø i natt og brøytemennene har ikke orket å stå opp enda. Dette var da 07.50 på en lørdag. Var så vidt bilen klarte å kjøre! Pissirriterende!

    Og du, en dag er det din tur til å kose deg med din valentine, det er jeg veldig sikker på🙂

    1. Det er ganske uforståelig at det i et typisk vinterland, der det stort sett alltid kommer ett eller flere store snøfall gjennom vinteren, så greier de ikke få rydda veier, fortau og gangveier innen rimelig tid. Jeg holdt meg innendørs det første døgnet, men så måtte jeg jo ut og handle etc. For min del kan de gjerne skuffe ut en av oljemilliardene og bruke på snørydding. Grrmfh.

      Ille at de ikke har måkt hos dere – selv om det er en lørdag morgen, så er det jo nødvendig for folk å komme seg ut. Noen til/fra jobb, andre skal ut på handleturer etc. Utrolig dårlig!

      Takk for oppmuntring ift valentine, men jeg tror jo ikke at det skjer meg. Det er en lang historie, men jeg skal ikke dra den her og nå. Det er bare mye som taler for at ting ikke endres med det første.

  2. Det med at det skulle skjedd et eller annet, om kanskje ikke en krig, men noe som «røska» litt opp i folket og fikk tilbake den solidariteten og samholdet man hadde før, det hadde ikke gjort noe. Vi blir mer og mer grådige og materielle, og lukker øynene for alle som ikke har det like bra som oss. (Sin egen lykkes smed osv.)

    Visst er det motkrefter, men de blir jo bare sablet ned…

    1. Ja, det er akkurat det jeg tenker også… noe som røska opp i folk. Det er trist å se at desto bedre folk har det materielt sett, jo mindre solidaritetsfølelse. «Hjelpe noen som er syke/svake/fattige/redde.. åh nei, ingen skal komme her og ta penga våres!»

      Jeg vet ikke hva som må til for å få endret dette, men jeg håper det skjer snart…

Det er stengt for kommentarer.