Morgenstemning på avstand

Det er godt med morgenstunder kun i eget selskap, gjerne med øreproppene dyttet godt inn i ørene for å stoppe bråket fra byggeplassen utenfor. I disse timene, mens jeg langsomt våkner til, kjenner jeg at noe som minner om lykke strømmer gjennom kroppen, spesielt når lyset er så fantastisk som det har vært den siste tiden.

Jeg er ikke spesielt glad i vinter og kulde, men det er noe eget med lyset nå etter nyttår. Noe som ikke vi ser tilsvarende til om sommeren, eller i land som ikke har vinter. Det gjør at jeg er ganske glad for å bo akkurat her, spesielt når jeg kan skue utover byen (nesten) fra toppen av dette Rapunzel-tårnet jeg befinner meg i.

Oslo våkner til liv, bygningene trer fram og noen leker seg med et pastellfarget skjerf over Oslofjorden.

Det er ikke skjønnhet jeg først og fremst fokuserer på når jeg må bevege meg ned til bakkeplan og stavre som en 90-åring over islagt asfalt, men det trenger jeg ikke tenke på nå, her jeg sitter med kaffekoppen innen håndsrekke og tenker på hvor vakkert alt er på avstand.

I dag våknet jeg til et lett melisdryss som dekket balkongen min; himmelsk korrekturlakk over feilstavet sommer.
Eller kanskje «over feilstavet liv», men det høres så negativt ut.

For jeg hadde neppe kunnet få med meg disse morgenstundene om jeg måtte stresse avgårde til et daglig yrkesliv. En aldri så liten trøstepremie, altså. Lurer på om Stoltenberg har tid til å nyte utsikten på samme måte fra sitt kontor?

Pastellskjerfet har blitt til et skjerf i svake rosatoner. Øyene innerst i Oslofjorden trer tydeligere fram og jeg kan nesten kjenne hvor kaldt og rått det er der nede ved sjøen. Men bare nesten. Der ute er det vinter, her inne nesten vår.

Der nede i sentrum yrer det sikkert av folk på vei til jobb og skole. Herfra virker Oslo som verdens fredeligste plett. Avstand visker ut lyder, mas og kjas.

Jeg lever kanskje best når jeg lever på avstand..?

God morgen, må dagen din bli god, uansett om du er midt i der alt skjer – eller om du opplever livet litt på avstand, slik som meg.

14 tanker på “Morgenstemning på avstand”

  1. «himmelsk korrekturlakk over feilstavet sommer» ….oj! får Corvus lov å sitere deg på den??🙂

    Det var virkelig flott i dag! Jeg løp til banen med nytt (!) kamera i veska, og dårlig tid😦 Hadde sååå lyst til å stoppe og ta bilder i steden! Bra du gjorde det for meg, så jeg kan nyte det litt lenger likevel!🙂

    1. Corvus må så gjerne sitere, men ikke meg… det er fra Anne Grete Preus’ «Når himmelen faller ned»: http://www.justsomelyrics.com/1304146/Anne-Grete-Preus-N%C3%A5r-Himmelen-Faller-Ned-Lyrics

      Nyyyydelig sitat, som jeg er veldig glad for at jeg fikk bruke.🙂

      Gratulerer med nytt kamera, dette må jeg høre mer om! Veldig glad for at jeg fikk tatt bildene i dag, det er da noen fordeler med å stå opp til nullte time. Håper dagen og helgen din blir god! Klem herfra ♥

  2. åhh så nydelig.. Vi er på rett vei nå, mot varmere tider, og jeg gleder meg til å slutte å fryse..

    God klemm søta ♥

Det er stengt for kommentarer.