Skal/skal ikke bytte fastlege?

Jeg har hatt fastlegen min som fastlege i flere år nå, siden tidlig 2000-tall. H*n holder til utenfor byen, så å komme dit er ganske omstendelig nå som jeg ikke har bil. Det er hovedårsaken til at jeg tenker på å bytte, for ellers er jeg veldig fornøyd med fastlegen – det er takket være vedkommende at jeg endelig ble utredet etter å ha vært syk i 7 år.

Ønsket mitt er å finne en fastlege innenfor bygrensen, da kan jeg komme meg dit ved hjelp av taxiordningene som fins.

Nå har det seg slik at jeg har blitt anbefalt en lege, og har møtt vedkommende. Det er tydelig at h*n er grundig og opptatt av å gjøre en god jobb. Ellers er det vanskelig å vite hvordan ting vil fungere mellom oss som pasient og lege.

Før turte jeg ikke bytte lege fordi jeg ventet på avklaring fra NAV i forhold til saken min, men nå som det er i orden så er det vel egentlig ikke noe mer som holder meg igjen. Bortsett fra en gnagende følelse av at dette er skumle greier. Jeg vet hva jeg har, men ikke hva jeg får…

Er det egentlig noe å tenke mer på, kan jeg ødelegge for meg selv på noen måte ved å forlate min gamle fastlege? Innspill, anyone?

Valgets kvaler, her illustrert med en annen doktor... Dr. Who.

21 tanker på “Skal/skal ikke bytte fastlege?”

  1. Ser usikkerheten din, men samtidig er det kanskje verdt å prøve? Går det ikke helt som du ønsker skal det være enkelt å bytte tilbake🙂

    #Lykke til!!🙂

  2. Kan du ikke forklare situasjonen for fastlegen og spørre h*n om h*n kan anbefale noen som er nærmere deg? De kjenner jo som regel ganske mange andre leger disse legene.🙂

    1. Ah, men jeg har allerede funnet en lege som jeg lurer på å bytte til. Anbefaling via venner.🙂 Jeg må bare komme over kneika og tørre gjøre det.😉

      1. Ah, jeg misforsto. Men jeg skjønner den med at å bytte lege er litt som å spille bingo. Men gode anbefalinger via venner er jo et godt utgangspunkt for å bytte.🙂

    1. Undre er alltid fornuftig.😀
      by the way, det vil si, helt malapropos så har Undre en fabelaktig wordpress-skole. Om du har spørsmål ift det nye bloggstedet ditt, så er det verdt å besøke Undre for å se om du finner svaret der.🙂

      1. Gulfjeset minner meg litt om giraffen i Portv. 2 med den flagrende overleppa. Og du fant det ut. Nå sier vi ingenting til de andre så kan de bare lure. *knis*😆

  3. Hey!😈 også jo..! Så moro da, finnes det flere slike? Minner om deviantART det her, tror det er samme kodene. Funker :heart: og :love: og :dance: også, tro?

  4. Tja, hva med å bestille time hos den legen du vurderer å bytte til, og så bestemme seg etterpå? Da får du lagt frem ditt legebehov, og så kan du jo se om vedkommende er så god som de som har anbefalt mener vedkommende er. Det skal være mulig å få time hos lege en ikke er på liste hos. Men mulig en da betaler mer, og at en må vente litt på å få ledig time.

    Jeg hadde villet sjekket ut en ny lege selv ved samtale tror jeg.

    Det er jo lov å bytte så og så mange ganger pr år, men det er jo lett å si, det er verre i praksis når lister blir fulle og en ikke kommer tilbake til den en vil ha. Havner en i en slik situasjon, må en nesten sjekke daglig om det er kommet ny plass. for nå tror jeg ikke de venter med å oppdatere lister over ledige plasser til begynnelsen av måneden. Nå kommer dette frem på dagen så og si, og da kommer ledig plass hos legen også opp.

    Lykke til med prosessen!❤

    1. Enig med deg i at det er lett å si man kan bytte, for ofte er det jo fullt når man vil til en spesiell lege. Men uansett, nå er jeg i en situasjon der jeg har avklart ting i forhold til NAV, så da blir det stort sett oppfølging av det som dukker opp underveis… samt å få resept på de legemidlene jeg bruker i dag. Forhåpentligvis ikke så vanskelig å få til hos hvilken som helst lege.

      Takk for innspill! Jeg tenker og tenker…🙂 Greit å vite de oppdaterer listene oftere nå.🙂 *klem*

  5. Jeg hadde samme dilemma for ett års tid siden. Det er en utrolig vanskelig prosess, særlig når du bytter fra en god lege. Jeg var uheldig med mitt bytte, og i Oslos fastlegejungel tok det faktisk nesten et år før jeg fant en ny dyktig lege. Jeg har vel ikke noen gode råd, men man har jo flere bytter i løpet av et år, så i verste fall kan du kanskje bytte tilbake igjen om den nye ikke funker?

    1. Hei Britt!😀
      Så kjedelig når det tok deg så lang tid å finne en ålreit lege!😕 Det er litt skummelt, men jeg tenker vel at det er verdt å forsøke. Jeg finner alltids fram til en annen lege om det ikke funker med denne. Tviler på jeg flytter tilbake til den som er fastlegen nå, ettersom det er så himla kronglete å komme dit, men det er jo også en mulighet.🙂

Det er stengt for kommentarer.