Jord og evig kjærlighet

Det er lille julaften og vi har nettopp feiet bort snøen som dekket til den lille graven. Lysene er tent og akkurat da glemmer jeg at vi satt en time i bilkø for å komme fram. Venninnen min, som også har en liten grav å stelle, var så snill at hun hadde tatt seg tid til å kjøre meg. Vi snakket om hvor langt unna gravstedet er og at det er vanskelig for meg å komme dit, og jeg sier noe om hvor fint det hadde vært om det gikk an å flytte graven til den kirkegården som ligger rett ved der jeg bor. «Men du vet, det er jo ingenting igjen å flytte», svarer venninnen min.

Det kom som et lite sjokk på meg med en gang. Ingenting? Ikke benrester en gang? Det er så vanskelig å forestille seg, som oftest ser jeg vel for meg at han fortsatt ligger der i kista si, selv om jeg selvsagt innerst inne vet at ingen forblir slik de var da de døde.

16 år har gått siden han kom til verden, men da var han allerede borte fra livet. Alt som var igjen var en liten, livløs kropp – og ingen ord jeg kan trylle fram fra tastaturet vil noensinne kunne beskrive hvordan det var. Derfor lar jeg heller være å forsøke mer.

Av jord er du kommet, til jord skal du bli.

Det er den brutale sannhet. Jeg håper bare at når det skjer med meg så får jeg fortsette å bo i hjertene til noen som elsket meg, også etter at alle spor er slettet og jeg er borte med vinden.

21 tanker på “Jord og evig kjærlighet”

  1. …… skriver, sletter… skriver, sletter….. *gråter*….. men allikevel takker for at du klarer sette ord på, og dele noe så hjerteskjærende og vondt. Du er vrirkelig et stort menneske, med kraft til å bevege deg rundt i alt du har av erfaringer og følelser.

    Jeg føler med deg, tenker på deg, og takker deg for at du delte dette. ♥ ♥ ♥

    Veldig glad i deg, og glad for at jeg har deg i mitt liv ♥

  2. Så står de igjen disse tre: Livet,Døden og Kjærligheten. Og størst av alt er Kjærligheten. Et lite glimt av kjærlighet kan gi næring til et helt liv. Takk for at du delte, jeg blir lei meg på dine vegne. Men kjærligheten blir ikke borte. Mange ganger blir ikke sorgen det heller- men sorgen og jærligheten hører jo på et vis sammen ,gjør de ikke ? Det er på en måte prisen vi betaler for å ha lært å kjenne ekte kjærlighet….

    stooor ,varm klem fra
    Lilljekonvall🙂

  3. Du er virkelig tøff som poster dette. Jeg føler så intenst med deg, at det blir litt vaskelig å formulere en god kommentar… men vit at jeg tenker på deg.
    Vi kjenner ikke hverandre, men vit at jeg bryr meg likevel, og at jeg krysser fingrene for at du skal få det enda litt bedre snart.

  4. Gir deg varme tanker med en stor klem – jeg er lei for at du har opplevd dette, dette var sterkt!
    Nydelige menneske – du forsvinner ikke med vinden!
    Varm klem fra Lokki

Det er stengt for kommentarer.