Ferdig avklart

For noen dager siden mottok jeg to konvolutter fra NAV i postkassa mi. Jeg ble ganske skjelven da jeg så dem, og fortet meg å åpne for å få det unnagjort. Først ble jeg ganske lettet, svaret var at etaten nå har vurdert meg og min sykdom og kommet fram til at jeg er 100 % arbeidsufør. Etter over 11 år som syk er jeg nå å regne som uførepensjonist.

Jeg har ventet lenge på svaret. Søknaden sendte jeg i god tid, allerede i mars/april ifjor. Mitt tidligere vedtak om tidsbegrenset ufør (TU), gikk ut i september 2010. Da fikk jeg brev om at NAV ga meg arbeidsavklaringspenger (AAP) fram til årets slutt. Det førte til noe nærmere økonomisk ruin for min del, ettersom reglene er slik at jeg da kun fikk lov til å motta en begrenset sum penger fra den private pensjonskassen hos min tidligere arbeidsgiver.

Livreima ble strammet inn, og jeg så på fremtiden med et noenlunde positivt blikk, ettersom en medarbeider hos NAV fortalte meg at saken min var sendt videre i systemet og at sannsynligheten for et positivt svar var stor. Når det skjedde ville jeg kunne få etterbetalt pengene fra pensjonskassen, ettersom et vedtak ville bli satt til den datoen da mitt vedtak om TU gikk ut.

Det kan se ut som at nok en regel er endret, eventuelt at NAV-personen jeg snakket med ikke var så godt informert, for jeg får ikke en krone etterbetalt. Vedtaket ble ikke satt tilbake til oktober ifjor, men til 1. januar i år fordi «utbetalingen av arbeidsavklaringspenger opphører denne måneden». Det var de 14.000 kronene…

Imidlertid skal jeg vel bare være glad til, for uførepensjonen min blir circa 60.000,- lavere i året enn arbeidsavklaringspengene. Hadde de satt vedtaket tilbake i tid, ville jeg trolig ha måttet tilbakebetale det overskytende.

Pensjonskassen har i hvert fall gitt beskjed om at de nå øker utbetalingene tilbake til det samme beløpet jeg hadde før oktober, og det vil alt i alt gi meg en liten økning i inntekt i forhold til de siste tre månedene. Fett blir det ikke, men nå er jeg i hvert fall ferdig avklart og har fått et endelig svar. Det er kanskje det beste med dette.

Jeg føler imidlertid ikke for å slippe den store jubelen løs – det kjennes ikke spesielt positivt å være pensjonist før fylte 40. Jeg har slitt hele veien med å være en «unyttig» del i samfunnets maskineri, og nå må jeg venne meg til at det virkelig er slik.

Egentlig er jeg bare trist over hele greia, men jeg forsøker se det positive i at jeg nå har lov til å reise ut av landet uten å tigge om lov først, at jeg slipper å sende flere meldekort, og at jeg har fått tilbake honnørkort og skattefradrag.

Det vil si… Inntil politikerne våre bestemmer noe annet.

The end of the road?

20 tanker om “Ferdig avklart”

  1. Bet meg fast i den siste setningen.. Helt til politikerne våre bestemmer noe annet..

    Jeg har merket meg at er det noe vi skal betale, så setter dem det til bake i tid, er det noe vi skal ha, så setter man fra dags dato..

    Den der usikkerheten som er verst.. Men jeg håper nå at du kan få litt ro, og ikke minst vet hva du har.

    Jeg skjønner godt at du ikke liker å være uførepensjonist.. Men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare kunne være ufør, eller er det ikke noe som heter det lenger?

  2. Gratulerer!
    Det er uansett godt å få ting avklart, kunne planlegge ting og virkelig bare ha en god del av rammeverket på plass. :D

  3. Jorunn: Ja, jeg synes ikke ting virker særlig sikkert når jeg vet at politikerne er ute etter å endre uføretrygden også. (Det er vel foreslått at den ikke skal være pensjon, men gå til å være stønad – og dermed fjerne skattefradrag og en del andre «goder».) Det heter visst uførepensjon, de kaller det det i vedtaket mitt. Så da er jeg «pensjonist». ;)

    Delirium: Takk for det! Ja, der peker du på noen fordeler med dette. Må bare venne meg til det hele. :)

  4. Gratulerer og kondolerer – begge deler passer vel på en måte?

    Forhåpentligvis føles det tryggere og bedre å ha rammene på plass, litt mindre usikkerhet. Samtidig skjønner jeg frykten din for at ting skal endres – nok en gang – og den er vel ikke helt ubegrunnet.

    1. SerendipityCat: Takk, ja begge deler passer. Snart mest gratulerer, håper jeg. (Tar tid å venne seg.) Nei, den frykten er jo ikke helt ubegrunnet, men jeg håper de ikke raserer ordningen helt. :-/

  5. Hmm..Ikke bra. Ikke bra.
    Ser ut som om vi to har fått omtrent samme ordning. Bortsett fra at jeg ikke hadde noe fra privat pensjonskasse tidligere. Og kunne ikke på noen måte overlevd på egen hånd. Ikke da, ikke i AAP-perioden eller fremover. Jeg er helt avhengig av at vi er to. Heldigvis, får jeg si.

    Jeg fikk samme svar som deg, ikke noe etterbetaling, da ville jeg blitt skyldig sa de. Jeg har ikke enda orka å sette meg inn i vedtaket, og aner ikke hva noe vil si akkurat nå.. Det ser ut som om de heller ikke denne gangen har begrunnet vedtaket. Noe som jeg har opplevd flere ganger tidligere . Det er rett og slett dårlig forvaltningsarbeid.

    Må nok enda en gang ta kontakt med min dyrebare allviter, – som har oversikt( som er riksrevisor). Godt at å ha noen som kan hjelpe, men det burde vært unødvendig å bruke krefter på dette. Man blir litt lei av at absolutt ingen ting går av seg selv.

    Nå har jeg har fått innvilget varig ufør (som for øvrig ikke er varig, – det er for så vidt greit), – jeg har fått tilbake ‘honnørkortet’ som er et skikkelig primitivt kopimaskinarbeid med håndskrift og stempel.
    Ikke nok med det, jeg fikk heller ikke en etterutbetaling fordelt over tre og et halvt år på skatteoppgjøret. Selv om jeg ba om det. Og som selvfølgelig var et resultat av en klagesak. Merkelige greier. Lei, skikkelig lei.

    Det var ikke særlig vilje til å søke varig ufør hos NAV, de mente det ville være demoraliserende å motta!! Slå den!
    For min del kan de kalle det idiotipenger, uten at det betyr noe for meg, for meg er det viktigst at jeg har det forutsigbart. Og at pengene kommer når de skal. Dersom de virkelig ønsker å bry seg om mine følelser og la meg føle meg verdifull til tross for at jeg nå må ta i mot uførestønad, – ja så kunne de for eksempel tatt meg på alvor og gitt meg hjelp i starten.
    Kanskje de til og med kunne fokusert på hva vi faktisk kan, og ikke bare på det som nå er umulig. Selv om det er uforenlig med jobb i full stilling akkurat nå. Hadde vi fått nødvendig hjelp ville vi nok alle heller vært i full jobb enn å motta trygd. Garantert. Dette gir ikke verdighet.

    Og ja, det er slett ikke umulig at dette blir endret igjen.. Håper virkelig at forskningen kommer for fullt i 2011, jeg orker ikke flere runder.
    Hjelp! Få meg frisk, jeg vil vekk fra NAV!! Langt vekk!!

    1. Tingelingeling: Uff, det høres ikke greit ut å ikke kunne overleve på egenhånd! :( Jeg greier meg relativt greit fordi jeg har ganske lave bokostnader. (Kjøpte leilighet på gunstig tidspunkt.) Det kunne fint ha vært dobbelt så mye i lån, men det hadde jeg virkelig ikke klart.

      Det er jo egentlig bra de ikke satte vedtaket tilbake i tid så vi ble skyldig penger, altså. Det hadde virkelig vært «prikken over i’en» slik ting er nå.

      Godt du har en allviter å spørre, det er jo gull verdt! Vanlige mennesker har ikke mulighet til å sette seg inn i alt NAV driver med.

      Hva mener du med at varig ufør ikke er varig? Tenker du på at det er reversibelt om vi skulle bli friske(re)? Gratulerer-kondolerer med vedtaket, forresten!

      Haha, ja det honnørkortet er labre greier. Jeg må få laminert det så det holder. Det forrige jeg hadde i 3 år, var helt fillete.

      Merkelig uttalelse fra ditt NAV om at varig ufør ville være demoraliserende. Det som er mest demoraliserende er å alltid ha søknadsfrister, skjemaer og usikkerhet hengende over seg. :( Forutsigbarhet er dyrebart, det er i hvert fall sikkert. Skjønner du er lei altså, og disse skattegreiene på toppen. Det er forøvrig flere jeg kjenner som sliter med skatteetaten, jeg tror de må være den aller mest hjerterå etaten vi har her i landet… mye verre enn NAV.

      Lykke til videre! Forhåpentligvis kan vi greie oss selv en dag, det hadde vært fint. :)

  6. Ja som Cat siet, både gratulerer og kondolerer. Og velkommen i «klubben». Det er, som du sier, ikke noe morsomt å være pensjonist (på papiret i det minste…) før fylte 40. Jeg fikk mitt vedtak i april i fjor på ufør og ikke aap. Lettelse ja, men slett ikke betryggende. En vet jo ikke hva dise politikerne vil finne på rundt neste sving.

    Til å begynne med tenker jeg at de vil si at antallet uføre har økt. Det er jo ikke en realitet. Når det er aap eller ufør som gjelder, og mange ikke kan være på aap fordi de ikke kan ha en tiltaksplan/handlingplan, ja da må disse på uføretrygd da. Er ikke noe valg liksom. Men det betyr ikke at antallet uføre reelt har økt. Det offentlige bytter navn på ytelser og innfører nye ytelser, og trikser med tallmaterialet. Det så vi eksempel på i media i høst. Da kom det frem at det er ikke flere uføre nå enn på 1980 tallet, og at tallmaterialet som Jens og co opererer med ikke stemmer.

    I det minste håper jeg du slipper unna nav Lothiane. Forhåpentligvis lenge. Kampen med dem er ikke lett. Å hevde sin troverdighet, å tale sin sak overfor folk som knapt vet hva som er forskjell på forkjølelse og influensa (bare for å ta et eksempel, og totalt uten sammenligning med ME forresten) er ikke lett. Enkelte mennesker vil ikke forstå. De bare vil ikke.

    Hvil deg nå. Det tar sin tid å komme seg etter å ha fått et slikt brev fra nav. Jeg sa til mannen at jeg skulle kjøpe en diger flaske champagne, og så sprette den og drikke som fy om jeg fikk ufør og ikke aap (jeg var også totalt utslitt av nav). Men den champagnen ble ikke kjøpt en gang. ikke ble det feiring av vedtak. Det ble heller en melankolsk og tung dag og masse tårer og snørr. For det var slett ikke noe å feire. Jeg så meg nok blind på det å evt skulle slippe unna disse grusomme folkene i nav da jeg snakket om å feire et vedtak. (Enkelte var grusomme i nav, men de fleste var egentlig ok.)

    Klemmm

    1. Justina: Takk skal du ha! Ikke morsomt å være pensjonist nei men jeg er tydeligvis i godt selskap. :) Vi får håpe politikerne ikke roter til hele ordningen, da blir det mye nød i dette landet.

      Det kan godt hende de vil si at antallet uføre er økt, men det hele handler jo om hvordan de trikser med tallene sine. Åh, jeg blir så oppgitt over hvordan de holder på!

      NAV har heldigvis vært greie med meg de siste årene, men det er deilig å vite at det ikke er flere skjemaer jeg trenger tenke på framover. (Håper jeg!) Trist når man har motsatt erfaring, altså. :( *klem*

      Det blir ikke noe champagne her heller, skjønner hva du mener. Den får vi heller ta den dagen vi blir friske(re)! :)

  7. oj….ehhhh….jeg våger meg på et gratulere med vedtak jeg. Så bra for deg at nå får du ro og forutsigbarhet til å konsentrere kreftene dine fremover på sykdommen.På å få gode dager for deg selv. Kanskje selvfølelsen surmuler litt og sørger litt de nærneste dagene,men det høres bare menneskelig ut. Det er lov. Nå har du armslag ,om kanksje ikke finansielt,men iallefall en avklart økonomisk situasjon fremover. Det betyr mye.
    (Mitt AAP vedtak går ut mot slutten av året og jeg er rådvil på når starte prosessen videre. Jeg jobber mere og mere krampeaktig på å bli frisk,uten at det fører meg så mye nærmere en løsning…)

    Ha en super dag, det er lov å feire :)
    Beste hilsen,
    Lilljekonvall :)

    1. Liljekonvall: Takk for det! Ja, godt at ting er på plass og at jeg nå vet. Jeg er stadig ikke fylt av glede over dette her, men kjenner at jeg er fornøyd med å ha kommet i mål med noe jeg har ventet på lenge. Det hadde vært godt å kunne jobbe mot å bli bedre, men jeg vet ikke helt hva jeg skal kjempe med annet enn det jeg har gjort hittil.

      Hvis vedtaket ditt går ut i slutten av året, så er det sikkert lurt å begynne med søknad til sommeren. Lykke til!

  8. Oj. Men nå vet du, i alle fall. Og så får vi håpe at du kan få tid til å puste litt noen år før nye endringer kommer…

    Men jeg er helt sjokkert over at uførepensjonen blir 60 000 lavere enn aap, hvordan går det til? Har du fått satt deg inn i akkurat hva det er som forsvinner her? Kan det være håp om at andelen fra pensjonskassen økes for å dekke hele eller deler av dette?

    1. Tussen: Nå vet jeg. Det er sant. :) Uførepensjon blir utregnet på en helt annen måte enn aap, så det er ikke noe spesielt som forsvinner, det er bare utregningen som er sånn. Handler om hvor mange pensjonspoeng man har samlet og så beregner de hvor mange du skal ha fram til pensjonistalder… og det er jo ikke stort når man ikke har jobbet fullt i så mange år. Nåja, mange har det mye verre enn meg altså. Pensjonskasseutbetalingen endrer seg ikke, den er lik den jeg har hatt før.

  9. Jaja, så har antallet uføre i Norge økt med en… Blir nok ramaskrik i media i morgen!

    Kan godt forstå at det er trist å være «pensjonist» når man fremdeles er så ung, men i det minste er det da avklart nå og du behøver ikke sende inn flere skjemaer og vente mere. Håper jeg da!

    Og politikerne har mange andre ting enn trygd de kan forandre på. De kan jo finne på å gjøre noe nyttig, de og.

    1. Marina: Haha! :D Ja, nå blir det nok ramaskrik, enda en pokkers uføretrygda..! ;) Deilig å slippe flere skjemaer, i hvert fall håper jeg det. :)

  10. Hei igjen! Og takk for trøst og forståelse!! Det siste er slett ikke å kimse av!
    Glemte å si gratulerer- kondolere til deg. Det er vel mest gratulere egentlig.
    Det er viktigst å ha det forutsigbart. Så : GRATULERE!

    Jeg skal vel egentlig ikke klage, jeg har jo en mann som forstår og sørger for at jeg har det så bra som mulig. På alle vis.
    Men jeg tror mange ville fått problemer med å beholde verdigheten sin under slike forhold… Jeg er heldigvis slik skrudd sammen at jeg har beholdt den- på mystisk.

    Varig ufør er ikke lengre varig nei, og da tenker jeg ikke på det reversible om vi skulle bli friskmeldt. Variheten på ‘varig’ kan variere, – jeg fikk på et møte anslått ca seks år for meg. Men som sagt det kan variere. Det er også mulig at de ulike distrikt har ulike tolkninger. Det er greit å være oppmerksom på dette og evt ta det opp med legen. H*n har som regel litt oversikt over gjeldende praksis.
    Dette er nemlig et av de andre problemene etaten har ( gjelder forøvrig flere i offentlig forvaltning ) – det foregår utstrakt «lokal fortolkning» av lovverket.

    Ja godt at de ikke satte det tilbake. Hehe… tenk om vi måtte sitte inne sammen med Stangeland og Talleraas i tillegg, – men legen sier at de SKAL faktisk regne ut til det beste for oss. Det har ikke skjedd for min del.

    Noe min gode venn allviteren sier skjer ganske ofte. Og som hjalp meg med en klage som ble tatt delvis til følge. ( det vedtaket var også litt merkelig, men da var jeg i en dårlig periode og orka ikke rettsak..)
    Og når vi vet at regnskapene til NAV ikke ble godkjent av RIksrevisjonen to år på rad, ja så er dette _ett_ av problemene.

    Akkurat nå har jeg en saksbehandler hos NAV som er veldig ok, men det meste foregår utenom det lokale kontors område, – og da er jeg like langt. Det kommer svar uten undreskrift og uten begrunnelser. Ingen som vet, og ingen som har gjort no. Ikke lett å finne ut av. Men såklart det er fint å ha en god støttespiller lell.

    Ja det var merkelig uttalelse fra NAVet mitt. Men dette er bare toppen av isfjellet. Du skulle bare visst. Men det tjener ingen å bare klage, selv om det var nettopp det jeg gjorde. Jeg har forsøkt/valgt å holde meg konstruktiv og saklig. Til tross for noe tvilsom saksgang og oppførsel.
    Det er en grunn for at jeg nå ikke godtar muntlige svar, bare skriftlig svar og møter kun sammen med legen. Det har ført til profesjonalitet og litt mer verdighet. For alle. Det er ikke grenser for hva som har blitt sagt og gjort. Også skriftlig. (legen har blitt helt sjokkert på møter og av brev!!)

    Skatteetaten har faktisk ikke vært noe problem tidligere. De har vært mye mer forståelsesfull enn både NAV og helseetaten. Men etter at de etter all sannsynlighet fikk et skriv om «oss», ja da ble det krøll.. Det er jo også litt pussig. Noe som bekrefter det ovenfor : Lokal fortolkning…

    Takk for lykkeønskninger! Jeg tror at det blir bedre framover. Kan jo umulig bli verre?? Jeg er ved godt mot igjen, sinnaanfallet er over og jeg håper på bedre tider. De kommer!

    Lykke til du også. Har hatt noen dårlige dager her også, -er ‘sånn der’ i dag. Men i morra, ja da skal det bli fint! Da får jeg syvenner på besøk i tillegg!! Som forstår vel og merke…
    En kjempeklem til deg fra meg!

    PS: Jeg er av den formening at NAV er nå kjørt helt til bunns, og da er det kun en vei – og det er opp. Om ikke så drukner de. Det er håp i oppgang.

    1. Tingelingeling: Så fint du har en mann som forstår og er der for deg, og ekstra godt å være to når økonomien er laber også. :)

      Hmm, jeg har ikke fått noe melding fra NAV om at jeg må gjennom saken på nytt om x antall år. :-O Nuvel, det går sikkert greit det og, skjønner jo de vil vurdere folk på nytt når det er snakk om ganske unge mennesker. Har ikke vært kalt inn på noe NAV-møte på flere år, så jeg har ikke snakket med noen om dette.

      Huff så mye du har hatt å stri med ift NAV og saken din! :( Glad du har hjelp og gode folk rundt deg altså!

      KLEM

  11. Takk for svar, fina. Da forstår jeg at det må regnes litt før jeg evt søker om varig…

Det er stengt for kommentarer.