Samkjøringen er i gang (TT-brukere i Oslo)

Jeg var ute i dag og kjørte drosje for første gang i år. Begge sjåførene jeg traff på var særdeles hyggelige og oppegående å prate med. Det er interessant å høre hvordan livet er for dem som kjører drosje i Oslo, og som også rammes av politikernes sparekniv.

Det nye av året er at de som bruker TT-kjøring til og fra jobb, eller andre faste oppdrag, nå har blitt en del av en samkjøringsordning. Det vil si at i stedet for at én person blir kjørt i én bil, skal det nå brukes busser som henter flere av gangen. Det er mulig det høres fint ut i teorien, men etter det jeg hører fungerer det ikke fullt så bra i praksis. Et eksempel: En rullestolbruker skal på jobb og har fast henting hver morgen. Tidligere har turen tatt ca en halvtime, men nå tar det 1,5 time før vedkommende er på jobb. Det samme gjentar seg når h*n skal hjem.

For det første: Det er i utgangspunktet vanskelig for en person med handikap/sykdom å få ta del i arbeidslivet, det er ikke slik at disse menneskene opplever å få jobber kastet etter seg. Når vedkommende plutselig ikke klarer å komme seg på jobb i tide, vil det ikke oppfattes særlig positivt av en arbeidsgiver selv om det ikke er arbeidstakerens skyld. Det passer jo dårlig sammen med politikernes ønske om å få flere i jobb, også de med sykdom og handikap.

For det andre: Det er ofte snakk om syke mennesker, som nå skal sitte i en bil i flere timer hver dag sammen med andre mennesker – i tillegg til å fungere i yrket sitt, eller på tiltaket sitt. Med sykdom og handikap følger det svært ofte en redusert toleranse for stress og påkjenninger, samt en begrenset mengde energi til å klare dagens oppgaver. Da er det trist om mye av energien skal «brukes opp» på denne transporten.

Fra før av har vi sett at samkjøringen fungerer svært dårlig for transporten av syke mennesker til/fra lege/behandling, men likevel blir det altså nå innført også for TT-brukere med faste turer. En av sjåførene i dag fortalte at de har forsøkt med samkjøring for noen år siden også, men da måtte de gjøre om ordningen etter 3 måneder. Det gjenstår å se hva som skjer denne gangen.

6 tanker på “Samkjøringen er i gang (TT-brukere i Oslo)”

  1. Det er utrolig hvor korttenkte politikerne er, for ikke snakke om hukommelsen over hva som er prøvd før😦
    Dem burde skamme seg…

  2. Det er ganske utrolig ja… NAV-ordningen har jo også blitt forsøkt tidligere (på 70-tallet om jeg ikke husker helt feil), men det gikk såpass dårlig at de ga det opp. Hurra for dårlig husk og manglende lærdom av erfaringer!

  3. Jeg hadde samkjøring da jeg gikk i barnehagen og barneskolen. Men da var det jo for de som bodde i samme område, var ikke snakk om å kjøre kjempelangt for å hente noen…

    Husker jo da jeg ble kjørt hjem, fritidshjem,skole, fritidshjem og hjem at jeg sovnet på sofaen hjemme pga utslitt. Så kan skjønne at dette vil bli ganske slitsomt i lengden ja… Og antar at det er forskjellige personer hver dag? Ikke fast sjåfør eller faste «medsittere»? Da blir det slitsomt ja…

    Synes TT-kjøringen nå er mye værre enn da jeg var liten. Pga forskjellig sjåfør hver gang. Det er jo dumt pga kjenner ikke folka de henter osv… Og hvis man skal være i tide på jobb, så må man stå opp grytidlig for å rekke jobben…? Teit ordning sier jeg bare. Håper dette blir lagt ned ganske fort…

  4. Imzadi: Nå skal de både hente folk som bor ulike steder, samt kjøre dem til ulike arbeidsplasser, dagsentre o.l. Kan godt forstå du ble utslitt av all kjøringen, ja… det ble jo lange dager på deg!

    Tror ikke de har faste sjåfører, men det vet jeg ikke. De har nok til dels hatt faste sjåfører tidligere, har i hvert fall snakket med en sjåfør som har hatt mange faste turer – men nå har mistet dem pga den nye ordningen.

    Så vidt jeg husker må man være klar til å bli hentet en time tidligere..? Noe sånt.

  5. Ja, sånn går det når man skal ha lavest mulig anbud, i stedet for å satse på en ordning som fungerer i praksis. Jeg kan ikke noe for det.. jeg synes de som bestemmer disse tingene er idioter. Rett og slett. De burde fratas sine muligheter til å bestemme noe som helst.

Det er stengt for kommentarer.