Årskavalkade for 2010

Kort oppsummert var 2010 året for fornyelse, både når det gjaldt hjemlig interiør og eget utseende. Det var også året for en viss justering av innerste del av omgangskretsen også, men ikke alt egner seg på bloggen så akkurat det har jeg stort sett holdt for meg selv.

Noen tall først: Jeg skrev 170 poster i 2010, og hadde 74.000 treff. Det er jeg godt fornøyd med! De fleste besøkende kom via bloggene til ME Rutt og SerendipityCat, samt fra Twitter, Facebook og vanlige google-søk.

Januar
Etter en alene-nyttårsfeiring, som ikke ble så trist som fryktet, gratulerte jeg regjeringen for deres vellykkede ‘holdingskampanje’ mot folk på trygd. Min kjære Lillesos var innom på besøk og inspirerte meg til å begynne det nye året med et oppussingsprosjekt. Det tok mye tid og krefter, kostet en del kroner, men ga også mye glede og inspirasjon. Jeg ble veldig klar over hvor mye omgivelsene betyr, spesielt kanskje når man er syk og mye hjemme som jeg er.

Sunnhetsprosjektet mitt fortsatte også, lavkarbo kom til å prege mesteparten av året. Det ble tydelig også at undulaten min, Mayra, trengte en forbedring av kostholdet. Undulater er ikke spesielt opptatt av slanking, dermed ble det en liten kamp å få henne til å godta det nye og sunne fôret. Det snudde da Speilfugl ble en del av familien.😉

Februar
Lavkarboprosjektet førte til eksperimentering med alternativ kakebaking. Nok et år var omme, jeg fylte år og bestemte meg for at tallet skulle være 32. Senere dro jeg på mitt første undulattreff; en hyggelig affære – og nei, vi hadde ikke undulatene med oss da vi møttes.🙂

Tenåringen min ble årntli fjortis, og vi begynte forberedelsene for mottakelsen av et nytt familiemedlem. En vakker Lutino-undulat skulle snart finne veien hjem til oss.

Mars
Vakre Pablo flyttet inn – og det ble drama i fuglehuset. Trips & Tics og jeg dro på Ikea. Snart sto stua mer eller mindre klar og jeg la ut de obligatoriske før og etter-bildene. Ikke lenge etter fornyet jeg meg selv også, og gikk fra å være ganske lyshåret til å bli mørk. Omtrent det motsatte av stua mi, altså. Balanse må til?

St. Patrick’s-dagen kom og gikk og ble i år feiret uten at jeg var med, men et bittelite pubbesøk fikk jeg til.

Jeg ble satt under trykk og gikk med blodtrykksmåler et døgn, en affære jeg håper jeg aldri trenger gjenta. Resultatet fikk jeg også.

Livet med M.E. er ikke bare blogging, moro og konspirasjonsteorier. Noen netter er vanskelige å komme gjennom, men som det ofte er så kom oppmuntringen kort tid etter. Heldigvis!

April
Først akket jeg meg litt over montering av Ikea-møbler. Arrangementet ‘Lillehammer-reveljen‘ gikk av stabelen, og bandet var med; en utrolig flott opplevelse! Omtale i Gudbrandsdølen ble det også. Dette var en av opplevelsene som ga meg opptur og glede i året som gikk.🙂

Undulatskravling ble det også tid til i april, med gulvgående undulater som vil hjelpe til under brødbakingen. Livet blir aldri kjedelig med to undulater i hus.😀

Askefast ble det nye ordet i 2010, og flystansen gjorde at ‘normalen’ en stund ikke ble så normal likevel. Undulatbabyen vår fant ut at det var kos å sove i håret mitt, en kortvarig – men utrolig fin opplevelse. Vi fikk den triste nyheten om at Ludvigsen var død, og jeg måtte mimre litt. Senere testet jeg Lush-produkter og blogget om et lite sensuelt bad.

April ble avsluttet med et innlegg om ‘Oaser for sarte sjeler‘, der jeg startet letingen etter passende kafeer for ME-syke og andre som ikke orker bråk og mange inntrykk. Planen var å få inn mange forslag, for så å teste dem ut. Dessverre fikk jeg ikke fulgt opp dette i særlig grad, men det kan jo bli en oppgave for 2011?

Mai
Jeg leste ‘De stumme plagede‘ og ble inspirert til å omtale den, samt sitere litt fra noen helter som taler kronisk syke sin sak. Den 12. mai var den årlige ME-dagen, og jeg var på premierevisning av filmen ‘Få meg frisk!’.

Tenåringen og jeg trosset askeskyen og kom oss til Stavanger i tide til å feire nasjonaldagen der. En flott opplevelse som jeg postet en del bilder fra. Et lite minifotokurs ble det også tid til (nok en ting jeg ikke har fulgt opp).

Det ble varslet endringer i tt-ordningen, blant annet om at samkjøring skulle innføres. Det førte selvsagt til et blogginnlegg. (1. januar 2011 ble dette gjort gjeldende, men heldigvis ikke på fritidsturer.)

Mai var også måneden der jeg oppdaget bloggen 4 x bærepose og bop to the beat, en blogg fra livet som butikkmedarbeider. Jeg mimret litt over mine egne erfaringer fra blant annet et kortvarig engasjement i en av Kondomeriets butikker.

Melodi Grand Prix arrangert i Norge, noe som ga oss en artig kveld med stemmeskjemaer. Det beste fra hele greia var Madcons ‘Glow’, synes jeg.

Juni
Denne måneden ble preget av en del kort-kort-blogging grunnet senebetennelse i begge armer, men det ble plass til innlegg om blant annet en kommende ME-konferanse, oppdatering av iPhones operativssystem og noen musikalske småttiser. Ingen stor blogge-måned må vel bli konklusjonen.😀

Juli
Heller ingen stor blogge-måned. Armene var bedre igjen, og jeg kokelerte videre med lavkarbooppskrifter. Senere dro jeg på en liten ferietur til Skottland sammen med familien min, før jeg hadde en morsom og ganske merkelig hår-opplevelse.

August
Dette var en fantastisk måned for meg, med flere gode og store opplevelser. Det begynte fint med en tur på Bærums verk sammen med Trips & Tics og med Lothiane-pappaen. Vi spiste pannekaker og så på kunst. En ganske så fin dag!

Så bar det avgårde til Edinburgh igjen, og denne gangen for å delta på Pipefest. Det var utrolig å få være med og marsjere ned The Royal Mile, en helt uforglemmelig opplevelse. Jeg fikk også med meg min første Edinburgh Military Tattoo. Alt i alt var det en flott tur, selv om det skjedde ting der jeg gjerne kunne vært foruten også.

En stor forskningsrapport ble sluppet når det gjaldt ME og forskningen på retroviruskoblingen, og jeg satt igjen med enda flere spørsmål enn før.

Så var det tid for årets Otta-tur! Åh, herlige London som jeg koste meg med en helg så fylt av latterkuler at magemusklene mine var støle i flere dager etterpå.😀 Jeg hilste på Tone Damli, «danset» på TV, sloshet på Pillarguri og spilte som vanlig i tunnelen.

September
Muligens ble august litt for heftig, i hvert fall var jeg noget redusert i ukene fremover. Det var uansett verdt det! Jeg roet ned med Bjarnefisker, drømte om lekre designmøbler for liten plass samt arrangerte Slosh-kurs i bloggen. Det førte igjen til at jeg fant mitt indianernavn.

Det dukket opp mer skremmende forskning i forhold til retroviruskoblingen, filmen ‘Få meg frisk’ ble lagt ut for salg. Senere lekte jeg meg med neglelakk og ba om shoppinghjelp fra leserne. Det minner meg forøvrig om at jeg må vise hva jeg endte opp med når det gjaldt antrekk – det ble aldri til at jeg kjøpte noe nytt, men jeg fant en topp i skapet jeg kunne bruke.🙂

Oktober
Dette var måneden for økonomiske omveltninger, men først hyllet jeg NAVet mitt. Så kom brevet om at jeg mistet min månedlige utbetaling fra en privat pensjonskasse, takket være en lovendring i forbindelse med AAP. Dermed ble det å stramme inn på det meste. Jeg vet ikke om det hadde sammenheng, men jeg slet veldig med hjertebank på denne tida. Legen min hørte en bilyd på hjertet og ville sjekke det nærmere. Dermed ble det døgnmåling med EKG, noe som var lettere å leve med enn døgnmåling av blodtrykk. NRK Morgennytt sendte et lengre innslag om ME og retroviruset, jeg transkriberte og la dermed ut årets mest leste post på bloggen min.

November
Jeg ønsker å legge meg under kniven, men dommen er å gå ned minst 7 kg før jeg får lov. Dermed satte jeg i gang med prosjekt lavkarbo og lavkalori, noe som slett ikke er den enkleste kombinasjonen. Samtidig kræsja kroppen litt, etter et nokså usmart forsøk på å øke forbrenningen med turgåing. Jeg skrev litt om å føle seg verdig selv om man er utenfor arbeidslivet. Tenåringen og jeg trosset kulden og dro på demonstrasjon mot de varslede uførekuttene. Slankeprosjektet gjorde meg sulten og sur, men Løven tipset om grønnsaksmos, og vips..! Løven åpnet nett-galleriet sitt og jeg forelsket meg, og få dager senere førte det til at jeg fikk noe nytt å henge på veggen. November ble avsluttet med et fantastisk XMRV-seminar på Olavsgård, med selveste Dronning Mikovits tilstede. Tiaradamene fikk lov til å krone henne, en fantastisk opplevelse å se damen stråle som en sol.🙂

Desember
Jeg blogget om The Spoon Theory, en teori verdt å lese om igjen. Tordenbloggen dukket opp igjen, som reneste Fugl Fønix og jeg var med en liten stund. Så fikk jeg ryddedilla og fikk orden i hyllene. NRK Puls viste filmen ‘Få meg frisk’ hele fem ganger og over en halv million nordmenn så programmet.

Det var mitt bloggår oppsummert. Et år med enkelte flotte opplevelser, heldigvis – livet er aldri bare svart.🙂

GODT NYTT ÅR og tusen takk (!) til alle dere som er innom, både dere som lager liv i kommentarfeltene og til dere som forholder dere tyste.😀

6 tanker på “Årskavalkade for 2010”

  1. Jøss så bra.. Nå kunne jeg finne innlegg som jeg ikke hadde lest🙂

    Ha en fin fin dag snuppa, 2011 blir et flott år har jeg bestemt🙂

  2. Godt nytt år, Stormel! ♥😀

    Jorunn: Åh, men så fint da – håper det er noe lesverdig å finne. Jeg støtter din bestemmelse og satser på at 2011 blir et særdeles flott år!😀

  3. Hei søta,
    For en flott kavalkade! Kjempemye interessant (men jeg har jo lest alt allerede da! hihi) Godt å bli påminnet likevel!😀
    Nytt år -nye muligheter! Jeg håper at dette skal bli året der vinden snur! En friskere hverdag for alle oss som sliter!
    Godt nytt år! Jeg følger med videre! KleM❤

  4. Du er jo rene globetrotter’n i mine øyne. Og veldig hyggelig at du vil dele med de av oss som kun ser verden fra stuevinduene. Det gir meg håp om bedre tider:) Tusen takk !

  5. Bell4trix: Har du lest alt før? Jøss, det får’n si… takk for det!🙂 Satser veldig på nye muligheter og et år der ting blir veldig mye bedre. Krysser fingrene for oss alle. *klem* og tusen takk for følget videre! ♥

    Aneth: Åh, som jeg unner deg å få være litt globetrotter selv! ♥ Takk for de fine ordene dine, de gjør meg ganske ydmyk og er en fin påminnelse om alt jeg faktisk orker til tross for sykdommen. Klem!

Det er stengt for kommentarer.