Puls på NRK1 viser «Få meg frisk»

Den 12. mai (ME-dagen) var jeg på premieren på Filmens hus. Nå vises endelig filmen på norsk TV, men denne gangen med en ny slutt.

Myalgisk Encefalopati (ME). Bare ordet kan slå ut enhver. Og har du sykdommen i tillegg kan du bli liggende lenge. Noen ligger i et mørkt rom i årevis, mens andre fungerer noen timer hver dag. Sykdommen slår veldig forskjellig ut.
Anette Gilje (38) lå på det verste 21 timer i døgnet. Hun maktet å gjøre de mest nødvendige gjøremålene. Sterke smerter, hodepine og lys- og lydømfintlighet hadde taket på henne. Et liv innenfor fire vegger så ut til å bli Anettes skjebne.

Etter 12 år følte Anette seg gradvis sterk nok til å finne ut mer om sykdommen sin, og hva som eventuelt skal til for å fungere normalt igjen. Ute i fagmiljøene var det nå to så motsetningsfylte teorier på løsningen at hun måtte prøve dem begge. Er det det psykiske, eller er det infeksjoner/retrovirus som holder folk syke med ME etter at kyssesyken, virus, ambøe osv. har ”lenket” dem til sengen?

I Norge hevder ledende eksperter at kroppen til en ME-syk ordner opp med sykdommen på egenhånd, men at hjernen ikke har skjønt kroppens signaler og holder en syk. Nye positive tankebaner godt hjulpet av gradert trening og kognitiv adferdsterapi er løsningen.
I Belgia og USA mener imidlertid ledende eksperter at ME-syke ikke blir friske før medisiner, vitaminer, mineraler og riktig kosthold ordner opp med bla kroniske infeksjoner, tungmetallforgiftninger, matintoleranse, fruktose- og laktoseintole- ranse, og ubalanser i tarmbakteriene som over år har fått ødelegge immunsyste-
met. Det aller siste er HIV-lignende retrovirus som også er en viktig medvirkende årsak til at immunforsvaret blir svekket.

Men hva er løsningen for Anette?

Filmen blir vist flere ganger, så her bør de fleste klare å få den med seg. Selv vil jeg se den på den første visningen, da de også skal ha en debatt i studio. Trolig blir det også noen klipp fra XMRV-seminaret på Olavsgård.

Her er en trailer fra filmen:

Sendetider:

NRK1, mandag 13.12.2010 kl. 19.45
NRK2, tirsdag 14.12.2010 kl. 00.15
NRK1, tirsdag 14.12.2010 kl. 10.35
NRK1, onsdag 15.12.2010 kl. 15.10
NRK1, torsdag 16.12.2010 kl. 12.40

11 tanker på “Puls på NRK1 viser «Få meg frisk»”

  1. Så flott Lothiane, jeg makter ikke skrive om dette skulle jo, kanskje i morgen..

    Har vært å brukt siste rest av energi i butikken.. så nå er det å hente seg inn litt før man skal bake lusekatter

  2. Som du ser har det blitt lagt ut en trailer fra filmen også. Kanskje du kan legge ut den og sendetidene i bloggen din bare, så slipper du skrive så mye?🙂

  3. jeg fikk helt frysninger nå jeg.. og kjenner at jeg er så stolt av Anette som har laget denne filmen, enda så mye pes hun kommer til å få.. onde tunger vil ikke klare å holde kjeft..

  4. Håper du får en god dag i morgen! ♥
    Ja, skjønner du reagerer på filmen. Den var sterk å se.. og blir nok sterk å se igjen. MErket det da jeg så gjennom traileren…

    Hvis noen lager bråk i ettertid, så får vi stå imot så godt vi kan. Sammen er vi sterke.🙂

  5. Gleder meg også til i morgen med Puls og Få meg frisk. Spent på om det blir noen god diskusjon rundt ME/filmen i Puls.

    Håper Anette husker hun har veldig veldig mange i ryggen som støtter henne hvis det blir noe pes og folk som slenger med leppa.

Det er stengt for kommentarer.