Alt skal vekk!

Jeg startet dagen med en sobril og fem mandler. Sånn går det når jeg setter i gang ryddeprosjekter dagen før. Mandlene har igrunn ingenting med det å gjøre, jeg bare orka ikke starte på frokost allerede klokka sju. Sobrilen er ment å skulle dempe mitt indre stress, som er et typisk følge etter litt for mye aktivitet. Men du verden så godt det gjorde med litt rydding! Er vel oppe i circa 12 bæreposer med søppel jeg kunne bære ut og stappe inn i søppelsjakten. Likevel er det mer igjen, gitt. Merkelig det der, hvor mye ting jeg har gjemt unna i skuffer og esker. Ting jeg har glemt at jeg har, og som jeg strengt tatt ikke trenger.

«Når man eier mer enn 7 ting, eier tingene deg.» Husker ikke hvem som sa det, en eller annen indisk guru? Ghandi, kanskje? Lurt sagt, men for meg helt umulig å følge. Så jeg er så eid som det bare går an å bli, men kampen er ikke helt over.

De siste årene har jeg blitt hektet på å bli kvitt ting. Flere hyllemetere med bøker har forlatt heimen, og forhåpentligvis fått et godt hjem et annet sted. Klær som ikke blir brukt lenger har havnet hos kjentfolk – andre klær har funnet veien ned i en av Fretex sine bokser. Likevel er det så mye igjen at det føles uoverkommelig noen ganger. Jeg tror jeg ønsker meg ryddehjelp i julegave.

Jeg leter forresten stadig etter den perfekte måte å lagre dvd-filmer på. Jeg har en del av dem, og de tar så mye plass. Er det noen som vet om en alternativ måte å lagre dem på? Ønsket mitt er å bli kvitt selve plastcoveret, men beholde dvd’en og papircoveret. På Clas Ohlson fant jeg en gang plastlommer til dette, men de kostet 80 kroner for 10 lommer – og det blir altfor dyrt. Det må da gå an å gjøre dette på en billigere måte?

Musikken min har jeg nemlig fått puttet i plastlommer, men der er cover og cd i omtrent samme størrelse. Mesteparten av musikksamlingen befinner seg nå i to små Ikea-esker. Plastcoverene kastet jeg i søpla med stor fryd og glede. Måtte det dukke opp en tilsvarende måte å rydde i dvd-filmene på, da tror jeg faktisk jeg oppnår Nirvana.

Jeg har forresten oppdatert «Om Lothiane»-siden. Trengte litt fornying der og, alt henger vel ihop med ryddeprosjektet som pågår på nesten alle områder av livet mitt.

Det er synd jeg ikke har en garasje, for da kunne jeg hatt garasjesalg.

15 tanker på “Alt skal vekk!”

  1. Vær glad du ikke eier en garasje, da ville ryddeprosjektet ditt blitt forlenget med noen uker – minst! Jo flere rom, boder, garasjer eller utehus man har, jo mere drit lagrer man😉

    Så godt du er i gang, og nærmer deg deg den orden du savner!😀
    Og en annen regel sier «Ting du ikke har brukt på ett år, kan du bare kvitte deg med.» ……. kanskje det er mere du bare kan pælme…?😉

  2. Syltegeek: Hehe, de var kjekke! Og har sittet og flirt litt av den damen som forsøker å pakke posene ned igjen. Haha! Men fint med et lite kurs, nå vet jeg hvordan de funker. Veldig smart patent, men i min pengesparemodus må jeg nesten finne en annen løsning enn så lenge. Det er jo greit å bli kvitt gamle bæreposer også.🙂

    Løven er inne: Haha, du det er jo helt sant. Jeg har bare en bod, og den er trang (og full). Gruer meg til å ta fatt på den igjen, men en dag..!

    Og ja – ting jeg ikke har brukt/savnet det siste året (eller to)… det går gjerne rett i søpla. Det vanskelige er ting med affeksjonsverdi, men da gjelder det å finne en måte å lagre dem på som tar minst mulig plass. Puh.🙂

  3. Jeg er ganske sikker på at mitt rot forplanter seg og har de sexorgiene, for ofte vokser roten over hode på meg.

    Det er ikke så lenge siden vi rydda i boden, da måtte jeg si til min andre halvdel, si meg er det du som lurer ting inn hit, men nei han nektet han.. Så da kan det ikke være noe annet en at det som er i boden formerer seg..🙂

  4. Åh, det er meg som kunne skrevet det der! Heheh.. her i heimen er det alt for mye av alt! Fordi jeg er forferdelig dårlig på å kaste. Gjennom årene er det blitt båret inn pose etter pose, og alt er lagret i skap og skuffer.
    Ok, jeg har flyttet 3 ggr de siste 10 årene, men allikevel har jeg aldri fått gått skikkelig gjennom alt jeg har og kastet og gitt bort ting, har bare stuet alt inn og ned i esker og sekker, og dratt det med meg. Ganske ille altså..
    Jeg MÅ skjerpe meg! Kaster jo litt innimellom, har noen sjauer (for å unngå at det skal bli skikkelig krise) – og da går det ut alt fra 5-6 poser og opp til kanskje ..hm.. ja, det dobbelte? Og DET er deilig!
    Tror jeg må prøve å få til noen rydderunder igjen snart, jeg bruker jo egentlig bare litt av skapplassen min «aktivt», fordi skapene er fulle av ting jeg aldri bruker «men kanskje får bruk for»… hahah lissom.. det blir jo aldri..
    Nesten litt komisk da, huff! ;o))
    Jammen er du FLINK da!😉

  5. Annahelg: Hei og velkommen til bloggs! Takk for tips, det var en kjekk ting med plass til mange filmer. Men ikke til coverne, tror jeg..?

    Jorunn: Haha, ja jeg er sikker på at rotet har sexorgier og formerer seg lettere enn kaniner gjør!😉

    Trips: Nå har det skjedd ting her, du må komme og se en dag!😀

    Martha: Det er utrolig hvor fort og lett det samler seg ting altså. Jeg har bodd samme sted i ca 10 år nå, og har hatt flere rydderunder, men likevel er det alltid for mange ting her. Nå har vi ikke så stor plass heller, men likevel altså…

    Det verste rotet har jeg ikke begynt på en gang. Jeg har nemlig også stuet vekk masse i esker/kasser.. og i boden. Huff..😉

  6. hmmm… jeg kjøpte en sånn CD sak som man kan lagre cdene i.. selges billig både på nille, clas ohlson og Europris, stappa alle cdene mine inni der og vips var cd samlingen redusert fra 1-2 flytteesker til 2 feite «album» i stedet;) innbiller meg at du kan gjøre det samme med dvd`ene dine? Enn så lenge har jeg ikke gjort det, for dvdene er jo mer en del av livet mitt enn musikk for tiden;)
    Finnes også bokser som man får kjøpt på ikea f.eks som man får plass til dvd`er oppi.. tar jo plass det også så spørs hvor mye plass man rydder vekk;) evt får du begynne å laste ned filmer, skaffe en ekstern harddisk med ENORMT mye plass og brenne inn alle filmene dit😉

    Lykke til med resten av ryddeprosjektet!!:) Syns du er utrolig flink jeg som klarer å gjennomføre det med så mye struktur og god metodikk! Skulle ønske det ble gjennomført her i samme stil… Målet for 2011 er i allefall å bli flinkere til å flytte ut av «flytte-eskene» mine, sånn at folk slipper å lure på om jeg nettopp har flyttet inn .. (litt flaut med tanke på at jeg har bodd her 1,5 år allerede…himmel!!) hehee..

    Gooood juuul!!:D

  7. Ann: Det der er en super løsning når det gjelder musikk, men når det gjelder filmene mine så leter jeg etter en løsning der jeg kan ta vare på papircoveret også. Muligens teit, men jeg har nå liksom satt meg litt fast i den ideen.😉

    Hoho, godt det ikke bare er meg som har esker stående.😉 Lykke til med ditt prosjekt, det er tidkrevende – men gir veldig mye når man først får gjort litt!😀
    God jul til deg og!😀

  8. Det er åtte ting, ikke sju🙂 Og det er dansken Piet Hein, ingen guru. Og her er verset (gruket)
    Jeg går og gør orden i 10000 ting,
    som jeg mente tilhørte mig.
    Midt i mit slit, ved et tankespring,
    sættes et dystert problem i sving:
    Ejer jeg dem eller ej?
    – sandheden ligger vel deromkring,
    at ejer du mer en 8 ting,
    så ejer tingene dig

    En venninne skulle flytte og fikk problemer med å sende alt med toget. Da hun telte over tingene – platesamlingen (1), bøkene (2) osv – kom hun fram til at det ble åtte, og det måtte jo være der problemet lå!

    Ellers ønsker jeg deg lykke til med ryddeprosjektet! Når du er ferdig, kan du komme hit og inspirere/piske meg. Jeg ser vi er opptatt av de samme problemstillingene (Coveret er like viktig som CD/DVD!)

  9. Hei Annelandet!
    Takk for artig gruk.🙂 Det er nok flere enn Piet Hein som har vært opptatt av dette, for jeg var ganske sikker på jeg hadde hørt det om 7 ting og etter et søk på nett fant jeg ut at det er ingen guru, men et gammel kinesisk ordtak:
    http://www.adressa.no/meninger/article1522806.ece

    Det er jo uansett ikke så viktig, men artig å se at tanken har opptrådt på flere kanter av jordkloden.🙂

    Haha, venninnen din hadde fin måte å telle på!😉 Men selv da kommer jeg langt over 8. Søren og.

    Jeg vet ikke om jeg evner å piske så mye, men om det kan inspirere deg at jeg skriver om det i bloggen, så er det jo bare positivt! Og jeg lover å si fra om jeg finner den perfekte måten å lagre dvd-filmer på. Coveret må med…!

  10. Men Piet Hein sier det bedre🙂
    Jeg har sikkert 78 ting med min venninnes tellemåte og har følelsen av å drukne noen ganger. Jeg trenger en container og en totalt usentimental tilnærming til materielle verdier….

    Når jeg tenker meg om er CD-cover viktigere enn DVD-cover, kanskje jeg skal begynne der? Fine bokser du har forresten, det var liksom noe kjent med dem🙂 Jeg har forresten en fantastisk samling av «ting å ha ting i», uten at det egentlig hjelper.

  11. CD’ene var mye enklere. Der kjøpte jeg en haug med cd-lommer (med plass til 2 cd’er på hver) på Clas Ohlson og fikk plass til både cd-coveret og cd’en oppi hver lomme. Hele cd-samlinga oppi 2 sånne bokser som jeg har dvd’ene mine i. Det er noe lignende jeg ønsker med dvd’ene, men lommer som passer til både cover og dvd koster 80 kr for 10 stk. Det blir litt meget for lommeboka mi.😀

Det er stengt for kommentarer.